Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané, kteří o elektromobily nestojí, museli jen letos dát jejich kupcům přes 23 miliard, přesto prodeje stagnují
17.6.2024 | Petr Prokopec
Je to obrovská suma, která by stačila na kompletní pořízení desítek tisíc aut, přesto ani taková trh nerozhýbala. Pomohla jen opticky zastřít pokles zájmu, který obrátila v nepatrný růst.
Klíčovou součástí protežování elektromobilů je jejich zasypávání penězi „těch druhých”. Ze státní kasy může prostředky potřebné na úhradu části kupní ceny čerpat prakticky kdokoli, kdo má o bateriový vůz zájem. Protože ale stát nikdy žádné vlastní peníze nemá, musí je nejprve někomu sebrat. A to jsou logicky všichni ti, kteří si elektromobily nekupují. Vzhledem k tomu, kdo si je nakonec pořizuje, tak dochází nezřídka k velmi paradoxní situaci - že i ti nejchudší přispívají už tak bohatým lidem na to, aby si mohli koupit často své několikáté auto s elektrickým pohonem za milionové sumy.
Tohle se děje i v pořád relativně tržních Spojených státech, kde se výše státního (federálního, v mnoha konkrétních státech Unie jsou ještě lokální) příspěvku může vyšplhat až na 7 500 dolarů (cca 174 tisíc Kč) u nových aut, u ojetin se jedná o 4 000 USD (asi 93 tisíc Kč). To jistě není málo, cena základní Tesly Model Y totiž díky tomu může klesnout z 44 990 na 37 490 dolarů (jen asi 869 tisíc Kč). Pro letošní rok navíc americká finanční správa učinila pár změn v programu, lidé tak se svými žádostmi nemusí čekat až na konec roku, kdy budou podávat daňové přiznání. Místo toho mohou tzv. federální kredit získat již nyní, postačí jen doklad o koupi.
Právě díky lze snadno vypočítat, kolik již američtí daňoví poplatníci za elektrifikaci vozového parku jen za letošek utratili. Přesně to udělali kolegové z Carscoops a zjistili, že od 1. ledna se totiž jedná o více než miliardu dolarů (23,18 miliardy korun), za které bylo pořízeno přes 150 tisíc elektrifikovaných vozů, z toho 125 tisíc zcela nových a přibližně 25 tisíc ojetých. V USA přitom bylo ke konci roku 2022 přihlášeno do provozu 283,4 milionu osobních aut, motocyklů, náklaďáků, autobusů a dalších prostředků.
Pikantní je, že ačkoli byly nákupy elektrických aut takto štědře podpořeny, za zatím jediný letošní uzavřený kvartál (logicky ten první) bylo dle dat Cox Automotive prodáno ve Státech jen o 2,4 % elektrických aut víc, konkrétně 269 132 vozů. Přes masivní dotace, které by samy o sobě stačily na kompletní pořízení desítek tisíc aut a pomohly lidem koupit dokonce víc jak 150 tisíc vozů, tedy celkový odbyt stagnuje.
Pokud by navíc dosavadní spalovací vozový park měl být do posledního kusu nahrazen elektromobily, přičemž politici by byli nadále tak štědří jako doposud, pak při průměrné dotaci 6 666 USD (cca 155 tisíc Kč), která odpovídá letošnímu průměrnému příspěvku, jsme rázem na takřka dvou bilionech dolarů (46,37 bilionu korun). To jsou větší peníze, než jaké USA utratí během několika let za zbrojení, do kterého přitom vráží absolutně nejvíc. A pochopitelně s tím nehodlají přestat.
Kde ale poté vzít peníze na elektromobily? Od běžných lidí to již půjde těžko, na jejich utaženém opasku je už dávno několik nových dírek. Je tak jen otázkou času, než dotace zcela zmizí. Ovšem ani poté nebude finanční bilance vlády vyrovnaná. Politici totiž zmiňují, že skrze vlastnictví elektromobilu mohou lidé ušetřit ročně zhruba 1 750 dolarů (40 600 Kč) na pohonných hmotách. To ale znamená, že skrze s nimi spojené poplatky bude odvedeno méně peněz státu, byť zrovna v USA pohonné hmoty obvykle tak vysokými daněmi jako u nás zatížené nejsou.
Ve finále tedy jen dojde přesně na to, nač poukazujeme již dlouhá léta. Tedy že se veškeré dotace a zvýhodnění začnou postupně měnit v nové daně a poplatky. A pokud se v mezičase objeví nová technologie, které politici začnou fandit daleko více, pak vlastníci bateriových aut nakonec ještě budou muset ostatním přispívat na nákup těchto vozů. Ale to jen tak na okraj - klíčové v tuto chvíli je, že i když jsou elektromobily dál zasypávány penězi ze všech stran, k jakékoli dominanci na trhu mají sakra daleko. A až o ně přijdou bude situace jen horší, Německo budiž příkladem.



Cenu takového Modelu Y lze s pomocí vládních dotací v USA snížit z víc než milionu korun na 870 tisíc Kč. Kdo přitom takové peníze má, ten pomoc od státní kasy nepotřebuje. Jenže bez toho, že by do ní lidé sáhli, by si elektromobily nezřídka nekoupili. Foto: Tesla
Zdroje: Carscoops, Cox Automotive
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nejčtenější články
Britové dokonali obrat. Místo konce spalovacích motorů chystají nové, nečekají jejich zaříznutí ani za 10 let
9.11.2025
Někdo vydělal miliony tím, že si před 33 léty koupil docela tuctové auto za 340 tisíc a nikdy ho ani nevybalil
9.11.2025
Ford dál dojíždí na pekelnou nekvalitu svých aut. Jen na Halloween rozjel další 3 svolávačky, letos je jich už 134
9.11.2025
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
10.11.2025
Hondě nezbylo než kapitulovat. Po 30 letech začala vyvíjet nový šestiválcový motor, ač si přála něco úplně jiného
10.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.07. 21:20 - řidičBOB
- Politický koutek 12.07. 21:16 - řidičBOB
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
