Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ruská legenda je jedním z nejspolehlivější aut svého druhu podle Američanů, kdo by to byl čekal
9.9.2022 | Petr Prokopec
Už z politických důvodů je to dnes překvapivá volba, leckdo by ale ruský stroj nečekal v takovém výběru za jiných okolností. Právě ikonická Ladu ovšem dokáže v tomto ohledu oslnit.
Lada Niva je pro mne jedním ze srdcových vozů. Když jsem tedy před deseti lety se skupinou přátel vyrazil do Gruzie a Arménie, bylo již předem jasné, že po těchto bývalých sovětských zemích budeme cestovat s někdejší sovětskou ikonou. Námi oslovená autopůjčovna nicméně měla k dispozici pouze jeden exemplář. Ten druhý nicméně neváhala zakoupit, díky čemuž se mi dostalo opravdu neobvyklého srovnání. Porovnat jsem totiž mohl dva stejné off-roady, jejichž momenty zrodu dělilo mnoho let.
Prakticky jediným rozdílem nicméně bylo rádio v kabině novějšího vozu, po stránce mechanické ovšem vládla naprostá shoda. I onen starší vůz byl již osazen benzinovou jedna-sedmou, která nahradila původní 1,6litrový čtyřválec, s nímž Lada vyrukovala již v roce 1977. V čem se pak oba exempláře rovněž nelišily, to byl jejich sklon ke korozi. Tím ale výtky končily, přičemž v průběhu dvou týdnů žádné další již nepřišly. Místo toho Niva excelovala v opravdu náročném terénu.
Pokud jste totiž někdy především v Gruzii byli, pak jistě víte, že asfaltu je zde méně než šafránu. Na velké části území můžete počítat pouze s kolejemi vyjetými v hlíně, přičemž nezřídka se stává, že kus svahu jednoduše ujede. Doufat v příjezd silničářů je pochopitelně čirým bláznovstvím, místo toho zkrátka musíte vybudovat novou „silnici“. Díky tomu si Niva občas i zalétala vzduchem, stejně jako chvílemi její spodní partie zmizely pod vodou. Vše nicméně ustála s naprostým klidem.
Jelikož nám přitom autopůjčovna onen novější exemplář dodala ještě se štítkem na okně, snadno jsme mohli zjistit, že vůz ji vyšel v přepočtu na necelých 200 tisíc korun. To i před deseti lety nebyly zrovna velké peníze, díky čemuž se člověk jednoduše neohlíží po každé větvičce či kamenu, když se prodírá skrze neprostupné končiny. A jelikož Lada sáhla po opravdu jednoduché konstrukci, netrápí vás ani hrozba výraznějšího problému - pomalu vše jde opravit takříkajíc na koleně.
Proč na to ale vzpomínám po tak dlouhé době? Stojí za tím kolegové z amerického magazínu Slash Gear, kteří vybrali 12 nejspolehlivějších SUV všech dob. A jak asi již začínáte tušit, Lada Niva se do tohoto výběru navzdory současné nevraživosti ke všemu ruskému probojovala. A překvapivé je to nakonec i proto, že do Států se ruský zástupce nikdy oficiálně nedovážel. V takovém Ekvádoru ovšem na jeho montáž docházelo, k mání pak byl v Brazílii, Chile, Kolumbii a v letech 1979 až 1998 byl nabízen i v Kanadě. A také do USA se postupně dost exemplářů dostalo.
Také Američané si tedy již mohou do sytosti užívat jednoduché a přitom nadmíru robustní konstrukce. Právě ta je, spolu s nenáročnými a levnými opravami, důvodem, proč se Niva do výběru dostala. Mimo to magazín Slash Gear zmiňuje, že dodnes jezdí po světě exempláře ze 70. a 80. let, což jen dokládá, kterak i přes sklony ke korozi jde o nadmíru spolehlivé stroje, které pomalu nic nezastaví.
Zbytek žebříčku pak již překvapivý není, ostatně hned čtyři zástupce v něm má Toyota (Sequoia, 4Runner, Land Cruiser 70 a Land Cruiser 200), pod kterou pak ostatně spadá Lexus GX. Japonskou produkci zastupují ještě Nissan Patrol a Honda HR-V, zatímco tu americkou Chevrolet Suburban a Jeep Willys. Jedno želízko v ohni pak mají i Korejci, barvy Evropy pak kromě Lady Niva hájí ještě Mercedes-Benz třídy G.
Nejspolehlivější SUV všech dob podle magazínu Slash Gear
• Mercedes třídy G
• Nissan Patrol
• Kia Telluride
• Honda HR-V
• Chevrolet Suburban
• Toyota Sequoia
• Jeep Willys
• Lexus GX
• Toyota 4Runner
• Lada Niva
• Toyota Land Cruiser 70
• Toyota Land Cruiser 200




Lada Niva se v prakticky nezměněné podobě vyrábí již od roku 1977. Rusové za tu dobu pouze nahradili původní 1,6litrový motor jedna-sedmou a v roce 2021 v rámci výrazného faceliftu vylepšili i vnitřní výbavu. A jakkoliv má celá produkce velké sklony ke korozi, po světě i nadále jezdí kousky ze 70. a 80. let. Foto: Lada Automobile Deutschland
Zdroj: Slash Gear
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
před 10 hodinamiKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včeraLegendární šestiválec Toyoty se konečně dočkal nástupce, chystaný nový motor dokáže skoro zázraky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva