Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Američané zvolili nejlepší auta pro rok 2019. Výsledky rozdělí Čechy na dva tábory
14.1.2019 | Petr Prokopec
Američané mají tradičně trochu jiný automobilový vkus, v případě volby tamního auta roku ale obvykle znamenal vítěze domácí provenience nebo některého z japonských strojů. Letos anketu ovládli Korejci.
Když byla na sklonku listopadu oznámena jména devíti finalistů Severoamerického auta roku, tipovali jsme mezi užitkovými vozy (v zásadě jde jen o SUV) vítězství Jaguaru I-Pace. Britský elektromobil totiž sbírá ocenění prakticky všude, kde se objeví, výjimkou není ani Německo, kde vítězství jiné než domácí značky bylo až do loňského roku podobně nemyslitelné jako to, že by u nás dostala na frak Škoda. Nicméně stalo se a I-Pace jde mimo jiné i do finále evropské ankety Auto roku 2019. V zámoří však nakonec neuspěl, což se mohlo stát, překvapením však je, proti komu.
Rovněž vítězové ankety NACTOY (neboli North American Car, Utility and Truck of the Year) 2019 totiž potvrzují, že největším fenoménem za Velkou louží jsou korejské značky, v tomto případě Genesis a Hyundai. Každá z nich totiž na aktuálně otevřeném autosalonu v Detroitu získala po jedné zlaté sošce, ta poslední pak alespoň zůstala v Americe, a sice u značky Ram. V tomto ohledu to ale automobilka měla vcelku jednoduché, jejími jedinými soupeři byly totiž GMC Sierra 1500 a Chevrolet Silverado 1500. „Únos“ trofeje za hranice se tak ani konat nemohl.
Pojďme se ale na celou anketu podívat trochu podrobněji. Začneme u poroty, kterou tvoří 54 novinářů ze Spojených států a Kanady. Ti vybírali vítěze na základě „inovací, designu, bezpečnosti, ovladatelnosti, uspokojení řidiče a hodnoty“. V dříve hlavní kategorii Severoamerické auto roku se přitom rozhodovali mezi Genesis G70, Hondou Insight a Volvem S60/V60. Trofej přitom získal Korejec, který je zpracováním i kvalitou jízdy na úrovni německé konkurence, k mání je však levněji. A právě to rozhodlo.
V případě Severoamerického užitkového auta roku porotci již dříve zmiňovali, že tato kategorie získává na stále větší vážnosti a vlastně již nehraje doplňkovou roli, ale naopak spíše tu hlavní. O to větší případný úspěch se proto může pojit s vítězstvím. Jak jsme však zmínili v úvodu, Jaguar I-Pace jej nezískal, stejně jako Acura RDX. Místo toho kategorii ovládlo Hyundai Kona/Kona EV, které je „prvním opravdu dostupným elektromobilem na trhu a jenž navíc skutečně funguje. Přesvědčit by tak mohl i skeptiky.“
Jsme ve finále, tedy u Severoamerického trucku roku. Zde ale vlastně již vše podstatné bylo řečeno, pročež jen dodáme, že Ram 1500 si získal porotu hlavně „velkou pozorností, jíž věnoval pohodlí v kabině a také kvalitou jízdy. Nezvládá však jen potěšit velké rodiny, špičkový je také v rámci převozu věcí nebo během tahání přívěsů.“ Mimo to byl oceněn i design, který tak zvládl převálcovat i variabilní záď GMC Sierra, jenž dle předpokladů měla soutěž rozhodnout pro sebe.
Výsledky ankety jsou pro Američany překvapením a překvapivé jistě budou i pro mnohé Čechy. Tedy minimálně pro ty, kteří korejské značky a jejich agresivní marketing nemohou vystát. Pro ostatní budou zřejmě jen logickým vyústěním toho, kam Huyndai a spol. v posledních letech míří. Ať už to vnímáte jakkoli, faktický pokrok Korejců je navzdory mnohým kontroverzním v jiných oblastech těžko zpochybnitelný. A velký úspěch v NACTOY 2019 to jen potvrzuje.


Severoamerickým autem roku 2019 se stalo Genesis G70...


....Severoamerickým užitkovým autem roku 2019 je Hyundai Kona/Kona EV...


...a Severoamerickým truckem roku 2019 pak Ram 1500
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
