Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily už nechce ani naprostá většina Nizozemců, iluze o jejich vnucení všem se rozplývá
28.3.2022 | Petr Miler
Tento průzkum veřejného mínění jen připomíná, do jak zavřených vrat politici - a s nimi některé automobilky - s elektrickými auty buší. Ani v Nizozemsku, které je tak moc preferuje, nemá politický tlak nic společného s představami občanů.
Zmínili jsme to už v minulosti a dnes to zopakujeme znovu. Snaha o „přepnutí” osobní automobilové dopravy na elektrický pohon v řádu jednotek let je největším technickým a ekonomickým experimentem, který kdy lidstvo zažilo. Historicky se nařizovalo kde co a zejména Evropská unie má s podobnými snahami bohaté zkušenosti, ještě nikdy se ale nikdo nepokusil jít proti přirozenosti v tak významné oblasti lidské činnosti, jejíž fungování či nefungování má dalekosáhlé přímé i nepřímé ekonomické dopady.
Kdybyste se zeptali na náš názor, označíme to za utopii. Považujeme už za technicky nemožné, aby dominantní množství aut poháněl elektrický pohon - neexistuje pro ně elektrická energie, které snadno může být málo i bez nich, neexistuje pro ně infrastruktura, kterou není možné vystavět přes noc. A sama elektrická auta jsou nevhodná pro bezpočet dnes typických využití automobilu. Považujeme to též za ekonomicky sebevražedné, neboť jde bez jakékoli debaty o méně efektivní řešení - jde o citelně dražší auta s citelně horší využitelností a výrazně kratší životností, i za ideálních podmínek. To nemusí nutně znamenat ekonomický problém pro jejich výrobce, ale znamená to ekonomický problém pro jejich uživatele a také pro všechny sektory, které jsou jimi obsluhovány. A těch je opravdu spousta. Hnát se tímto směrem za bující inflace vyvolané mimo jiné snahami obcházet přirozené tržní mechanismy nám přijde naprosto pošetilé.
O všem z toho se dá diskutovat, všechno tohle má nějaké řešení, alespoň teoretické. Pak je tu ale ještě jeden problém, který všechny další obepíná - tahle auta přesně ze zmíněných důvodů málokdo chce. Neznáme věrohodnou statistiku z České republiky, s ohledem na místní realitu bychom se ale nedivili, kdyby je nechtělo více jak 95 % lidí. I v elektrické mobilitě zdánlivě oddaném Německu je nechce 85 % lidí a nyní tu máme obdobnou statistiku z další země, která navenek působí jako elektrický ráj - z Nizozemska.
Než se k ní dostaneme, je třeba říci, že neexistuje země, kde by se elektrická auta stala přirozeně podstatně žádaným zbožím. Všude za to mohou jen dotace a další podpory elektromobilům na straně jedné a znevýhodnění pro konvenční vozy na straně druhé. Opakovaně zmiňujeme, že prodeje a poptávka nemají v tomto případě mnoho společného - elektrická auta se stále lépe prodávají i přes stále malou poptávku z výše zmíněných důvodů. Lze ale dotovat auta všem? Lze zakázat nebo jinak uměle vytlačit z trhu všechno ostatní? Podle nás to není reálné, pokud tedy někdo nechce poznat ony přímé i nepřímé ekonomické dopady na vlastní kůži v celé své odpornosti. A spoléhat se na rostoucí zájem publika skutečně nelze.
Svědčí o tom i zmíněný průzkum veřejného mínění, který pro nizozemskou společnost Zonneplan provedla firma Panel Inzicht. Firma Zonneplan je dodavatel solárních panelů, zastánce „zelené” elektřiny, a tedy i elektrických aut, takže nelze dost dobře předpokládat, že by průzkum manipulovala tak, aby vyšel pro elektromobily špatně. Jenže vyšel a ne jen špatně, vyšel spíše tragicky.
Na vzorku dvou tisíc respondentů Nizozemci odpovídali, jaké chtějí a nechtějí své příští auto. Vzhledem k tamnímu tlaku na elektromobilitu by člověk čekal, že elektrický vůz budou chtít tak dvě třetiny lidí, ale omyl, zájem o něj má pouhých 9,2 % lidí, více jak 90 % je odmítá a preferuje jiná řešení. Navzdory současným cenám paliv je dominantní volbou čistě benzinový pohon (52 %), další v pořadí je hybrid (6,7 %) a pak diesel (5,8 %), který dokonce překonal i dobíjecí hybridy (4,8 %). Plyn by chtělo jen 0,7 % lidí, zbylých 20,7 % pak váhá, ale ví, že elektromobil to nebude.
Co k tomu dodat? I v takto zdeformovaném prostředí, kde základní Škoda Fabia s motorem 1,0 bez turba a téměř nulovou výbavou stojí přes 500 tisíc Kč (skutečně) kvůli umělému zatěžování spalovacích aut daněmi, kde litr benzinu stojí dnes v průměru 2,35 euro (58 Kč) kvůli témuž, kde vám umetou cestičku k čemukoli na elektřinu odpuštěním spousty poplatků a ještě vám přihodí dotaci, chce 52 % lidí pořád benzinové auto. A více jak 90 procent po letech propagace všeho elektrického nestojí o elektromobil. Na tom je vidět, jak nevyhovující řešení pro většinu lidí představuje a ani veškerý vývoj na tomto poli na tom nic nemění. Ostatně, přes veškeré tlaky mají dnes elektrická auta asi jen 3 % podíl na celé nizozemské flotile osobních aut.
Preference lidí ale chápeme, jsou přirozené. Co nechápeme a nepochopíme, je, že si někdo z automobilky sedne před dosavadní prodeje elektromobilů třeba v Česku, podívá se na podobné průzkumy a řekne: Tak to budeme prodávat jen elektromobily. A s čím nepřejdeme na elektrický pohon teď, to uděláme za pár let. Nespadli jsme z Marsu, víme, že politický diktát míří tímto směrem. Ovšem ochota automobilek podřizovat se mu a svými závazky dokonce předhánět úkoly z Bruselu, je pro nás přesto naprosto fascinující. Výrobci místo snahy dále uspokojovat potřeby svých zákazníků investují neskutečné peníze a energii, aby se s nejasnými vyhlídkami pokusili ohnout realitu. A stále agresivněji vystupují proti každému, kdo o císaři bez šatů říká, že je nahý. Je to za hranicí zdravého rozumu.
Neměli bychom v jakémkoli byznysu začít u toho, že se lidí zeptáme, co vlastně chtějí? A ne, že nabídneme něco úplně jiného, pak si necháme udělat průzkum, který naznačuje totální nezájem o zvolenou cestu a stejně si jedeme svou? Jak zaznělo zkraje - jít takto masivně proti vůli trhu v tak obrovském odvětví je bezprecedentní hazard a v tuto chvíli si nedovedeme představit, jak by mohl pro kohokoli z nás dopadnout dobře. Tohle je sázka na nulu - shodou okolností zelenou - v ruletě, nic víc.



Audi je jednou z těch automobilek, které se elektrickým směrem ženou relativně rychle, třebaže ne nejrychleji. Na čem přesně zakládají své plány na stoprocentní elektrifikaci nových modelů během pár let? V Nizozemsku o taková auta nestojí ani 10 procent lidí. Foto: Audi
Zdroje: Zonneplan, Panel Inzicht
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
včera
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nejnovější články
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před hodinou
Hravě stylizovaný Korejec v bazarech nestojí moc a obvykle vydrží, pozor ale na některé verze
před 10 hodinami
Odvolaný šéf Stellantisu věští „svému dítěti” krutý osud poté, co ho sám přivedl na hranici rozkladu
včera
Další automobilka pochopila, že si jen s elektřinou nevystačí, je už jen krůček od návratu k žádanému
včera
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
