Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Apple si nechal patentovat řešení, na němž si všechny automobilky vylámaly zuby
18.7.2019 | Petr Prokopec
Apple některé věci jistě umí udělat lépe než kdo jiný, ale ty automobilové? Na tomto poli má minimum zkušeností, a tak překvapí, že věří vlastnímu úspěchu řešení, které jiní nezvládli.
Současná situace Applu není tak růžová, jako tomu bylo v předchozích letech. Stojí za tím problémy spojené s nejnovějšími mobilními telefony, které se cenami dostaly příliš vysoko, a zájem o ně tak není takový, jaký společnost očekávala. Kvůli tomu nemohla dodržet smlouvy uzavřené s dodavateli a musí platit tučné pokuty. Něco takového firmu jistě nepoloží, své aktivity ale musí nutně přehodnocovat.
Je tedy otázkou, jak moc se chce nadále angažovat na poli automobilů. Kolem projektu vlastního auta už je chvíli ticho po pěšině a Apple je spojován pouze s vývojem některých dílčích technologií. Také v jejich případě můžeme jen spekulovat, co Apple skutečně provádí, do řečí se ale nyní dostal patent, který firma dříve podala na americký úřad pro ochranu duševního vlastnictví a nyní došlo na jeho schválení a publikování.
Je z něj patrné, že Apple koketuje s technologií, na které si dosud vylámaly zuby všechny renomované automobilky. Řeč je o systému steer-by-wire, který můžeme doslova přeložit jako řízení po drátě. Jde o řízení bez mechanické vazby, kdy volant je propojen s předními koly elektronicky. Jde o technologii inspirovanou v letectví, která spočívá v elektronickém snímání pohybů volantu. Získaný signál je následně elektronicky přenesen na přední nápravu, kde na jeho základě pracuje elektromotor natáčející přední kola. Nejde o přímé spojení, mezi volantem a nápravou je počítač, který signál vyhodnocuje a upravuje. Ohled bere na řadu okolností, vůz tak může teoreticky zatáčet s neskutečnou precizností.
Problémem této technologie je naprostá ztráta přirozené citlivosti, od kol jednoduše nedostanete jedinou přirozenou odezvu, všechna musí být simulovaná. To je stěžejní důvod, proč se řízení bez mechanické vazby neuchytilo, jakkoliv se mu zejména Citroën věnoval pozornost již v 60. a 70. letech minulého století. Od té doby následovali další a další, až jej do sériové výroby dostalo Infiniti. I tento pokus ale skončil fiaskem a model Q50 se nuceně vrátil ke klasice.
Našel tedy Apple způsob, jak negativa překonat? Možná ano, na základě patentu by totiž řízení po drátě mělo být použito u autonomních vozů kde by volant našel jen občasné využití. Ztráta citu by tedy v takovém případě byla spíše okrajovým problémem.
Apple počítá s tím, že technologie by umožnila použití menších a lehčích komponentů, čímž by pozitivně bylo ovlivněno jak přední zavěšení, tak i celkový komfort. Zároveň by došlo na redukci opotřebení. Benefitů tedy ve výsledku není málo, jakkoliv je otázkou, jak moc by se projevily v praxi.
Zbývá pak jen dodat, že řada lidí zmíněných v průvodních dokumentech patentu již pro Apple v současné době nepracuje, místo toho je mají na výplatních páskách firmy jako Waymo nebo Lucid Motors. V jaké fázi tedy nyní práce Applu na automobilových řešeních je, není jasné, patent na specifické řízení po drátě ale má.


Apple si nechal patentovat řízení bez mechanické vazby...
...které do sériové výroby kdysi poslalo už Infiniti. Jeho Q50 byla v případě řízení po drátě průkopníkem, od modelového roku 2016 už ho ale nemá, byly s ním příliš velké problémy
Zdroj: Motor Authority
Bleskovky
Zapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
včeraSkutečný Turek na dálnici napodobil českého Turka. Ministr se natočil při víc jak 220 km/h na dálnici, i on pro to má legrační vysvětlení
30.8.2025Špatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
29.8.2025
Nejnovější články
Mercedes rozprodává všechno, co může jen trochu postrádat, o situaci firmy nic nesvědčí líp
před 4 hodinamiJeden z největších průšvihů moderních se dá koupit nedaleko ČR. I nepříliš využitý stojí pakatel
před 6 hodinamiElektrický Fiat 500 nikdo nechce tak moc, že výroba zůstane minimu dalších 5 měsíců, na spalovací verzi se čeká jako na smilování
před 7 hodinamiČíňané se svým autem málem pokořili rychlost 500 km/h, jejich stroj je ale poník pro jeden trik
před 9 hodinamiMuselo to přijít: Elektrické propadáky Mercedesu po čtyřech letech končí bez nástupce, jejich náhrada šokuje jen neznalé
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.01. 20:14 - řidičBOB
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.01. 17:12 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 09.01. 17:07 - Eda
- Americké vozy a vše kolem nich 09.01. 12:50 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 08.31. 23:39 - bojler
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.31. 18:28 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.31. 14:12 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.30. 17:36 - pavproch