Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aspid GT-21 Invictus: španělský supersport pokoří 200 km/h za 10 sekund
17.7.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Španělská společnost Aspid postavila kolem atmosférického motoru V8 z BMW M3 GTS lehký silniční bitevník o hmotnosti pod 1 000 kg.
Letos v květnu jsme vám tlumočili doporučení španělské malosériové manufaktury Aspid „sledovat zpětná zrcátka“. Důvodem byla upoutávka na jejich nový ostrý roadster s motorem V8, jenž měl ve výrobním programu navázat na sportovní modely Sport a Supersport poháněné čtyřválci Honda. Ta chvíle právě nastala.
Majitel společnosti Ignacio Fernández Rodríguez se aktuálně pochlubil obrázky stroje nazvaného GT-21 Invictus, což znamená jediné - nepřemožený. Ačkoli jeho jméno není zrovna symbolem skromnosti, dost možná ani nepřehání. GT-21, které svými tvary a od karoserie odstávajícími předními koly symbolizuje spojení klasických kupé s výše zmiňovanými modely (velmi moderními napodobeninami Lotusu 7), nabídne skutečně impozantní parametry.
Pomalý není ani dosud produkovaný Aspid Supersport. Jeho původní japonská jednotka je doplněna mechanicky poháněným kompresorem a výsledkem je 404 koní a 326 newtonmetrů. To stačí na 250 km/h, ale hlavně při hmotnosti 740 kg akceleraci na stovku v čase jen 2,8 s.
Invictus pochází z poněkud jiného soudku. Na délku měří 4 447 mm - je tedy o 700 milimetrů delší, jeho šířka činí 1 902 mm, výška 1 226 mm a rozvor 2 560 mm a místo dvousedadlové kabiny jde o konfiguraci 2+2. Hmotnost je rovněž někde jinde, ačkoli pomocí leteckého hliníku, vysokopevnostních ocelí a kompozitových materiálů se podařilo udržet suchou hmotnost GT-21 na hranici jedné tuny - přesně 990 kg. Samotná platforma váží pouze 80 kg.
Také zde konstruktéři použili dvojitá lichoběžníková ramena, k tomu připojili odpružení typu push-rod a zdvojené, odvrtávané kotouče vpředu i vzadu o průměru 400 mm. O posádku se navíc stará do struktury vozu integrované bezpečnostní klec a řidič má k dispozici ESP, ABS a v nouzi nejvyšší i adaptivní airbag.
Při pohledu na čísla motoru není pochyb, odkud pochází. Vidlicový osmiválec s rozevřením 90 stupňů a objemu 4 361 centimetrů krychlových byl původně určen pro kupé BMW M3 GTS a sedan M3 CRT. Má vrtání 92 mm, zdvih 82 mm a při kompresním poměru 12:1 vyprodukuje při 8 300 ot./min rovných 450 koní a 440 newtonmetrů má na klikové hřídeli při 3 900 ot./min.
Pro Aspid je asi důležité, že plní normu EU5, pro majitele zase jeho schopnosti uvést tuto lehkou váhu do pohybu nebývalým způsobem. Firma uvádí čas akcelerace na stovku pod tři vteřiny, 160 km/h za 6,8 sekundy a zrychlení na 200 km/h by nemělo trvat déle než 10,6 s. Chybí akorát údaj, jestli jde o časy dosažitelné ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou anebo klasickým šestistupňovým manuálem. Maximální rychlost byla stanovena na 305 km/h a stejně působivě vypadá také hodnota příčného zrychlení - Aspid GT-21 zvládne na devatenáctkách vpředu a dvacítkách vzadu příčné zrychlení 1,6 g.
Při těchto parametrech to patrně není ta nejdůležitější cennost, nicméně Invictus je schopen do svého zavazadlového prostoru pojmout kufry o objemu - na kompaktní supersport nevídaných - 275 litrů.
Aspid nehodlá vyrábět více než 250 aut ročně a podle britského Autocaru španělská firma očekává, že se jí díky tomuto projektu podaří vytvořit 200 nových pracovních míst. Za jakou cenu plánuje novinku prodávat, o tom se prozatím nezmiňují ani oficiální stránky firmy.






Při těchto tvarech a rozvoru jen 2,56 budou zadní sedačky víceméně nepoužitelné, Aspid nicméně odvážně uvádí uspořádání 2+2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejčtenější články
Kia po kritice zkusila napravit vzhled jednoho z nejošklivějších aut posledních let novou verzí, neměla na výběr
16.5.2025Elektrický Dodge Charger Daytona R/T nikdo nechce tak moc, že v prodeji končí jen pár měsíců poté, co začal být k mání
16.5.2025Někdo 38 let téměř jen v garáži schovával auto koupené za statisíce, teď ho prodal za víc než 5 milionů
16.5.2025Další výrobce elektromobilů padá ke dnu i se svými unikátními vychytávkami, došly mu peníze a je v nucené správě
16.5.2025Čínské Porsche za cenu Škody na ulici zavalil rozjetý náklaďák, auto přesto zůstalo dál funkční
16.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva