Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Aston Martin znovu odpískal svůj první elektromobil, pořádné motory ale i u něj žijí na vypůjčený čas
5.2.2025 | Petr Prokopec
Aston Martin má nového šéfa a trochu jsme se divili, že volba padla na člověka, který ve stejné pozici u Bentley udělal řadu chyb. Ty jej nakonec stály místo, přesto se zdá, že se z nich poučil jen v omezené míře.
Automobilka Aston Martin předpokládala, že v loňském roce prodá sedm tisíc aut. Jakého výsledku nakonec dosáhla, zatím nebylo upřesněno, ovšem již po třetím kvartálu Britové svá očekávání snížili o tisícovku plánovaných prodejů. V listopadu pak vyšlo najevo, že pálí peníze opravdu rychlým tempem, neboť každý den jsou takřka 44 milionů korun v minusu. To pochopitelně pro Lawrence Strolla a další investory ve vedení nebyla žádná novinka, proto ostatně již v březnu přetáhli od Bentley Adriana Hallmarka, který byl jmenován šéfem Astonu Martin, přičemž úřadovat začal na podzim.
Britové si původně slibovali mnohé od nového elektromobilu, se kterým měla značka vyrukovat letos, jak to ostatně v roce 2023 oznámil Stroll. Nicméně v mezičase byl jeho příchod odložen nejprve na příští rok a následně dokonce na ten přespříští. Nyní nicméně Hallmark uvedl, že se bude jednat „o tuto dekádu“. Dá se tedy předpokládat, že tu mluvíme o letech 2028 až 2030, vše ale bude záviset na vývoji trhu. A také na obchodním partnerovi značky, neboť Aston Martin má podepsanou smlouvu s americkým Lucidem, od kterého bude odebírat elektromotory a baterie.
Dle Hallmarka je nicméně také podstatné, zda půjde o elektrického nástupce některého ze současných či minulých aut, nebo o zcela nový model. „Ještě jsme se nerozhodli. Původní plán mluvil o přírůstku do portfolia, ale nyní zvažujeme i další možnosti,“ sdělil kolegům z Autocaru. A dodal, že místo ryzího elektromobilu se Aston Martin více zaměřuje na hybridy, které budou odhalené do roku 2035. „Zavázali jsme se k uhlíkové neutralitě, tedy k nulovým emisím. Než ale půjdeme čistě elektrickým směrem, přihodíme pár hybridních záležitostí,“ upřesnil.
S tím bohužel korespondují i další novinky, se kterými se Hallmark pro změnu svěřil australskému Drive. V závěru roku 2028 totiž budou zredukovány stálé dodávky dvanáctiválcových motorů. Jejich úplný konec pak má přijít o dvě léta později, pochopitelně nikoli kvůli nezájmu publika, ale s ohledem na stále přísnější emisní regulace. V důsledku toho bude automobilka spoléhat pouze na osmiválce z produkce AMG, které dle výše zmíněných slov zjevně doplní hybridní technika. Což v nemalé míře připomíná osud, jaký pod Hallmarkovým vedením potkal Bentley, po kterém dostal padáka.
Tato britská značka ostatně loni prodala jen 10 600 aut, tedy o 21,4 procenta méně než předloni a dokonce méně než Lamborghini. Má to své opodstatnění, neboť Bentley skončilo s dvanáctiválci a rovněž s čistě spalovacími osmiválci, místo nichž nabízí jen hybridní pohony. A zákazníci na to zjevně neslyší podobným způsobem jako na předchozí alternativy.
Je tak otázkou, zda je Hallmarkovo angažmá tím, co Aston Martin potřebuje. Nový šéf značky si nicméně věří, přičemž uvádí, že chce být „prvním CEO za 112 let, který ji učiní ziskovou“. S tím mají napomoci jak ona hybridní auta, tak i návrat manuálu, který běžnou nabídku opustil v roce 2019. Od té doby pak sice trojici pedálů vyfasovaly verze jako Valour a Valiant, u nich nicméně výroba byla omezena. Třeba Vantage ale tuto převodovku dostat nemůže, místo toho „je zapotřebí jiná“. Kdy se tak ovšem stane, Hallmark znovu neupřesnil.
Suma sumárum se zdá, že Aston Martin dorazil na rozcestí, kde poněkud tápe, jakým směrem se vydat. A jakkoli se v jedné oblasti stáčí tím správným, v ostatních hlavně Hallmark zjevně hodlá zopakovat chyby, které již jednou udělal a očividně se z nich nepoučil. Uvidíme tedy, jakým způsobem se hlavně letos vyvine politický diktát. V USA ovšem Donald Trump zavelel k ukončení slepého protežování elektrifikace, pročež by si možná Britové měli své zelené závazky rozmyslet a rozhodně neposílat V12 do důchodu. V Americe na jejich hybridy už nikdo zvědavý být nemusí.









Valiant je přesně tím, po čem bohatí lidé dnes touží. Tedy sporťákem s motorem V12 spárovaným s manuální převodovkou. Zatímco ovšem trojici pedálů chtějí Britové vrátit i běžným modelům, s dvanáctiválci má být za pět let úplný konec. Foto: Aston Martin
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 8 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 11 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
dnes
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha