Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi ukázalo, jak s šestiválcovými diesely přispěje ochraně klimatu víc než všichni politici dohromady
24.2.2022 | Petr Prokopec
Šestiválcové spalovací motory jako prostředek ochrany klimatu? To zní v dnešní atmosféře jako vtip, přesně tak je ale Audi hodlá využít. Navazuje tak na obdobný krok celého koncernu VW v případě čtyřválců.
O změnách klimatu se dnes mluví prakticky neustále. A s podobnou intenzitou jsou skloňovány prostředky boje s nimi. Zajímavé ovšem je, že jakkoliv se politici mohou přetrhnout v tom, kdo z nich bude bít na poplach hlasitěji, na reálné činy až tak moc nedošlo. Zákonodárci v případě dekarbonizace automobilové dopravy sází vše na elektrifikaci, která ani v optimálním případě neovládne svět au dříve než za několik dekád. A je otázkou čemu vlastně pomůže.
Odpověď na ni pro dnešek nechme stranou, místo toho se soustřeďme na to, proč se nic neděje nyní nebo alespoň s vidinou poněkud rychlejších výsledků. O syntetických palivech se mluví dlouhá léta, přičemž výsledky jsou v těchto případech nezpochybnitelné. Politická podpora však v jejich případě zcela chybí. Ba co víc, často lze počítat spíše se zlovůlí zákonodárců. Stačí si jen uvědomit, že třeba v Německu lze taková paliva legálně tankovat jen do dopravních prostředků vlastněných státem.
Zas a znovu se musíme ptát, proč se tak děje. Pokud je cílem ochrana klimatu, pak by měly být podporovány všechny prostředky, které k ní mohou vést. To se však neděje, i díky tomu politici dokazují, že tlakem na elektrifikaci jim o blaho lidí nejde ani v nejmenším. A jelikož se vše rozhodli dotáhnout do konce, přišli s prakticky likvidačními pokutami za překročení normovaných emisí spalovacích aut ignorujíc emisní stopu elektromobilů. Ty ale nakonec jen generují nezanedbatelné (a nebo klidně i vyšší, záleží na té které zemi) emise jinde, akorát ne v místě, kde se pochybují. Kvůli těmto pokutám ale mohou paradoxně sklízet trochu docela plody, než jaké zaseli.
Výrobci totiž začínají hledat i jiné cesty, jak emise snížit. A právě díky tomu začíná docházet na přirozené využití syntetických paliv a biopaliv. V čele konvoje se pak rozhodlo kráčet Audi, které oznámilo, že jeho třílitrový šestiválcový turbodiesel je možné „krmit“ bionaftou HVO. Upravené pohonné jednotky se přitom vyrábí již od poloviny února a dle automobilky snižují emise CO2 o neskutečných 70 až 95 procent.
Motory uzpůsobené HVO přitom zákazníci najdou v modelech A4, A5, A6, A7, A8, Q7 a Q8, přičemž Q5 bude následovat příští měsíc a A6 Allroad v létě. Audi tím přitom navazuje na úpravy dieselových čtyřválců, se kterými koncern VW přišel již loni a které se kromě již zmíněných řad montují také pod kapotu A3, Q2 a Q3. Toto privilegium ovšem nezůstane vyhrazena pouze čtyřem kruhům, natankovat HVO mohou i majitelé Volkswagenu Touareg V6 TDI.
Syntetickým palivům a biopalivům by nicméně v nejbližší budoucnosti měly být uzpůsobeny veškeré koncernové motory, natankovat tedy takové pohonné hmoty bude možné i do vozů značky Škoda. Je tu ovšem jeden háček, a tou je ještě tragičtější infrastruktura než v případě elektromobilů. V celé Evropě je totiž pouze 600 stanic, kde lze HVO koupit, přičemž většina z nich se nachází ve Skandinávii a třeba v Německu jich je méně než šafránu.
Pokud je tedy pro politiky životní prostředí prioritou, jak prohlašují, pak by měly svou podporu přehodnotit. I proto, že HVO navyšuje cetanové číslo o 30 procent a usnadňuje tak třeba studené starty v chladném počasí, kdy do vzduchu uniká nejvíce emisí. Nicméně Bruselem nastavený trend něco takového nepřipouští. I proto ostatně Audi vše bere jen jako přechodné řešení a od roku 2026 bude představovat už jen nové elektromobily, které pak chce od roku 2033 výlučně prodávat. Také v jeho případě jde o smělý plán postavený jen na slepé víře.


Audi a potažmo celý koncern VW Group upravují pohonné jednotky na spalování biopaliv, s nimiž emise CO2 razantně klesají. Jde však jen o dočasný krok, tedy alespoň v tuto chvíli. Foto: Audi
Zdroj: Audi
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
před 2 hodinamiZákazníci a fanoušci Audi už jsou tak zoufalí, že natočili hodinový film volající po tom, aby firma zastavila svůj úpadek
před 4 hodinamiChystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
před 5 hodinamiProdeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
před 7 hodinamiDalší detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva