Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi ještě loni masivně podvádělo s diesely, jejich emise ovlivňovalo hned čtyřmi fígly
1.7.2019 | Petr Prokopec
Do stejné řeky nevstoupíš, řekli si asi Němci a nepoučení následky Dieselgate i léta po jejím vypuknutí manipulovali emise svých dieselů. Velký skandál z toho ale asi nebude.
Nejspíše i k lidem žijícím mimo civilizaci již pronikla zpráva, že Volkswagen zkusil s dieselovými motory prorazit také v Americe. Byl však nachytán při podvodu, za který opravdu draze zaplatil. Němci se od té doby zaklínají transparentností na všech frontách a prohlašují, že usilovně pracují na tom, aby jim svět opětovně začal věřit. To se ovšem snadno řekne a daleko hůře udělá. Zvláště když koncern evidentně nevynechá jedinou příležitost, jak podvádět zas a znovu.
Německá média Bayerischen Rundfunk a Handelsblatt nově konstatují, že tamní ministerstvo vnitra identifikovalo hned čtyři různá zařízení, která byla součástí softwaru šestiválcových dieselů Audi. Tato zařízení byla vyvinuta automobilkou a měla u třílitrových motorů během povinných laboratorních testů snížit emise na mnohem nižší úroveň, než jaké pak vozy dosahovaly na silnici. Jinými slovy se tedy jednalo o tentýž podvod, při kterém byl Volkswagen přistižen v roce 2015.
Problém ovšem tkví v tom, že „chytrý“ software byl součástí motorů prodávaných ještě na počátku loňského roku. Ve výsledku se tedy nelze divit organizacím jako Deutsche Umwelthilfe, že chtějí zakázat vjezd i těch nejnovějších dieselů do center měst. Jak se totiž ukazuje, za skutečně čisté lze považovat opravdu pouze ty jednotky, které plní emisní normu Euro6d-TEMP či Euro6d. První přitom začne platit letos v září, druhá příští rok - jde tedy o zcela nové vozy.
Pokud do dané rovnice zakomponujeme ještě přístup německé vlády, nemělo by vlastně nikoho překvapit, že Němci podvádí i několik let poté, co dostali pořádně přes prsty. Jakkoliv totiž emise ovlivňují všechna čtyři zařízení, pouze jedno bylo shledáno zcela ilegálním. Zbývající trojice se evidentně vešla do povolených mantinelů, když existovaly okolnosti, za nichž byly zvýšené emise ospravedlněné jinými zájmy (spolehlivost motoru, stabilita dodávky výkonu při akceleraci např. při předjíždění apod. Audi ke shovívavosti úřadů stačilo povolat zpět do servisů na 200 tisíc aut, a to dokonce dobrovolně, nikoliv povinně.
Média přitom dodávají, že kromě již zmiňovaných zařízení označených jako A, B, C a D, byla v motorech Audi nalezena ještě další tři. I ta mají do jisté míry ovlivňovat emise, ta už jsou ale zcela v souladu se zákonem. Mimo je tedy pouze funkce zvaná Motoraufwärmfunktion, v jejímž případě se papírově počítá s ohříváním motoru, ve skutečnosti ale bylo výsledkem jen zvýšení emisí studených agregátů. Zajímavé přitom je, že něco podobného bylo kdysi nalezeno u Opelu a Fiatu, obě značky ale obvinění smetly ze stolu.
Ještě zajímavější je pak dle Bayerischen Rundfunk a Handelsblattu ta skutečnost, že s daným objevem nemělo vyrukovat přímo ministerstvo dopravy na základě vlastních testů. Místo toho za vším měly stát informace pocházející přímo od Audi. Je tak otázkou, kolik zařízení vůbec diesely této značky zahrnují a jak daleko byli vyšetřovatelé od jejich objevení. Spíše to ale bylo blízko, jinak si náhlou upřímnost čtyř kruhů neumíme vysvětlit.
Suma sumárum se tedy v Německu s diesely podvádělo, podvádí a nejspíše i podvádět bude - koneckonců kromě vozů Audi jsou oním třílitrem osazeny i vozy Volkswagenu a Porsche. Neděláme si navíc iluze, že jinde je to jiné. Současné emisní normy jsou totiž nastavené tak tvrdě, že jejich splnění bez „vykročení štěstíčku naproti“ je stejně reálné jako prostrčení velblouda uchem jehly. A vědomy jsou si toho zjevně i úřady, které tak už v podobných případech více nekonají než konají.
Audi mělo s diesely podvádět ještě loni na počátku roku. Jelikož se však samo „prásklo“, nejspíše z toho nic nebude
Zdroje: Bayerischen Rundfunk a Handelsblatt přes Autocar
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch