Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Audi se připravuje na tragické celoroční výsledky, první čísla z USA jsou tristní odshora dolů
7.1.2025 | Petr Miler
Mohutný pokles prodejů, rostoucí nezájem o klíčové drahé modely a nic neřešící odbyt aut, se kterými značka stále spojuje svou brzkou budoucnost. I to charakterizuje výsledky Audi za rok 2024 v USA, celosvětová čísla mají být podobně mizerná.
„I was built to be the best, number one and nothing less.” Myslím, že vím, jakou písničku si nejraději hrají v ústředí Audi, slova: „Byl jsem stvořen, abych byl nejlepší, číslo jedna a o nic menší,” řečeno poněkud neumělým českým rýmem, docela dobře symbolizují to, jak se lidé z Audi tváří, když se s nimi bavíte. Nic proti sebevědomí a vlastní motivaci, problém je jen v tom, že s realitou to má společného stále méně.
Audi v posledních letech jednoznačně zanevřelo na zákazníka a začalo svou budoucnost plánovat podle toho, co prodávat chce, nikoli podle toho, co si od něj někdo chce koupit. Jaké překvapení, zákazníkům to stále více leze krkem, neboť v nabídce značky stále více nenachází to, co by si chtěli pořídit, za co by rádi vydali své peníze, na co byli po léta zvyklí nebo to, co považovali za samozřejmost.
Podobná devastace dekády úspěšné značky není proces na rok, takže nečekejme, že se image Audi zhroutí jako domeček z karet - je to dlouholetý proces, který také může někdo zastavit dřív, než bude dokonán. Zatím to ale nikdo neudělal, kritici jsou peskováni místo toho, aby jim bylo nasloucháno, a tak vše dál jede po stejných kolejích, z nichž jedna si říká lacinost a nekvalita a druhá elektrický nesmysl. Spolu s okolnostmi, které značka ovlivňuje jen okrajově, obojí logicky vede k prodejnímu úpadku na největších trzích, který se propisuje také do celosvětové bilance.
Tu Audi za loňský rok zatím nezná, podle našeho zdroje ve firmě ale panují značné obavy z toho, co výsledky za celý rok 2024 přinesou. Automobilka má za sebou tragický třetí kvartál prodejně i ziskově, z někdejších plusů zbylo jen 9 procent, byla tou dobou jednoznačně na sestupné tendenci a za čtvrté čtvrtletí nemá mnoho důvodů očekávat něco podstatně lepšího. Výsledky ze všech koutů světa se budou ještě chvíli scházet, ty americké jsou už ale venku a Audi pohodou zaručeně nezaplaví.
Čtyři kruhy podle nich v USA loni prodaly jen 196 576 aut, což je o výrazných 14 % míň než o rok dřív. Problémy s odbytem navíc měly klíčové, drahé a protežované modely. Pokud se z Audi nějakým modelům aspoň nějak dařilo, byly to obvykle relativně levné typy jako Q3. Jinak v podstatě není o čem pozitivním mluvit.
Pozici nejprodávanějšího Audi v roce 2024 si sice udržela Q5, její prodeje ale klesly o 23 %, prodalo se o 17 346 aut míň než o rok dřív. Dole jsou i A3 a A4, které klesly o 30 % a 48 %, víc ale bolí klesající zájem (-28 %) o drahou A8, minimální zájem o elektrický e-tron GT (2 894 aut za rok, -10 %), Q7 a Q8 mávající břehům ostrova jménem Úspěch s poklesy o 28 resp. 24 % a elektrická SUV Q4 e-tron, Q6 e-tron a Q8 e-tron, která souhrnně klesla o 7 procent z roku na rok. Tady opravdu není z čeho brát.
Jasně, jedna Amerika hejno nedělá, ale kde by tohle chtělo Audi spravit? Čekejme podobně bídná čísla z Číny, která ani případné vzepětí v Evropě nevykompenzuje. Navíc je tu ještě jeden varovný bod - lidé do Audi pro auta pořád chodí, ale odjíždí hlavně s tím, co už se nevyrábí. Loňský rok je spojen s nárůstem prodeje certifikovaných ojetých vozů značky o 29,3 procenta, který téměř kompenzuje fiasko nových modelů. Není to výmluvné? Tradiční „audisté” říkají, že z aut, která přišla po roce 2021, už by si nekoupili nic.
Kolik signálů musí Audi vidět, aby pochopilo, že je tam, kde reálně je? A ne tam, kde si myslí, že je? Zatím nestačil žádný a tušíme, že ani tento stačit nebude. Takže... „Stand Up for the Champions!” Rození šampióni přece neprohrávají, ve svých hlavách určitě, i kdyby náhodou čekali krach.



Šéf Audi Gernot Döllner už nějaký čas vede značku přímo do záhuby, zatím k tomu má nakročeno velmi slušně. Lidé z firmy se děsí loňské prodejní bilance, on zřejmě nikoli. Foto: Audi
Zdroje: Autoforum.cz, Audi
Bleskovky
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
včera
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nejčtenější články
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA se po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
7.11.2025
Ef-jednička, ve které Ayrton Senna vybojoval asi nejtěžší vítězství své kariéry, je na prodej. Cena poletí do stratosféry
7.11.2025
Nabídka výkonných Mercedesů se dál rozpadá, kvůli novým regulacím brzy skončí hned pět modelů
8.11.2025
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dánů se zmocnila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze potají vzdáleně ovládat, provozují jich stovky
8.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
