Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím
18.10.2020 | Petr Miler
Zejména tvrdší regulace papírové spotřeby resp. emisí CO2 vyhnaly v poslední době z trhu spoustu aut, dříve vyrobené kusy jsou ale pořád k mání nové. Zoufalý doprodej? Ani omylem.
Letos v lednu jsme psali o tom, že nová pravidla EU zlomila vaz Suzuki Jimny a vyhnala jej z nabídky evropského zastoupení značky v momentě, kdy tomu na první pohled nic nenasvědčovalo. Však na trhu bylo jen chvíli, je to prťavý off-road s malým motorem, jenže optimalizován byl pro efektivní pohyb v terénu a nikoli efektivní předstírání ochrany klimatu. Papírové emise CO2 až 170 g/km pro něj znamenaly konec, neboť od současného limitu 95 g CO2/km jsou nekonečně vzdáleny.
Jimny si tak po pár měsících v prodeji sbalil fidlátka a zdálo se, že na konci letošního roku už si na něj pomalu nikdo ani nevzpomene. Kolega ale tento týden náhodou narazil na nabídku prodeje třech zánovních kousků u jednoho českého prodejce s cenami okolo 700 tisíc Kč, což chvíli vypadalo jako šotek. Ale nebyl. Překvapení pak jen umocnila kontrola cen poslední generace malého off-roadu Suzuki v Německu. 700 tisíc je tam skoro nedosažitelná cena směrem shora a desítky skladových aut se tam prodávají i za 1 milion Kč nebo více.
Je přitom třeba dodat, že Jimny se do konce svých dnů v běžném prodeji nabízelo za ceny do (do, nikoli od) 496 900 Kč - za tuto sumu jste dostali nejvyšší výbavu Elegance a automatickou převodovku a připlatit skoro nebylo za co. Jak je tedy možné, že o pár měsíců později stojí snadno dvojnásobek jako skladovka? A nebo o statisíce více jako lehce jeté auto?
Odpověď může být jedna jediná: Přetrvávající poptávka nevykrytá a s ohledem na zmíněné už nevykrytelná nabídkou. Jen ta může hnát cena až do komických výšin, které nás popravdě řečeno udivují. Celkem chápeme, že mnohé z takto násilně vyřazených aut mají i nadále své věrné zákazníky, kterým ubývají možnosti, jak se k takovým vozům dostat, ale Suzuki Jimny za milion? Nebo i za 700 tisíc? To se zdá být jako hodně špatný obchod, za podobnou sumu můžete mít větší, výkonnější a snad i v terénu dostatečně schopné vozy.
Navíc si říkáme, že pokud někdo za tyto sumy Jimny skutečně kupuje, může si Suzuki jen rvát vlasy z hlavy, že s autem v EU vůbec končilo. A nebo tento krok ještě přehodnotit. Jak jsme už dříve počítali, emise CO2 170 g/km znamenají pokutu (pakliže zbytek flotily výrobce průměr nesníží, pochopitelně) 7 125 Eur za každý prodaný vůz. To je asi 194 tisíc Kč a kdyby si Suzuki tuto sumu prostě připočetlo k prodejní ceně, auto by se možná prodávalo slušně dál.
Zároveň je tento stav jakousi nadějí pro staromilce. Zejména električtí nástupci podobných vozů jsou tak drazí a pro některé zákazníky beztak nezajímaví, že se pro ně lepší koupí může stát kombinace „klasika+pokuta”. To by na trhu mohlo udržet i některé vozy, které z něj dnes beznadějně mizí. Pár dražších značek to tak jistě zkusí, že by to mohlo fungovat i u Suzuki Jimny, by nás nenapadlo.








Suzuki Jimny, které po krátkém období slávy vypadlo z nabídky značky v EU na začátku letošního roku, je nyní mimořádně vyhledávaným zbožím. Tak moc, že se dnes jako skladové auto prodává i za 1 milion Kč. Ilustrační foto: Suzuki
Podle posledního platného ceníku šlo přitom koupit za polovinu i v plné polní. Grafika: Suzuki
Zdroje: Suzuki, Mototechna, Mobile.de
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Další firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včeraCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
včeraAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
včeraToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
včera„Teď děláme do uhlí.” Trumpův „Velký krásný zákon” ruší dotace na elektromobily i pokuty za „nadměrnou spotřebu”, může být zlomový
včera