Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím

Zejména tvrdší regulace papírové spotřeby resp. emisí CO2 vyhnaly v poslední době z trhu spoustu aut, dříve vyrobené kusy jsou ale pořád k mání nové. Zoufalý doprodej? Ani omylem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím

18.10.2020 | Petr Miler

Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím

/

Foto: Suzuki

Zejména tvrdší regulace papírové spotřeby resp. emisí CO2 vyhnaly v poslední době z trhu spoustu aut, dříve vyrobené kusy jsou ale pořád k mání nové. Zoufalý doprodej? Ani omylem.

Letos v lednu jsme psali o tom, že nová pravidla EU zlomila vaz Suzuki Jimny a vyhnala jej z nabídky evropského zastoupení značky v momentě, kdy tomu na první pohled nic nenasvědčovalo. Však na trhu bylo jen chvíli, je to prťavý off-road s malým motorem, jenže optimalizován byl pro efektivní pohyb v terénu a nikoli efektivní předstírání ochrany klimatu. Papírové emise CO2 až 170 g/km pro něj znamenaly konec, neboť od současného limitu 95 g CO2/km jsou nekonečně vzdáleny.

Jimny si tak po pár měsících v prodeji sbalil fidlátka a zdálo se, že na konci letošního roku už si na něj pomalu nikdo ani nevzpomene. Kolega ale tento týden náhodou narazil na nabídku prodeje třech zánovních kousků u jednoho českého prodejce s cenami okolo 700 tisíc Kč, což chvíli vypadalo jako šotek. Ale nebyl. Překvapení pak jen umocnila kontrola cen poslední generace malého off-roadu Suzuki v Německu. 700 tisíc je tam skoro nedosažitelná cena směrem shora a desítky skladových aut se tam prodávají i za 1 milion Kč nebo více.

Je přitom třeba dodat, že Jimny se do konce svých dnů v běžném prodeji nabízelo za ceny do (do, nikoli od) 496 900 Kč - za tuto sumu jste dostali nejvyšší výbavu Elegance a automatickou převodovku a připlatit skoro nebylo za co. Jak je tedy možné, že o pár měsíců později stojí snadno dvojnásobek jako skladovka? A nebo o statisíce více jako lehce jeté auto?

Odpověď může být jedna jediná: Přetrvávající poptávka nevykrytá a s ohledem na zmíněné už nevykrytelná nabídkou. Jen ta může hnát cena až do komických výšin, které nás popravdě řečeno udivují. Celkem chápeme, že mnohé z takto násilně vyřazených aut mají i nadále své věrné zákazníky, kterým ubývají možnosti, jak se k takovým vozům dostat, ale Suzuki Jimny za milion? Nebo i za 700 tisíc? To se zdá být jako hodně špatný obchod, za podobnou sumu můžete mít větší, výkonnější a snad i v terénu dostatečně schopné vozy.

Navíc si říkáme, že pokud někdo za tyto sumy Jimny skutečně kupuje, může si Suzuki jen rvát vlasy z hlavy, že s autem v EU vůbec končilo. A nebo tento krok ještě přehodnotit. Jak jsme už dříve počítali, emise CO2 170 g/km znamenají pokutu (pakliže zbytek flotily výrobce průměr nesníží, pochopitelně) 7 125 Eur za každý prodaný vůz. To je asi 194 tisíc Kč a kdyby si Suzuki tuto sumu prostě připočetlo k prodejní ceně, auto by se možná prodávalo slušně dál.

Zároveň je tento stav jakousi nadějí pro staromilce. Zejména električtí nástupci podobných vozů jsou tak drazí a pro některé zákazníky beztak nezajímaví, že se pro ně lepší koupí může stát kombinace „klasika+pokuta”. To by na trhu mohlo udržet i některé vozy, které z něj dnes beznadějně mizí. Pár dražších značek to tak jistě zkusí, že by to mohlo fungovat i u Suzuki Jimny, by nás nenapadlo.


Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 1 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 01Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 2 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 02Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 3 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 03Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 4 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 04Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 5 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 05Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 6 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 06Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 7 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 07Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 8 - Suzuki Jimny 2020 konec EU 08
Suzuki Jimny, které po krátkém období slávy vypadlo z nabídky značky v EU na začátku letošního roku, je nyní mimořádně vyhledávaným zbožím. Tak moc, že se dnes jako skladové auto prodává i za 1 milion Kč. Ilustrační foto: Suzuki

Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 9 - Suzuki Jimny 2019 2020 cenik CZ 01Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 10 - Suzuki Jimny 2019 2020 cenik CZ 02Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 11 - Suzuki Jimny 2019 2020 cenik CZ 03Auta, kterým zlomila vaz nová pravidla EU, se stávají až komicky ceněným zbožím - 12 - Suzuki Jimny 2019 2020 cenik CZ 04
Podle posledního platného ceníku šlo přitom koupit za polovinu i v plné polní. Grafika: Suzuki

Zdroje: Suzuki, Mototechna, Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše