Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nová pravidla EU zlomila vaz dalšímu autu, i když je malé a má malý motor
27.1.2020 | Petr Miler
Někteří odmítají věřit tomu, že by nové regulace Evropské unie mohly z trhu vyhnat větší množství aut. A pokud, tak leda nějaké „užrané” dvanáctiválce. Co byste řekli na prcka s motorem 1,5?
Suzuki homologovalo novou generaci Jimny pro Evropu stejně jako ty předchozí, nikdy ale moc nehořelo pro to jej zde prodávat. Auto je tak dlouhodobě obtížně dostupné a poptávka po něm přesahuje nabídku. Že by o něj byl takový zájem i přes minimální marketing? Možná, ale v roce 2018, kdy novinka přišla, byly jeho evropské prodeje nejnižší v celé historii tohoto modelu. A byť loni byly přes neznámý prosincový výsledek jistě vyšší, auta se stále neprodávalo tolik, kolik by se jej prodat mohlo.
Běžnou reakcí výrobce v takovém případě je zvýšit dodávky, Suzuki se ale rozhodlo jej místo toho z evropského trhu postupně stáhnout. Letošek je tak poslední, kdy bude nové Jimny alespoň v omezeném množství k mání, od příštího roku z nabídky zmizí. Důvod asi už tušíte a pokud voláte: „Brusel!” nezbývá nám než přikývnout.
Dříve v podobných případech platilo, že auto neobstálo před novou emisní normou Euro, a tak zkrátka nemohlo být prodáváno. To dnes neplatí. Jimny veškeré emisní normy plní, kvůli své optimalizaci pro pohyb v terénu ale není navzdory své omezené velikosti a slabému, malému motoru 1,5 zrovna papírově úsporné. Optikou emisí CO2 (tedy v podstatě jen a pouze spotřeby paliva) se „provinilo” 170 g/km v případě verze s automatickou převodovkou a 154 g/km v případě manuálu. To je v dnešní Evropě něco jako bambilion.
Automobilka se tak ocitla před složitým rozhodováním. Mohla optimalizovat auto pro silniční provoz, tím by ale popřela jeho smysl. Mohla jej prodávat dál, protože ale třeba emise CO2 170 g/km znamenají pokutu (pakliže zbytek flotily výrobce průměr nesníží, pochopitelně) 7 125 Eur za každý prodaný vůz, je pokračování v odbytu něco jako skok na vidle - u tak levného auta není možné pokutu 180 tisíc Kč na kuse jakkoli ospravedlnit. Zbylé cesty jsou tak jen dvě - prodeje škrtit do té míry, dokud jiné modely emisní průměr dostanou ke kýženým 95 g/km, nebo auto neprodávat vůbec.
Japonci zvolí z posledních dvou možností postupně obojí a nejlépe tak ukazují, jak drastický dopad mají a budou mít nové regulace EU na nabídku aut v Evropě. Některá prostě nepůjde prodávat, i když to nikdo nezakáže, u jiných bude nutné prodeje uměle omezovat. V případě Jimny je to obzvláště absurdní, neboť jde o malé a reálně úsporné auto pro to, co má dělat.
Pravidla EU zkoumají emise pouze v jednom režimu použití a jakmile nezapadnete do škatulky, máte smůlu. Vítejte ve světě normovaných euroaut, kde si sice může každý prodávat co chce, reálně ale bude možné nabídnout jen něco jako tříválcový kompakt ve tvaru vejce s elektromotorem, nebo rovnou elektromobil. Ty přece mají emise nulové...








Ani takové auto dnes před evropskými pravidly neobstojí, prodávat dál Suzuki Jimny v Evropě by bylo pro Japonce harakiri
Zdroj: Suzuki
Bleskovky
- Musk se vydal osobně obhlédnout stavbu nové gigatovárny Tesly, přijel Cybertruckem
včera - Zaseknutí obří lodi Ever Given má následky i v oblastech, kde by vás to ani nenapadlo
17.4.2021 - Nové Rychle a zběsile ukázalo v upoutávce víc ze svého děje, je čím dál absurdnější
15.4.2021 - Nejdrsnější Lamborghini dějin řádící na sněhu je neobvyklá podívaná za miliony korun
14.4.2021 - Fotky z paluby nejdelšího linkového letu světa ukazují mizérii současného létání
14.4.2021
Nejnovější články
- Venku je nový levný Renault, i když si tak neříká. K mání bude také u nás
před 2 hodinami - Expert říká, že elektromobily jsou ta nejhorší a nejdražší forma boje proti CO2
před 4 hodinami - Nástupce Fordu Mondeo se poprvé ukázal zvenčí i zevnitř, je to úplně jiné auto než dnes
před 5 hodinami - Tesla zničehonic zastavila uprostřed cesty, reakce Elona Muska je nezodpovědná
před 7 hodinami - Audi odhalilo absurdní nový model, hledá s ním neexistující místo na trhu
před 8 hodinami - Jaká bude budoucnost světlometů? LED nebo laser?
před 8 hodinami - Jeden z nejfajnovějších Peugeotů historie našli nejetý, 30 let stál v garáží prvního majitele
před 9 hodinami - EU už teď naráží na limity rozšíření elektromobilů, absurdní cíle ale jen přidává
před 10 hodinami - BMW M3 a M4 dostala nový pohon, jejich hmotnost je ještě větší zklamání
dnes - Dealer Škody nabízí dodnes zánovní 110 L z roku 1973. Je krásná, je jako stroj času
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 17:17 - Předseda
- Volkswagen obecne 17:03 - řidičBOB
- Přituhuje 15:40 - řidičBOB
- Onboard videa 15:01 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10:05 - Vrooom
- Rapid 1.0 TSI - oprava v autorizovaném servise - NÁZOR 10:03 - Předseda
- Co právě teď posloucháte? 18:14 - pavproch
- Petice proti zavedení normy Euro 7 15:22 - _sulcik_
- Chlubítko univerzální 17.4.2021 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 16.4.2021 - řidičBOB