Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka, která chtěla během pár let přejít jen na elektromobily, nyní chystá monstrózní diesel 8,3 V8
3.2.2024 | Petr Prokopec
To jsou paradoxy, řekl by asi svého času Václav Havel. Kdyby se takovým směrem vydal kdokoli jiný, člověk se nad tím nepozastaví, v případě GM jde ale o hotový pohyb ode zdi ke zdi.
Naprostou odevzdanost elektromobilitě ohlásila v posledních letech snad většina významných světových automobilek. Od spalovacího pohonu k tomu bateriovému navíc nezřídka chtějí utéct dříve, než by v souladu s plánovanou legislativou vůbec musely. Jako hraniční byl už několikrát zmíněn rok 2030, což se zdá být ryzím šílenstvím. Neexistuje reálná šance, že by se během šesti z elektromobilů stala auta pro všechny, k takové pozici mají příliš daleko.
Platí to o to víc, že všichni výrobci stejné nadšení nesdílí. Automobilky jako Toyota či BMW již uvedly, že spalovací motory hodlají nabízet i po roce 2035. Japonský gigant nicméně do budoucna počítá hlavně s tím benzinovým, zatímco mnichovská automobilka nechce upustit ani od dieselů - jednoduše proto, že v určitých segmentech se starají o většinu prodejů. Přijde tak dokonce s jejich další generací.
Paradoxem je, že podobným směrem se vydává i koncern General Motors. Také americká automobilka přísahala naprostou věrnost elektromobilitě nejpozději k roku 2035 a postupný odklon od spalovacích motorů. A v roce 2024 přijde v novým dieselem? Navíc takovým monstrem, o jakém bude řeč?
Je to tak, i když GM stejně jako Ford a Stellantis objemný diesel k dispozici má. Nabízí jednotku 6,6 V8, agregát ale za americkou konkurencí co do výkonu a točivého momentu zaostává. Modrý ovál totiž hlavně pod kapotou svých pick-upů nabízí 6,7litrový Scorpion V8 naladěný na 507 koní a 1 627 Nm, zatímco v případě takového Ramu lze sáhnout po 6,7litrovém šestiválci Cummins ISB produkujícím až 406 koní a 1 458 Nm.
Se třetí ligou se nicméně GM spokojit nehodlá, pročež by v roce 2026 měl dorazit zcela nový Duramax V8. Jeho objem se přitom zvýší na 8,3 litru, což ve srovnání se stávající 6,6litrovou jednotkou povede jak k nárůstu výkonu, tak i točivého momentu. Místo 477 koní a 1 322 Nm by tak zákazníci měli dostat k dispozici zhruba 600 koní a 1 627 Nm. Točivým momentem by tedy GM sice Ford pouze dorovnal, s ohledem na větší objem by ovšem jednotka nebyla tak našponovaná a projevila by se delší životností.
Nejde o jedinou spojitost mezi těmito dvěma značkami. Další se týká 10stupňového automatu, který společně vyvinuly a který ostatně obě u svých aut již používají. Nicméně zatímco u Fordu převodovka s obchodním označením Allison 10R zvládá i oněch 1 627 Nm, v případě GM a její verze 10L je točivý moment limitován hodnotou 1 400 Nm. Bude tedy zapotřebí několik málo dalších úprav, nicméně pokud se skříň dosud nerozlétla u modrého oválu, nehrozí to ani u druhé značky.
Začíná být zjevné, že čistě elektrická budoucnost nalinkovaná politiky s nulovým povědomím o automobilové technice a podpořená naivními plány automobilek začíná dostávat takové trhliny, že se stěží může dočkat naplnění. Teď je jen otázkou, kdo z dosavadních zastánců si dovolí otevřeně říci, že to prostě nejde, někdo musí být první...
GM v současné době nabízí 6,6litrovou verzi motoru Duramax V8, s ní ovšem automobilka poněkud ztrácí na Ford a Stellantis. Proto pracuje na 8,3litrové novince, kterou by dostalo zejména Silverado HD (na fotkách). Foto: Chevrolet
Zdroj: The Fast Lane Truck@YouTube
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejčtenější články
- Divoký růst prodejů elektromobilů je skutečně minulostí, v USA za první kvartál dokonce ztratily podíl na trhu
4.4.2024 - Zemřel nejslavnější fanoušek Hondy NSX. Muž, který si z druhé NSX udělal přívěs, se zabil v jiném sporťáku značky
4.4.2024 - Nejvzácnější a nejpodivnější moderní Lamborghini nikdo nechce. Zámožný majitel se ho 2 roky neumí zbavit, zkouší to zas
4.4.2024 - Nemoc doby: Audi se rozhodlo odpravit stále žádaný model, jeho prodeje najednou vzrostly skoro dvojnásobně
4.4.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý VW Golf VIII kombi. Auto s větším kufrem než Octavie upadlo, pořád ale má co nabídnout
4.4.2024
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 05.05. 19:12 - Brus
- Elektromobily a vse kolem nich 05.05. 17:33 - řidičBOB
- Onboard videa 05.05. 14:41 - brnenska.odchytova
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 05.05. 14:30 - mattonecz
- Politický koutek 05.05. 08:48 - jerry
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch