Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka, která chtěla letos skončit se spalovacími motory, rozjela ve velkém výrobu výkonných V8 a V6
2.11.2023 | Petr Prokopec
Uvážíme-li, že se od příštího roku chtěla stát výrobcem ryze elektrických aut, je to docela tragikomický vývoj. Také Dodge narazil na tvrdou realitu, což nebylo až tak překvapivé - bateriový vůz zatím žádný nevyrobil, místo toho jeho zákazníky tvoří milovníci osmiválců. A tak ekonomická realita rychle přebila ideologii.
Prakticky pokaždé, když se vracím z chaty, vezu sebou malou tašku směsného odpadu a obrovský pytel plastů. To mě vždy vede k myšlenkám o skutečných záměrech politiků. Pokud by totiž opravdu chtěli bojovat s klimatickými změnami, pak plasty jsou směrem, jakým se mají vydat. Dosáhnout na tomto poli lze enormního zlepšení jak z hlediska výroby, za z hlediska jejich likvidace. Jenže na žádné takové nedochází.
Politici si místo toho jako cestu ke spáse celé planety vybrali elektromobily. Pravdou sice je, že ty někde pomoci mohou, jinde ale pro změnu spíše uškodí. Stejně jako problémem spalovacích aut není jejich motor, nýbrž palivo, pak bateriový pohon do jisté míry stojí a padá s čistotou elektřiny. Pokud ta se vyrábí primárně spalováním uhlí, nemáme tu ozdravný proces ani v nejmenším. Zvláště když si uvědomíme, že ještě větší emise vznikají při výrobě baterií. A špinavá elektřina je nikterak nevykompenzuje.
Po elektromobilitě pak volají i mnohé automobilky, ovšem ani u jejich manažerů nečekejme slova plná upřímnosti. Někteří se vzhlédli v lépe plánovatelné budoucnosti, jiní by chtěli replikovat úspěch Tesly. Také proto mluví o elektromobilitě jen v pozitivech a předhání se v tom, kdo přijde s dřívějším termínem konce spalovacích motorů. Takový Dodge chtěl být opravdu rychlý, neboť elektromobily měly jeho nabídku opanovat již od příštího roku. Jenže to by zrovna pro tohoto výrobce znamenalo skoro jistý konec.
Předně je totiž třeba uvést, že Dodge zatím žádný elektromobil nevyrábí. Na kontě má místo toho legendární muscle cars, jenž užívají velkoobjemové osmiválce. Snaha značky zcela obrátit výhybku je tak vlastně až tragikomická. A naplno se to ukázalo ve chvíli, kdy se Američané pochlubili konceptem Charger Daytona SRT. Namísto potlesku totiž přišlo bučení, stejně jako výroky zámořských policistů, kteří prohlašovali, že něco takového jejich oddělení pořizovat opravdu nebude.
Od představení konceptu přitom utekl již více než rok, během kterého se Dodge přesvědčil, že jeho elektrická mise by selhala již v zárodku. A proto ji automobilka v tichosti přehodnotila. Původně jen elektrický nový Charger tak již má potvrzenou spalovací jednotku a byť jde zatím pouze o šestiválec, fakt, že konkurenční Ford Mustang bude pokračovat s osmiválcem, může vést k další změně. Zvláště když automobilka začala pod kotlem zvaným V8 aktuálně přitápět jen víc.
Nově totiž zamířil do prodeje jako samostatná položka osmiválec z modelu Challenger Demon 170, tedy 6,2litrová přeplňovaná jednotka naladěná na 1 039 koní výkonu a 1 281 Nm točivého momentu. To jsou neskutečná čísla i na dnešní dobu, cena přitom zůstává přijatelná - za tak silný agregát dopovaný třílitrovým kompresorem je totiž třeba zaplatit jen 27 695 USD (cca 640 tisíc korun).
Nemusíte ho ale vzít celý. Tento osmiválcový agregát si lidé mohou koupit i bez sání, kompresoru a dalších neelementárních komponentů, a to za 18 995 USD (439 tisíc Kč). Pokud i to je hodně, pak je tu další kompresorem přeplňovaný Hemi V8 naladěný na 818 či 727 koní, kdy první zmíněný vychází na 12 995 USD (300 tisíc Kč) a druhý na 9 495 USD (219 tisíc Kč).
Ani to však není konec, v případě atmosférických verzí osmiválcového motoru vám postačí částky od 4 495 do 6 995 dolarů (104 až 162 tisíc Kč). Mimo to si ovšem ještě v pásmu 6 495 až 8 995 USD (150 až 208 tisíc Kč) můžete pořídit také nové třílitrové šestiválce. První zmíněná jednotka produkuje 426 koní, druhá pak 558 koní. Výroba všech těchto agregátů se pak rozjede příští rok, tedy ve chvíli, kdy měl být Dodge zcela elektrický. Věří tomu ale ještě někdo?
Chcete osmiválec? V příštím roce si jej budete moci v mnoha verzích pořídit u automobilky Dodge. Tedy u toho výrobce, který chtěl letos se spalovacími jednotkami skončit. Jenže v takové chvíli by si rovnou mohl vykopat hrob. Foto: Dodge
Zdroj: Dodge
Bleskovky
- Policisté se pochlubili novým služebním Rolls-Roycem, od lidí teď schytávají ránu za ranou
včera - Dodnes úplně nový, ovšem totálně oholený Ford Focus legendární první generace se prodal za směšné peníze
11.5.2024 - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
10.5.2024
Nejnovější články
- Hertz zkouší, co se dá. Elektromobily, které ho táhnou ke dnu, půjčuje v přestrojení za spalovací legendu
před 2 hodinami - Továrnu Tesly v Berlíně vzaly útokem tisíce ekologických aktivistů, absurdní scéna připomíná středověké bitvy
před 4 hodinami - Nejúspornější Octavii III ani nejetou lidé v bazarech nechtějí, je to levná cesta k zánovnímu autu srkajícímu palivo
před 5 hodinami - Lamborghini u svých aut obětuje rychlost ve prospěch toho, aby si s nimi lépe sjeli méně schopní a zkušení řidiči
před 7 hodinami - Číňané začali prodávat kopii původního Mini. Pochybně nebo ne, za 58 tisíc Kč je to pozoruhodná nabídka
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva