Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilka odhalila největší karbonová kola světa, bohužel pro „špatný” vůz
27.7.2021 | Petr Prokopec
Snižovat hmotnost má vždy smysl, zvlášť tu neodpruženou. Přesto máme pocit, že nabízet unikátní karbonová kola zrovna pro model, jehož hmotnost činí 2,5 tuny, není dvakrát rozumné.
V roce 2013 přišel Koenigsegg s novým výbavovým prvkem. Zákazníci švédské značky si tehdy jako první na světě mohli pořídit karbonová kola a jelikož Agera R, která jimi byla vybavena, váží pouhých 1 330 kilogramů, byl to krok posouvající už tak extrémní schopnosti vozu ještě dál. Ráfky z uhlíkových vláken byly v tomto případě oproti hliníkovým lehčí o 40 procent, jejich nasazení tak výrazně zlepšilo jízdní vlastnosti. Nebylo tedy překvapivé, že po nich sáhla hezká řádka klientů. Stejně jako nikoho nezaskočilo, když se daná „móda“ vzápětí rozšířila i u Ferrari, McLarenu nebo Porsche.
Nyní se svou troškou do mlýna přichází Bentley, nejsme si ale jisti, jestli tomu freneticky tleskat. Britská automobilka totiž nehodlá karbonová kola nabízet pro model Continental GT v jeho vrcholné verzi Speed, jakkoliv i to se nejspíše časem stane. Zprvu je totiž dostane Bentayga, tedy 2,5tunové SUV, u kterého to skoro nedává smysl. I když neodpružená hmotnost není to samé, co ta odpružená, v případě tohoto auta se obávám, že málokterý z majitelů po nasazení karbonových kol zaznamená jediný rozdíl.
Britové nicméně dodávají, že benefit karbonových kol je dlouhodobý. Ta hliníková totiž během užívání mohou změnit odklon až o 1 stupeň, což následně snižuje přilnavost. Stejně jako můžete počítat s nestejným sjížděním pneumatiky, byť rozdíly jsou v tomto případě drobné. S karbonovými ráfky se ale takového nežádoucího opotřebení bát nemusíte. Jakkoliv obavy byste měli mít u obrubníků, neboť nahrazení takového kola nabízeného ve 22palcové velikosti rozhodně nebude levné.
I v tomto ohledu zde ale nakonec máme benefity. U konvenčních kol totiž s příchodem první praskliny začíná docházet k pozvolné ztrátě tlaku v pneumatikách, která je postupně větší a větší. V případě karbonových kol se ale nejprve začínají třepit uhlíková vlákna. Vypouštění pláště je tedy daleko pomalejší, načež má řidič třeba v případě náhlého incidentu dostatek času na to, aby bezpečně zastavil. Není tak překvapivé, že Bentley poslalo ráfky do testů TUV, jimiž úspěšně prošly.
Lze už jen zmínit, že Britové zatím nepřišli s cenami, karbonová kola nicméně budou nabízet od podzimu pro SUV Bentayga skrze divizi Mulliner. S nízkými sumami se tedy rozhodně nedá počítat, zvláště když jde o největší kousky svého druhu na světě. Bentley na jejich vývoji a výrobě spolupracovalo s firmou Bucci Composites a souběžně s nimi zákazníkům může nabídnout i karbonový čelní splitter, nástavce prahů a zadní difuzor. Škoda jen, že zatím pouze na autě, jemuž sice sluší, ovšem smysl zde opravdu dávají jen malý, pomineme-li tedy klasické: „A holky budou koukat...”





Bentley Bentayga váží 2,5 tuny a i když snížení neodpružené hmotnosti o 24 kilo je docela výrazné, poznat to zrovna na tomhle autě bude složité. Benefitů sice karbonová kola nabízí více, jejich jistě enormní cenu to ospravedlní leda technická či vizuální výjimečnost. Foto: Bentley
Zdroj: Bentley
Bleskovky
Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
včeraJeden z největších nesmyslů moderních aut pomohl zabít dalšího člověka, uhořel. Ostatní řidiči se marně snažili pomoci
včeraDalší novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
14.10.2025
Nejnovější články
Reálný zájem o elektrická auta v půjčovnách je téměř nulový, ani Nizozemci je prakticky vůbec nechtějí
před 39 minutamiV Evropě je už 8 zbytečných továren na auta, pro které neexistuje využití. A situace se má dál jen zhoršovat
včeraTesla se lidem rozhodla vrátit to, co jim sebrala. Dřív to měli zadarmo, teď za to chce 13 tisíc korun
včeraAnalytik zkusil vykreslit ošklivý propadák BMW jako úspěch, spíš tím podtrhl jeho mizérii
včeraTěžko ho zabít. Spyker se po všech pádech znovu vrací mezi živé, dokonce pod taktovkou původního majitele
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 10.16. 22:19 - abgx1
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.16. 15:38 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.16. 12:11 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch