Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky našly cestu, jak do interiérů vrátit tlačítka a nezabít moderní design
17.6.2019 | Petr Prokopec
Že jsou dotykové displeje jako jediný ovladač za jízdy k ničemu, ví všichni, jenže stejně je všichni používají, protože jsou „in”. Existuje cesta ven? Tzv. ultrahaptická odezva se zdá být řešením.
Pokud máte rádi mechanické hodinky, vývoj aut vás musí přivádět k šílenství. Možná se analogové budíky časem vrátí do módy stejně jako zmíněné mechaniky, ale jasným trendem dnes je displej místo analogových „budíků” a centrální obrazovka informačně-zábavního systémů. Ta využívá dotykovou technologii, která ze středové konzole vytlačuje klasická tlačítka. Na volantu zatím zůstávají zachována, ale i to je jen otázka času.
Jakkoliv je totiž volant ideálem pro ovládání čehokoli za jízdy, jeho velikost představuje značný limit. Buď je totiž třeba udělat tlačítka titěrná, nebo dovolit ovládat jen pár funkcí - ani jedno není ideální. To ale platí jen za předpokladu, že zůstaneme u klasické analogové techniky, výrobci však chtějí dát dotykové displeje i sem. A jakkoli se to zdá být bláznivé, nová řešení z toho zase tak špatný nápad nedělají.
Automobilky se totiž rozhodly, že jakkoli fyzická tlačítka ruší, dotykovými displeji je budou v podstatě simulovat. Řešením je haptická odezva, tedy obrazovky s aktuátory, jejichž součástí jsou i piezoelektrické krystaly. Ty reagují na elektrický proud roztáhnutím se. Stačí pak do místa dotyku na obrazovce poslat proud, což vyvolá hmatovou odezvu. Dají se tak vytvářet virtuální tlačítka s přesně definovanými hranami, která dokonce umí „kliknout” tak, jak to známe od těch standardních.
Že tímto směrem výrobci míří, jsme vám ukazovali už na příkladu dotykového volantu Hyundai. Tehdy jsme psali, že nám „dotykové plošky na volantu přijdou absurdní, ale třeba Hyundai vymyslí něco dosud netušeného” a ono vymýšlí. Ani haptika totiž není konec vývoje, evoluce kráčí stále dál.
Výrobci nyní ve spolupráci s bristolskou univerzitou pracují na využití tzv. ultrahaptiky, jež užívá utrazvuk a umožňuje tak procítit ono kliknutí ještě ve chvíli, kdy nedošlo ke kontaktu prstu s obrazovkou. Jinými slovy, de facto dotykový displej bude ve vašich prstech vytvářet dojem uchopení tlačítka, které neexistuje a vytvořit tak na volantu cokoli od otočného ovladače přes tlačítko až po táhlo ventilace - cokoli si budete přát. Obrazovky Jaguar Land Rover pak dokonce používají kameru sledující pohyb ruky, dík níž systém dokáže předvídat, jakou funkci se chystáte aktivovat, a předpřipraví ji. Podle vašeho pohybu tak například vytuší, že chcete změnit teplotu klimatizace a pro vaší ruku připraví virtuální ovladač, kterým změnu provedete. Prý to ušetří více jak pětinu času dnes věnovanou ovládání čehokoli.
Jestli jste si tedy mysleli, že se automobilky chytnou za nos a dotykové displeje zase nahradí tlačítky, mýlili jste se. Je dnes už prakticky jisté, že bez dotykových obrazovek to nepůjde a výrobci najdou cestu, jak s pomocí modernějších a lépe vypadajících řešení vrátit do vozu to, co z nich sami vymýtili. Chápeme, pokud vám to připadá jako škrábání se levou rukou na pravém uchu, je ale třeba vnímat výhody - zejména ultrazvuková haptika umožňující cítit i 3D hologramy dokáže na palubní desce vytvořit jakýkoli ovladač a klidně jej zcela změnit softwarovým updatem, pokud nebude fungovat podle představ uživatelů. To s fyzickými tlačítky dost dobře nejde a nelze očekávat, že by se k nim výrobci kdy vrátili.





Dotykový volant Hyundai působil jako nesmysl, s tzv. ultrahaptikou ale dostává nový rozměr, v podstatě doslova
Nejde ale jen o Hyundai, i další výrobci v podstatě vrací tlačítka do hry v digitální podobě
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 4 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Dacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 2 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 3 hodinamiNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 4 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 5 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva