Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky už otevřeně přiznávají, že letošek bude v Evropě opravdu dramatický
25.6.2020 | Petr Prokopec
Výrobci aut byli doposavad ve svých prognózách spíše zdrženliví, či se pokoušeli naznačovat jistý optimismus. Už to neplatí, dle nové prognózy jejich asociace letos prodeje aut v Evropě klesnou o 25 procent, nejvíce v historii. A může být i hůř.
Na počátku letošního roku asociace ACEA sdružující výrobce aut v Evropě oznámila, že oproti loňsku můžeme očekávat dvouprocentní propad prodejů. Ten měl být způsoben poklesem zájmu publika o nová auta, stejně jako omezením nabídky a zvýšením cen. V důsledku stále přísnějších emisních limitů totiž za starého kontinentu začínají mizet některé zajímavé modely a kvůli regulatorním požadavkům se ceny nových vozů posouvají stále výš.
Taková ovšem byla situace před příchodem koronaviru, který na několik týdnů uzavřel továrny i dealerství. A do lidí zasel značnou nejistotu, kvůli níž ani po rozvolnění restrikcí nedošlo k razantnímu zvratu. Místo toho v květnu pokračoval trend, který započal již v březnu, kdy bylo prodáno o 55,1 procenta méně nových vozů než loni. Dubnový pokles pak byl dokonce 76,3procentní a onen květnový 52,3 procentní. Za prvních pět letošních měsíců je tak Evropa meziročně dole o 41,5 procenta.
Jak přesně se tento vývoj projevil na celoročních prognózách? Jak asi tušíte, nikterak lichotivě. Ač automobilky v mezičase nechtěly být negativistické, teď už připouští, že letošek bude hodně zlý jako celek. Momentálně ACEA počítá s tím, že prodeje za rok 2020 oproti předchozímu období poklesnou o 25 procent. Tedy jinými slovy, namísto 12,8 milionů nových aut bude prodáno jen asi 9,6 milionu nových vozů. To je vůbec největší pokles, k jakému v Evropě kdy došlo, realita ale pořád může být ještě horší.
Je totiž třeba si uvědomit, že v rámci EU pracuje přímo či nepřímo v automobilové branži 13,8 milionu lidí, tedy 6,1 procenta všech pracovních sil. Tento průmysl pak generuje více než 7 procent hrubého domácího produktu celé Evropské unie. A aby toho nebylo málo, každoročně je v jeho rámci proinvestováno 57,4 miliardy Eur (cca 1,53 bilionu korun) na vývoji. Díky tomu automobilová branže přispívá největší měrou k inovacím starého kontinentu a představuje 28 procent všech v výdajů tímto směrem.
To vše je nyní v ohrožení, pročež ACEA apeluje na EU i veškeré členské státy, aby začaly neprodleně reagovat a branži podporovat. K tomu již na mnoha místech dochází, ovšem politici zkouší využít příležitosti k protlačení elektrifikace, což je přesně to, co automobilky v tuto chvíli nepotřebují. Přirozená poptávka po alternativním pohonu je mizivá, elektrická auta drahá a náklady na jejich výrobu ještě vyšší. Nemluvě o nedostačující infrastruktuře nebo omezené využitelnosti takových vozů.
Pokud nedojde ke změně kursu, pak je velmi pravděpodobné, že propady prodejů budou ještě větší, než ACEA nyní naznačuje, a to situaci jen zhorší. Není divu, že náznaky optimismu se z očekávaní automobilek vytrácí, v lepší než předpokládaný scénář ale pořád věřit můžeme.





Pohled na dosavadní evropské prodeje není zrovna potěšující a ani vyhlídky pro zbytek roku nejsou dobré
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zatím bezkonkurenční #93 Marc Marquez včera 17:17
- Výborný začátek Filipa Salače včera 17:04
- V Moto3 na čele David Munoz včera 16:14
- BMW R 1300 RT 2025: pohodlně a bezpečně včera 08:00
- Jako lídři přijíždí do Francie tři Španělé: A. Marquez, Gonzalez a Rueda 8.5.2025
Nejnovější články
Krize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 3 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
včeraToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus