Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Automobilky už otevřeně přiznávají, že letošek bude v Evropě opravdu dramatický
25.6.2020 | Petr Prokopec
Výrobci aut byli doposavad ve svých prognózách spíše zdrženliví, či se pokoušeli naznačovat jistý optimismus. Už to neplatí, dle nové prognózy jejich asociace letos prodeje aut v Evropě klesnou o 25 procent, nejvíce v historii. A může být i hůř.
Na počátku letošního roku asociace ACEA sdružující výrobce aut v Evropě oznámila, že oproti loňsku můžeme očekávat dvouprocentní propad prodejů. Ten měl být způsoben poklesem zájmu publika o nová auta, stejně jako omezením nabídky a zvýšením cen. V důsledku stále přísnějších emisních limitů totiž za starého kontinentu začínají mizet některé zajímavé modely a kvůli regulatorním požadavkům se ceny nových vozů posouvají stále výš.
Taková ovšem byla situace před příchodem koronaviru, který na několik týdnů uzavřel továrny i dealerství. A do lidí zasel značnou nejistotu, kvůli níž ani po rozvolnění restrikcí nedošlo k razantnímu zvratu. Místo toho v květnu pokračoval trend, který započal již v březnu, kdy bylo prodáno o 55,1 procenta méně nových vozů než loni. Dubnový pokles pak byl dokonce 76,3procentní a onen květnový 52,3 procentní. Za prvních pět letošních měsíců je tak Evropa meziročně dole o 41,5 procenta.
Jak přesně se tento vývoj projevil na celoročních prognózách? Jak asi tušíte, nikterak lichotivě. Ač automobilky v mezičase nechtěly být negativistické, teď už připouští, že letošek bude hodně zlý jako celek. Momentálně ACEA počítá s tím, že prodeje za rok 2020 oproti předchozímu období poklesnou o 25 procent. Tedy jinými slovy, namísto 12,8 milionů nových aut bude prodáno jen asi 9,6 milionu nových vozů. To je vůbec největší pokles, k jakému v Evropě kdy došlo, realita ale pořád může být ještě horší.
Je totiž třeba si uvědomit, že v rámci EU pracuje přímo či nepřímo v automobilové branži 13,8 milionu lidí, tedy 6,1 procenta všech pracovních sil. Tento průmysl pak generuje více než 7 procent hrubého domácího produktu celé Evropské unie. A aby toho nebylo málo, každoročně je v jeho rámci proinvestováno 57,4 miliardy Eur (cca 1,53 bilionu korun) na vývoji. Díky tomu automobilová branže přispívá největší měrou k inovacím starého kontinentu a představuje 28 procent všech v výdajů tímto směrem.
To vše je nyní v ohrožení, pročež ACEA apeluje na EU i veškeré členské státy, aby začaly neprodleně reagovat a branži podporovat. K tomu již na mnoha místech dochází, ovšem politici zkouší využít příležitosti k protlačení elektrifikace, což je přesně to, co automobilky v tuto chvíli nepotřebují. Přirozená poptávka po alternativním pohonu je mizivá, elektrická auta drahá a náklady na jejich výrobu ještě vyšší. Nemluvě o nedostačující infrastruktuře nebo omezené využitelnosti takových vozů.
Pokud nedojde ke změně kursu, pak je velmi pravděpodobné, že propady prodejů budou ještě větší, než ACEA nyní naznačuje, a to situaci jen zhorší. Není divu, že náznaky optimismu se z očekávaní automobilek vytrácí, v lepší než předpokládaný scénář ale pořád věřit můžeme.





Pohled na dosavadní evropské prodeje není zrovna potěšující a ani vyhlídky pro zbytek roku nejsou dobré
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Nejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025
Nejnovější články
Lada odhalila nejextrémnější Nivu všech dob, 280 turbokoní posílá na úplně odkrytá kola
před 11 hodinamiNejostřejší BMW M2 historie zvládlo nejnáročnější okruh světa v působivém čase, slova o rekordu jsou ale diskutabilní
včeraSliby převratných baterek s bleskovým dobíjením berte s nadhledem, reálně auta pořád používají baterie pro notebooky z roku 1985
včeraPrvní tunignová firma se pokusila napravit vzhled nových SUV BMW, míru její úspěšnosti posuďte sami
včeraPorsche chce po fiasku elektrického Macanu vrátit spalovacích motory i přímo jemu, je s tím ale zoufale pomalé
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 20:15 - M.Z.
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB