Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat

Slunce od loňského jara nesvítí nad kde čím a jedním z oborů, který se z problémů nemůže vylízat, je ten automobilový. Nejnovější ránou pro něj jsou následky zemětřesení v Japonsku, které sekundárně zasáhnou celý svět.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat

17.2.2021 | Petr Miler

Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat

/

Foto: Toyota

Slunce od loňského jara nesvítí nad kde čím a jedním z oborů, který se z problémů nemůže vylízat, je ten automobilový. Nejnovější ránou pro něj jsou následky zemětřesení v Japonsku, které sekundárně zasáhnou celý svět.

Vzhledem k situaci v České republice asi nemusíme říkat, kolik nepříjemností přinesl poslední rok a jak nepřetržitým se proud nepříznivých událostí zdá. Sám koronavirus a potíže s ním spojené by stačily na to, abychom o problémy měly postaráno na dlouho dopředu, bohužel ale nezůstává jen u něj. Automobilový svět poslední dobou trápí hlavně jeden ze sekundárních dopadů, nedostatek čipů, který zastavil výrobu už v řadě továren. Teď další zavírá zemětřesení, které o víkendu zasáhlo Japonsko.

Mohlo by se zdát, že jde o ryze japonský problém, takto ale globalizovaný svět nefunguje. V logistických procesech, kterým vládne pan Justin Time, stačí vyndat jedno kolečko ze soukolí kdesi na začátku a rázem se objeví potíže i na jeho konci. A některé dopady byste ani nedomysleli.

Tím prakticky bezprostředním je okamžité zastavení výroby v 9 továrnách Toyoty v Japonsku, jak informuje sama automobilka. Bezprostředně naštěstí nebyla zemětřesením zasažena žádná, jenže Toyota si nevyrábí vše sama a dodavatelské firmy otřesy země stihly. Výše naznačený proces tak okamžitě dostal trhliny a výroba pro tuto chvíli stojí ode dnešního dne až do konce týdne. Zda se poté bude moci rozjet, není zatím s určitostí možné říci.

Agentura Reuters informuje, že v závislosti na délce problému budou tímtéž zasaženy i továrny v dalších částech světa. Zatím není znám žádný konkrétní případ, díly od japonských dodavatelů ale odebírají prakticky všichni výrobci a menší skladové zásoby mohou způsobit výpadek produkce čehokoli kdekoli. Nakonec pamatujeme situaci zpřed deseti let, kdy silnější zemětřesení ve Fukušimě způsobilo totéž.

Tohle se stát může a pořád nemusí, je tu ale ještě jeden dopad. Mnoho továren po celém světě už týdny stojí či nejede na plnou kapacitu kvůli nedostatku čipů a na tuto už tak špatnou situaci bude mít výše popsané další negativní dopad. Zemětřesení totiž zasáhlo rovněž firmu Renesas Electronics, jednoho z gigantů na poli výroby polovodičů, který jen v Japonsku zaměstnává 20 tisíc lidí. A i jeho továrny stojí.

Renesas říká, že práce na obnovení plné výrobní kapacity zabere nejméně týden, což je to poslední, co automobilky potřebují. Podle Reuters tak máme očekávat další zastavení či prodloužení odstávek výroby také kvůli této patálii, neboť výrobci v tomto ohledu jedou doslova na hraně a jakýkoli další výpadek produkce znamená neřešitelný problém. Veselejší časy zkrátka stále nepřicházejí, musíme ale dál doufat.


Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat - 1 - Toyota tovarna Japonsko ilu 01Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat - 2 - Toyota tovarna Japonsko ilu 02Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat - 3 - Toyota tovarna Japonsko ilu 03Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat - 4 - Toyota tovarna Japonsko ilu 04Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat - 5 - Toyota tovarna Japonsko ilu 05Automobilový průmysl dostal novou ránu. Stojí už 9 továren, další budou následovat - 6 - Toyota tovarna Japonsko ilu 06
Hned v 9 japonských továrnách musela zastavit výrobu Toyota kvůli nedostatku komponentů. Další fabriky jinde na světě mají následovat a zcela nevyhnutelně se jich dotkne výrobní výpadek Renesas Electronics, výrobce polovodičů, jehož výroba bude omezena nejméně na týden. Ilustrační foto: Toyota

Zdroje: Toyota, Reuters

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše