Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bělorusové představili svérázný autobus, jako jeden z mála jezdí i 1 km pod zemí
2.6.2020 | Petr Prokopec
Autobus jezdící pod zemí zní jako nesmysl, pokud se ale nejedná o stroj, jehož úkolem je bezpečně převážet horníky do dolů. To logicky vyžaduje řadu neobvyklých řešení.
Různých druhů dopravních prostředků je opravdu velké množství, přičemž většina samozřejmě jezdí po silnicích za účelem přepravy osob nebo nákladu. Nicméně kromě toho zde máme také zemědělskou techniku nebo stroje, které slouží v těžkém průmyslu. A právě tímto směrem se dnes vydáme. Pokud čekáte představení dalšího obřího náklaďáku od Běloruských automobilových závodů (neboli BelAZu), musíme vás zklamat.
V Bělorusku ale zůstaneme a stejně tak se nebudeme vzdalovat ani od těžebního průmyslu. V této branži nicméně neodvádí službu pouze vozy, jejichž korby pojmou stovky tun čehokoliv, ale i ty, jež musí dělníky do dolu dopravit. Jejich výrobu má z velké části na starosti značka MTZ neboli Minské traktorové závody. A právě ta nyní přišla s novým autobusem MT-503, se kterým se horníci mohou dostat až rovný kilometr pod zemský povrch.
Novinka nahrazuje dosavadní typ MT-353M2, oproti němuž se v mnoha ohledech liší. Stěžejní změnou je motor, který kromě menšího množství emisí namísto předchozích 60 produkuje až 75 koní. Pohonná jednotka se navíc z pod kabiny přesunula před ni, což umožnilo snížit jak celkovou výšku autobusu, tak i podvozek. Nastupování a vystupování horníků je tedy nově o řád komfortnější i bezpečnější.
Jen u této modifikace Bělorusové nezůstali. S ohledem na přesunutí motoru byla přepracována kabina. Je prostornější i komfortnější. Pracoviště řidiče je tak možné zcela uzavřít, přičemž kromě něj přední lavice pobere ještě jednoho spolujezdce. Na zadní čtyři pryčny pak může usednout až dvacet horníků, v jejich případě je ale komfort snížený absencí dveří a oken na jedné straně.
Dodat můžeme už jen tolik, že autobus osazený vyjma již zmíněného také čtyřstupňovou manuální převodovkou zvládne maximálně tempo 40 km/h. To není na první pohled závratná rychlost, ovšem jízdní dynamika rozhodně pro výrobce nebyla prioritou. I proto došlo kupříkladu k navýšení objemu palivové nádrže z 65 na 90 litrů. Hmotnost busu, jehož délka narostla na 5,76 metru, se přitom díky tomu zvedla na téměř pět tun.
Značka MTZ doufá, že zájem budou mít hlavně ruské těžební společnosti, jejichž potřebám dokáže vyhovět v mnoha ohledech. Kromě autobusu, který dopravuje dělníky do dolu, je k mání také specializovaná ambulance, cisterna s vodou či hasičský speciál. Ve všech případech kromě onoho autobusu jde nicméně o starší typy s motory pod kabinou. I v jejich případě se tedy dá očekávat modernizace.










Bělorusové vyrukovali s novým autobusem, jenž sváží dělníky do dolů hluboko pod zem
Nahrazen jím byl předchozí model s motorem usazeným pod kabinou
Zdroj: ABW
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 7 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 10 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.06. 20:16 - M.Z.
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.06. 09:48 - lylybrown
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
