Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW 4 prý skončí bez nástupce, i když se prodává jako housky na krámě. Zmatečný krok má vrátit staré pořádky
2.4.2024 | Petr Prokopec
Není to zase tak dávno, co BMW dalo čtyřce za vznik. A litovat nemusí, v Evropě jde o jeden z jejích nejprodávanějších modelů, v USA dokonce překonává řadu 3. Přesto to má být právě jen trojka, se kterou se dál počítá.
BMW je jednou z mála automobilek, která odmítá stanovit termín, k němuž by ukončila prodej spalovacích aut. Považuje to za nesmysl a racionálně tvrdí, že bude dál vycházet vstříc přáním zákazníků, dokud to bude legálně možné. Elektromobily tak nabízí jakou součást široké nabídky, což celkové prodeje posílá nahoru, značka je navíc lépe než konkurence připravena na jakýkoli politický veletoč - umí začít preferovat to i ono řešení na stejných výrobních linkách.
Ani to ale neznamená, že by firma nechtěla minimalizovat náklady, a tak plánuje škrty v nabídce, které řadu lidí nepotěší. Mnichovští chystají čistku, která se týká především kupé, kabrioletů a roadsterů. Nástupce tedy nedostane kupříkladu model Z4, kterého se svého času prodávalo i 10 tisíc kusů ročně jen v USA, loni však americké registrace vystoupaly jen na 1 881 aut a ty evropské (5 842 vozů) nejsou dost vysoké, aby ztráty vykompenzovaly. Nadšení z toho nejsme a nebudeme, dá se to ale chápat. Trochu složitější je to s jinými destruktivními plány.
O těch - zatím neoficiálně - píší kolegové z obvykle dobře informovaného BMW Blogu. Podle nich automobilka zatím dál nepočítá s řadou 4, která v nabídce figuruje teprve od roku 2013 jako poněkud uměle vytvořená odnož řady 3. Dlouhodobě nejprodávanější trojka byla do té doby k mání i jako kupé, kabriolet nebo tzv. Gran Coupe, z těchto verzí se ale staly deriváty řady 4.
Svého času panovaly obavy, zda to část zákazníků neodežene, protože přece byli zvyklí kupovat trojku, ale ve velkém se to jistě nestalo. Nový či spíše nově uměle vytvořený model se totiž prodává velmi dobře, někde dokonce lépe než trojka. V USA na jejím kontě za loňský rok svítí 33 997 registrací, zatímco kupé, kabriolet a Gran Coupe řady 4 si koupilo 50 777 lidí, což je ke všemu o 37,4 procenta víc než v roce 2022. V Evropě vládne trojka s 85 285 loňskými prodeji, všechny verze čtyřky ale jsou jen o pár tisíc aut pozadu.
Proč tedy onen konec? Důvodem má být budoucí pojetí řady 3, kdy automobilka bude poprvé globálně nabízet elektrickou i3, která svým pojetím bude blízká současné i4, půjde tedy o jakési čtyřdvéřové kupé. Spalovací trojka pak bude pojatá klasičtěji. Protože ale dnešní prodeje řady 4 tvoří hlavně verze i4 a 4 Gran Coupe, nedávalo by smysl nabízet je vedle budoucí trojky í-trojky. Na řadu 4 by tedy zbyly už jen verze kupé a kabriolet, se kterými - jak jsme řekli - BMW velké plány nemá, pokud vůbec nějaké má. Smysl tedy dává řadu 4 jako samostatný produkt odpískat a udělat případně i kupátka a kabria a trojky jako dříve, marketingově to pro BMW bude výhodnější.
Pochopitelně, jde zatím jen o neoficiální informace, takže realita může být odlišná. Zmíněné ale dává smysl. BMW je v dobré pozici svou schopností nabídnout v rámci každé řady v podstatě jakýkoli pohon, což si chce dále ponechat. A pokud by vyrazilo v případě některých derivátů řady 3 nebo 4 jen elektrickým nebo jen spalovacím směrem, zákazníky by mátlo. Vměstnat nabídku klíčových modelů střední třídy do jedné řady je smysluplné i touto optikou.
Čekejme tedy, že řada 4 po nedávném faceliftu může skončit nadobro tak náhle, jako kdysi vznikla. Rozhodnutí se navíc má týkat i verze M4, která dokonce nemá dorazit ani v případě, že nějaké torzo řady 4 přežilo. Tady BMW chce zřejmě znovu hrát na marketingovou strunu - M3 je „ta legenda”, která se vždy bude prodávat nejlépe, jméno M4 nemá tradici a během 11 let a dvou generací ke stejnému renomé nemohlo přijít. Je to celé trochu zmatečné, mezi řádky v tom ale lze najít strategii mířící rozumným směrem.



Stávající BMW řady 4 je prý tou poslední, za vším ve výsledku hledejme čachry s maximálním překryvem spalovací a elektrické nabídky značky v rámci jednotlivých řad. Foto: BMW
Zdroj: BMW Blog
Bleskovky
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
včera
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
20.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Van den Goorbergh zůstává v týmu RW Racing včera 22:39
- Na čele v Sepangu je Acosta včera 11:00
- Salač v úvodu v Sepangu 11. včera 10:50
- Road is Calling: Atény v sedle Harley-Davidson včera 08:25
- Marc Marquez už letos závodit nebude 23.10.2025
Nejnovější články
Porsche už se propadlo do mohutné ztráty. A i další čísla jsou těm červeným tak blízko, že zkázu nejspíš odvrátily jen účetní triky
před hodinou
Tento obyčejně vypadající, 32 let starý hatchback s víc jak 140 tisíci km se prodává za 600 tisíc Kč. Není to vtip ani překlep
včera
Tesla šetří, na čem může. V tichosti autům sebrala i poslední zbytek klíčů a lidé nejsou šťastní
včera
Kupci elektrického Porsche Macan začínají už po roce pociťovat největší bolest vlastnictví těchto aut
včera
Jedno z posledních pořád levných větších aut v Evropě žije dál, s dieselem koupíte ho i v roce 2026
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
