Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW dál dráždí své zákazníky, chce je nechat znovu a znovu platit za dávno koupená auta
23.3.2023 | Petr Prokopec
Bavorská automobilka se už před nějakým časem vzhlédla v možnosti podojit svou klientelu opakovaně za jedno a to samé, dosud se ale spokojila s dvojicí plateb. Jak vidno, počet opakování zjevně nemá limit.
BMW je automobilkou, která nám na jedné straně dělá radost. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců totiž nemíří za plnou elektrifikací a otevřeně říká, že i v příští dekádě budou v její nabídce hrát velkou roli spalovací motory. A počítá i s vodíkem. Vybrat by si tedy i nadále měl každý zákazník dle svého gusta, i když je otázkou, jak moc svobodná volba zůstane zachována v Evropě. Jelikož však Brusel nejspíše dá zelenou syntetickým palivům, mohlo by takové BMW M3 být k mání i za patnáct let, i když asi hybridní.
Jakkoli si však automobilka otevřením mnoha zadních vrátek u nás udělalo očko, nezůstáváme slepí a hluší k jejím dalším krokům. Ty již tak sympatické nejsou, hlavně snaha „podojit“ opakovaně majitele téhož vozu vzbudila mnohou kontroverzi. Sluší se pochopitelně dodat, že tímto směrem nemíří jen BMW, ale prakticky celá branže. Ovšem mnichovští se rozhodli, že hned na začátku vyzkouší, kam až mohou zajít. Na některých trzích proto zpoplatnili i vyhřívání sedadel, za které si sice fakticky zaplatíte už při koupi vozu, protože veškerý hardware na palubě je. Aby se vám ale v menu ukázalo tlačítko, které umožní aktivaci samotného vyhřívání, musíte platit znovu - postupně každý měsíc nebo každý rok, klidně i jednorázově, ale rozhodně podruhé
To ale evidentně nebude konec. Jak totiž zjistili kolegové z Auto Evolution, BMW začalo u některých svých modelů nabízet paket Driving Assistance Professional, jehož součástí je i funkce Highway Assistant. Ta umožňuje semi-autonomní řízení, ovšem pouze na zmapovaných úsecích dálnic. Na mnoha místech jej tedy ani nemůžete aktivovat. Ve Státech si za něj přitom značka účtuje nemalých 2 100 USD (cca 46 tisíc korun). Zrovna cena však není tím sporným bodem, tedy alespoň ne bez dodatečných informací.
Automobilka totiž uvádí, že systém bude aktivní pouze osm let od jeho zakoupení. Co se stane poté, není jasně řečeno, dodatky malým písmem ale hovoří za vše. BMW uvádí, že „budou existovat dodatečné nákupní možnosti” a jakkoli není zřejmé, zda budete muset zaplatit znovu za totéž jednou nebo pravidelně, stejně jako u oněch sedadel budete platit zase, už potřetí. Nejprve si koupíte auto s patřičnou technikou, pak si ji aktivujete na 8 let jen zrušením softwarových omezení a poté vás to čeká znovu. A znovu a znovu a znovu..?
Mluvčí automobilky uvedl, že „podle nás jde o velmi konkurenceschopnou nabídku, neboť výrobci podobných systémů nabízejí aktivaci jen na tři roky“. Zapomněl však již dodat, že u mnohých značek tento krok není spojen s žádnou dodatečnou platbou. Podobně tomu mělo být rovněž u BMW, zvláště když modely (X5, X6, XM, iX a řada 7), které jsou funkcí Highway Assistant osazeny, ani v jednom případě nestartují pod dvěma miliony korun. Tedy u nás.
Jak se zdá, s Evropou tato kontroverze spojena není, alespoň zatím. Ale to vskutku nic neznamená, třeba s oněmi platbami za vyhřívaná sedadla se začalo v Koreji a v Rusku, dnes je tato možnost dostupná skoro všude. Automobilka tak dál provokuje své zákazníky a zkouší, co všechno si nechají líbit, kdy už s placením řeknou dost. Zatím se to očividně nestalo...
Prvky potřebné pro semi-autonomní řízení BMW dodává do svých aut v ceně, aktivace je ale věcí další platby. Ta ale funkce zpřístupní jen na osm let, poté zákazníky čeká další, vlastně již třetí platba za tentýž vůz. Ilustrační foto: BMW
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Číňané začali prodávat své nové luxusní monstrum. Nabušené SUV větší než Kodiaq stojí jen 413 tisíc Kč
27.3.2024 - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024 - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
27.3.2024 - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva