Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
BMW potichu dalo nové řadě 5 prťavý motor 1,6, označení 520i v tomto případě hrubě klame
14.6.2024 | Petr Miler
Jsou downsizingy, které snesete snáz. Je pochopitelně škoda, když menší auto přijde o motor jako 3,2 V6, i s dvoulitrovým turbem ale může fungovat dobře. Velké BMW řady 5 s motorem 1,6 turbo je ovšem vážně kontroverzní záležitostí.
V době dnešní bezuzdné a často nesmyslné elektrifikace všeho možného je to ještě příjemná vzpomínka, někdy před dvěma dekádami se ale největším zlem pro budoucnost aut zdál být často podobně neadekvátní downsizing. Jen a pouze kvůli snížení papírové spotřeby resp. emisí CO2 začali výrobci aut tlačit na zmenšování objemu a počtu válců jejich pohonných jednotek, neboť v takovém případě motor při minimální zátěži generované požadavkem na dynamiku spotřebovává méně paliva pohonem sebe samého.
Automobilky budou tvrdit, co všechno dalšího tím nedokázaly, ale je to vesměs prázdný marketing - kouzlo je v tomto a v ničem jiném není. Menší motory tak naopak často fungovaly méně efektivně v případě generování výkonu potřebného pro pohon, zvlášť pokud jste ho využili hodně, tohle se ale v testech spotřeby nepozná, a tak to málokdo řešil. Že jste pak místo skoro perfektních aut jako třeba BMW 330i E46 a E90 dostali velmi rozpačité BMW 330i F30 hlavně kvůli tomu, že vůz místo úžasného motoru 3,0 R6 dostal nepovedené dvoulitrové turbo, bylo výrobcům ukradené. Právě tam začala devastace automobilového světa, jak jsme jej znali, která bohužel neustala dodnes.
Samotný downsizing se ale zdál být na druhé koleji už proto, že motory nelze zmenšovat donekonečna. Tříválce jsou z podstaty šmejd a pokud má vůz dostat čtyřválcové turbo, o moc níž než okolo zdvihového objemu 1,5 litru rozumnou pohonnou jednotku nepostavíte. Občas nám ale někdo připomene, že zajít o nějaký ten krůček pořád jde.
Nejnověji to ukazuje znovu BMW, které stvořilo zbrusu novou BMW 520i s opravdu malým motorem. Tato verze se prodává i u nás, v tu chvíli ale jde o čtyřválec 2,0 s přeplňováním, výkonem 205 koní a točivým momentem 330 Nm. Není to úplně málo, a tak auto navzdory hmotnosti rovných 1,8 tuny zrychlí na stovku za 7,5 sekundy a jede až 230 km/h. Na některých trzích se ale zdánlivě to samé auto prodává s motorem 1,6, to už je na pětku trochu výsměch.
Přinejmenším v Turecku BMW potichu pustilo do nabídky 520i s jedna-šestkou, pochopitelně s turbem. Ani ta není slabá, 190 koní výkonu a točivý moment 310 Nm znamenají v kombinaci se stejnou převodovkou jako u dvoulitru (osmistupňovým automatem) a pohonem zadních kol sprint z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy. Na papíře to prochází, ale jedna-šestka turbo? V tězké pětce? To bychom vážně nechtěli.
On to nejspíš nechce ani nikdo jiný, ale turecké zastoupení si takovou verzi může dovolit prodávat s ohledem na tamní daně. Ty s objemem pod 1,6 litru zjevně klesají tak, že se vyplatí takovou variantu nabídnout. A zrovna v Turecku BMW nedělá takovou věc poprvé, ovšem generace F10 byla podstatně lehčí (bezmála o 200 kg). Nižší daně ale neznamenají nutně nižší ceny, i zbylé zdanění je totiž v Turecku vysoké. A tak BMW 520i G60 nekoupíte v této zemi pod 4 491 528 tureckých lir, tedy asi 3,18 milionu Kč. To se vyplatí...



Hit je ho mít, BMW 520i v Turecku znamená pořídit si vůz s motorem 1,6 turbo za 3,18 milionu Kč. Paráda! Foto: BMW
Zdroj: BMW
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 10 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19