BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53

Mnichovská automobilka postupně vybíjí své atmosférické řadové šestiválce napříč všemi modelovými řadami. Nově došlo také na SUV X3.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53

14.2.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mnichovská automobilka postupně vybíjí své atmosférické řadové šestiválce napříč všemi modelovými řadami. Nově došlo také na SUV X3.

Je milé a chvályhodné, že BMW pracuje na zdokonalování svých automobilů permanentně a místo čekání na mezigenerační facelift nebo zcela nový model modernizuje svá auta průběžně. Ne všechny změny ale vyvolávají salvy nadšení. Jednou z věcí, která podněcuje minimálně rozporuplné reakce, je likvidace řadových atmosférických šestiválců. Pokud by byly nahrazeny jednoznačně lepšími motory, jen stěží by se dalo argumentovat nostalgií nebo tradicemi (i když i to může být pro spoustu lidí důležitější než ekonomika provozu). Jenže BMW neodstraňuje z nabídky to nejtypičtější co má proto, že by mělo v rukávu dokonalejší techniku. Činí tak z důvodu dnes už jasně nevyhovující, ale pořád platné metodiky měření spotřeby a z ní vyplývajících emisí CO2.

Nově se obětí honu na CO2 stalo BMW X3 xDrive28i. V současném provedení pracuje třílitrová řadová šestka o výkonu 258 koní při 6 600 ot./min. a maximálním točivém momentu 310 newtonmetrů produkovaného v rozmezí od 2 600 do 3 000 ot./min. Místo ní se do vozu dostal agregát N20, přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 245 koní (5 000 ot./min.) a 350 newtonmetry (1 250 - 4 800 ot./min.). Novinka má udávanou průměrnou spotřebu 7,5 litru na 100 km, tedy o jeden a půl litru nižší, než předchozí jednotka. Také v akceleraci na stovku je čtyřválec s časem 6,7 sekundy o dvě desetiny vteřiny lepší.

S papírovými údaji tady rozhodně nelze polemizovat. N20 vychází ze srovnání jako jednoznačně lepší motor. Rovněž asi nebude možné zpochybňovat, že v režimu nízkého zatížení bude přeplňovaný motor o menším objemu potřebovat méně paliva. Jak se ale často potvrzuje, realita je mnohdy jiná než teorie.

Asi se shodneme na tom, že bez ohledu na konstrukci motoru je spotřeba více než na čemkoli jiném závislá především od jízdního stylu. A právě přeplňované benzínové agregáty mají tu nevýhodu, že jsou na „citu” v pravé noze závislé dramaticky více, než přirozeně plněné pohonné jednotky. Tím samozřejmě nechci říct, že X3 xDrive28i bez dvou válců nemůže být úspornější než X3 xDrive28i s řadovou šestkou, určitě může, ale po zkušenostech s oběma motory v BMW X1 tvrdím, že to dá v provozu nepochybně více práce a znamená to především hodně odříkání.

V každém případě by bylo hodně zajímavé postavit obě X3 (a nebo i jiný model v obou provedeních) přímo proti sobě v reálných podmínkách a sledovat, co z toho vzejde. Ale ať už to udělá kdokoli, vsaďte se, že samotná automobilka BMW v tom v žádném případě figurovat nebude.


BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53 - 1 - BMW X3 2012 05BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53 - 2 - BMW X3 2012 07BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53 - 3 - BMW X3 2012 10BMW X3 xDrive28i 2012: další pohřeb atmosférického šestiválce N53 - 4 - Motor BMW N20 v BMW X1 03
BMW X3 vypouští z nabídky modelového roku 2012 atmosférický šestiválec a nahrazuje jej přeplňovaným čtyřválcem N20

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.