Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové si díky Brexitu budou moci koupit auta za ceny, o nichž se nám může jen zdát
9.9.2020 | Mirek Mazal
Velká Británie se blíží definitivnímu opuštění EU. To pochopitelně bude znamenat zásahy do britské ekonomiky a spousta z nich bude bolet, ne však všechny.
Už léta pravidelně skloňovaný Brexit neboli proces ukončení členství Spojeného království Velké Británie a Severního Irska v Evropské unii se nezadržitelně blíží do velkého finále. Britové formálně opustili Unii ke konci letošního ledna, během tzv. přechodného období, které potrvá až do konce letošního roku, se na ně ale dál vztahují veškerá evropská pravidla a zákony. Od 1. ledna 2021 už to platit nebude, jaký konkrétní vztah ale bude Velká Británie od té doby mít k EU, je i začátkem září nejisté - nezbytné dohody zatím nebyly uzavřeny.
Ať už to ale dopadne jakkoli, opuštění unie se dotkne všech částí britského hospodářství, tu automobilovou nevyjímaje. Výrobci s továrnami za Lamanšským průlivem pravidelně vyjadřují obavy ohledně následků vystoupení z EU, analytici se ale odchodem Británie z Evropské unie zabývali už dlouho před tím, než na něj opravdu došlo. Ekonom Patrick Minford z pozice profesora ekonomie na Cardiff Business School už před několika lety upozorňoval, že britský automobilový průmysl bude zničen: „Pokud opustíme EU, je pravděpodobné, že zlikvidujeme většinu výroby, a to především průmyslová odvětví, konec se vyhne jen oborům jako design, marketing či hi-tech,“ uvedl Minford.
Jeho předpověď se zatím naplňuje a ukončení členství zachování automobilové výroby ve Velké Británii vážně ohrožuje. Ne všechno ale bude černé. Vystoupení z EU bude znamenat odstranění značné části bariér, které Unie vytvořila výrobcům aut pro vstup na trh, což bude mít několikerý pozitivní efekt.
Jednak to umožní vstup na trh výrobcům, kteří dnes mají problém se svými vozy před evropskými pravidly efektivně obstát. Ať už jde o auta z Číny nebo třeba Lady, rázem se na britském trhu budou moci objevit. Dále platí, že se za kanálem La Manche budou moci prodávat verze jinak nám dobře známých aut, které tam dnes mířit nemohou. Ať už jde o motorizace nebo zejména bezpečnostní výbavu, nutností nebudou všechny dnes pravidly EU vyžadované prvky, které automobily logicky zdražují. Větší konkurence ze zahraničí pak bude znamenat i tlak na snížení cen vozů, které dnes už v Británii nabízeny jsou.
Stejný proces by nastal i u řady jiných výrobků, a tak jedním z důsledků podle profesora Minforda bude, že více lidí dosáhne na koupi nového vozu. „Náklady na BMW nebo novou dovezenou ledničku náhle poklesnou a naše zdroje se přeorientují z výroby na služby - ke zvýšení životní úrovně nás všech,“ sdělil svoji prognózu Minford.
Britští fanoušci aut všeho druhu by tak završení Brexitu mohli vyhlížet s pozitivními očekáváními, tedy přinejmenším v případě, že nemají hluboko do kapsy. Jakým způsobem tento krok ovlivní fungování celé země, ukáže teprve čas - řadu dílčích dopadů lze předvídat, celkový efekt je ale natolik složitě vyzpytatelný, že si dnes nikdo nemůže troufnout říci, k čemu přesně dojde. Zvláště pak za aktuálních koronavirových opatření a neochotě EU celý proces Britům jakkoli usnadnit.










Odchod Británie z EU bude mít dopad na trh s automobily - na místní výrobu negativní, na ceny dovezených aut i těch na místě přece jen vyrobených ale naopak. Ilustrační foto: Jaguar Land Rover
Zdroj: Forbes
Bleskovky
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
včera
Zima v zimě zas jednou překvapila všechny. Hasiči zveřejnili fotky „největší nehody, u jaké kdy zasahovali”
1.12.2025
Boží trest za svatokrádež? Klasické Porsche předělané na elektrický pohon majiteli shořelo před domem měsíc po koupi
30.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Líbánky se dál mění v horor. Stát, který roky podporoval elektromobily, teď vybírá tučnou daň z jedné každé nabíječky
před 4 hodinami
Influenceři rozebrali interiér nového Jeepu na díly přímo na autosalonu, aby se vysmáli jeho kvalitě, výrobce marně protestuje
před 6 hodinami
Kanaďané kašlou na snahu tamní vlády nařídit elektrická auta. Nekupují je skoro vůbec a ani se na to nechystají
před 7 hodinami
Šéfdesignéra Jaguaru na hodinu vyhodili, z firmy ho vyvedla eskorta. Stál za absurdní proměnou značky
před 9 hodinami
Porsche si zkouší zachránit tvář a říká, že plug-in hybridní 911 nebude. Pamatujete, co říkalo před 5 roky o hybridech?
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 12.03. 18:18 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 12.03. 16:10 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 12.03. 14:55 - řidičBOB
- IT poradna 12.03. 11:44 - pavproch
- GWM STEED 7 12.03. 10:43 - macabe
- Porsche - vse o sportovnich modelech 12.03. 09:10 - pavproch
- Chlubítko univerzální 12.02. 22:14 - řidičBOB
- BMW Divize 12.02. 14:40 - pavproch
