Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britský autoprůmysl je v troskách, tři hvězdné značky propouští, další neotevře měsíce
8.6.2020 | Petr Prokopec
Automobilismus má ve Velké Británii velmi silné kořeny, pod tlakem Brexitu a následků opatření proti šíření koronaviru ale neví kudy kam. Ani prestižní značky neudrží výrobu, Jaguar a Land Rover pak neotevřou továrnu, ani když mohou.
Na sklonku minulého týdne britská automobilka Bentley uvedla, že vyrobila již dvacetitisící exemplář svého prvního a dosud jediného SUV Bentayga. Pokud si přitom uvědomíme, že na trh tento model vtrhl v roce 2016, pak to znamená, že každým dnem bylo prodáno necelých 14 exemplářů. Při ceně startující na více než 4 milionech korun a spoustě exemplářů prodaných za více než 10 milionů jde o fenomenální úspěch výrobce, který ještě před pouhými dvaceti lety v podstatě jen paběrkoval. V roce 2000 totiž Bentley celosvětově prodalo jen 1 364 aut, tedy necelé čtyři kusy denně, přičemž se jednalo o celkovou produkci a nikoliv jeden model.
I díky tomuto úspěchu se může zdát, že Brity koronavirus nesloží, opak je ale pravdou. Prakticky ve stejný den, kdy se Bentley pochlubilo výše zmíněným milníkem, vyšlo rovněž najevo, že automobilka hodlá propustit nejméně tisíc lidí, cca čtvrtinu svého aktuálního stavu. Stojí za tím samozřejmě sedmitýdenní uzavření továrny v Crewe, stejně jako globální propad prodejů. Ten je asi nejvýraznější ve Velké Británii, kde trh s novými vozy poklesl v dubnu o 97 a v květnu o 89 procent.
Zajímavé je, jakým způsobem se automobilka rozhodla se zaměstnanci rozloučit. V prvé fázi totiž přijde ke slovu dobrovolnost. Pokud se tedy někteří lidé rozhodnou opustit Bentley z vlastní vůle, mohou v závislosti na svém věku, odpracované době a výši předchozích výdělků počítat s opravdu tučným odstupným. Otázkou však je, kdo na tuto vějičku skočí, neboť Británie na tom aktuálně není ekonomicky zrovna dobře a ve velkém propouští všechny tamní značky.
Mimo to se můžeme ptát, zda bude první kolo vyhazovů rovněž tím posledním. Kupříkladu Jaguar již oznámil, že ponechá klíčovou továrnu v Castle Bromwich uzavřenou až do 10. srpna nebo možná ještě déle. Nikoliv však proto, že by podnik byl zamořen koronavirem a musela by být dezinfikována i každá dlaždice, a to navíc ještě zevnitř. Důvodem je právě globální pokles poptávky. Znamená to nicméně, že bez práce bude po několik dalších měsíců více než dva tisíce lidí.
Aby toho nebylo málo, můžeme zmínit, že dalších 1 200 lidí propustí McLaren a dalších 500 pak Aston Martin. V případě první zmíněné jde takřka o třetinu všech zaměstnanců, u druhé pak o pětinu. Britské pracovní úřady tedy skutečně budou praskat ve švech, což znamená, že u Bentley asi nakonec namísto dobrovolných odchodů přijdou ke slovu vynucené padáky. Vše pak samozřejmě ovlivní další vývoj, ovšem s návratem do normálu nelze v brzké době v Británii počítat.



Bentley se sice pochlubilo úspěchem modelu Bentayga, ovšem i tak se přidává k dalším britským značkám, jenž budou propouštět ve velkém



Takový Jaguar pak rovnou nechává jednu z továren zavřenou až do srpna. Nikoliv kvůli koronaviru, nýbrž kvůli nezájmu o vozy této značky
Zdroj: Bentley, Reuters, Autocar
Bleskovky
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
včera
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
včera
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
23.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Krádež dílů Ducati MotoGP a WorldSBK: zatčen bývalý zaměstnanec 12:00
- Test Honda GL1800 Gold Wing Tour: dárek k padesátinám včera 08:00
- Návrat po 78 dnech 23.12.2025
- Největší talent superbiků 23.12.2025
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku 22.12.2025
Nejnovější články
Rychlostně neomezené dálnice se objeví v dalším státě, ruší limity po vzoru německých Autobahnů
před 7 hodinami
Nový Renault Clio v hávu legendy 90. let vypadá zatraceně dobře, takové auto by najednou chtěl každý
před 8 hodinami
Také nejnáročnější okruh světa si na Vánoce připravil dárek, oznámil nové ceny za vjezd pro rok 2026
před 10 hodinami
Nový Ford Mondeo dál potají žije svůj druhý život. Ukázal se v novém a vypadá ještě líp, při jeho cenách máme co závidět
před 11 hodinami
Nejrychlejší zahrádkářské auto světa se prodalo za 16,6 milionu Kč. Tolik se dnes platí za možnost vozit sazenice rychleji než 300 km/h
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
