Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britský miliardář až po představení zastavil vývoj nového elektrického off-roadu, nevěří, že má budoucnost
4.7.2024 | Petr Prokopec
Už byl odhalen a měl jasně naplánovanou budoucnost, teď nemá nic. Firma zastavila další vývoj a příchod vozu na trhu odkládá na neurčito kvůli vrtkavým náladám trhu zdeformovaném politickými tlaky.
Na počátku letošního roku jsme si mohli představit nové SUV Fusilier, za kterým stojí značka Ineos Automotive britského miliardáře Jima Ratcliffa. Ten chtěl původně pokračovat ve výrobě originálního Defenderu, jenže Land Rover mu nakonec odmítl prodat licenci. Místo toho tedy založil vlastní automobilovou firmu, pod jejíž hlavičkou dorazilo SUV Grenadier, které je moderní interpretací britské ikony. Ve srovnání s ní ale používá motory BMW, které jsou vnímány jako spolehlivější a celkově lepší. A právě díky tomu začal Ineos bodovat, převážně v Americe.
Fusilier měl nicméně kráčet trochu jiným směrem než jeho spalovací sourozenec, neboť Britové u něj počítali s elektrickým pohonem. Jenže od toho se klientela začíná odvracet. A co je podstatnější, ztrácet začíná i podporu u politiků. V důsledku toho se Ineos rozhodl zastavit další vývoj vozu a naneurčito odložit jeho příchod na trh, i když už došlo k jeho premiéře. A to může znamenat klidně i to, že Fusilier do prodeje nedorazí vůbec. Dle původních plánů se totiž měl začít vyrábět až v roce 2027, což naznačovalo, že s vývojem Britové nejsou zase tak daleko. A teď mají obavy, zda vůbec má nějakou budoucnost.
„Odložili jsme start Ineosu Fusilier ze dvou důvodů. Tím prvním je zdrženlivost zákazníků směrem k elektromobilům, druhým pak nejistoty spojené s cly, načasováním a zdaněním,“ uvedla automobilka v tiskovém prohlášení citovaném Bloombergem. Její slova jen potvrzují to, o čem si již delší dobu šuškají i vrabci na střeše. Tedy že rozvoj elektromobility je podmíněný politickými rozhodnutími, což ostatně potvrzují další slova o tom, že výsledek dnešních britských parlamentních voleb může v případě výhry Labouristů znamenat návrat zákazu spalovacích motorů od roku 2030, což by Fusilieru paradoxně zlomilo vaz. Automobilka totiž počítá s tím, že by pro něj použila spalovací motor coby tzv. prodlužovač dojezdu. Ten by takto byl zakázán tři roky po příchodu auta na trh a bez něj dle Ineosu nemá Fusilier smysl prodávat.
Změny politického klimatu se navíc neprojevují jen odložením výroby britského SUV. Jen v posledních pár týdnech začaly otáčet kormidlem automobilky jako Mercedes, VW, Ford, General Motors či Nissan. Celý automobilový svět se tak posunul blíž ještě většímu chaosu, kterému se šlo velmi snadno vyhnout, kdyby hlavní slovo zůstalo zákazníkovi - ne absurdnímu mixu zákazů, příkazů a potlačovaných, přesto dál významných zákaznických preferencí.
Co bude dál, tedy dnes nikdo neví. Elektromobilita je sice úžasná, ovšem především v teoretické rovině. V té praktické se spalovacím ústrojím prohrává již déle než století, a to přesto, že jde o méně složitý pohon. Jenže stejně jako třeba v roce 1900 jsou i dnes kamenem úrazu baterie, které jsou příliš těžké, příliš drahé, poberou jen velmi malé množství energie a příliš málo vydrží. Dokud se to nezmění, budou snahy o politicky plánovanou revoluci v globálním měřítku jen zdrojem dalších a dalších problémů. A až se to změní, žádná politická vůle nebude třeba, to lepší řešení se vždy posadí samo.



Fusilier je pouze menší kopií Grenadieru, na rozdíl od něj však měl dorazit s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu. Teď firma miliardáře Jima Ratcliffa váhá, co si s projektem vůbec počne. Foto: Ineos Automotive
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nepovedené nové BMW M5 dostalo znovu nakopáno od svého vlastního předchůdce, ránu z milosti mu přidal Mercedes
13.5.2025Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025
Nejnovější články
Znovuzrozená legenda italských sporťáků je balzám na duši staromilců, má V8, manuál a ani jeden digitální displej
před 44 minutamiVW je nepoučitelný. Ani po fiasku Porsche s elektromobily ho nenapadne nic lepšího než elektrifikovat i auta, pro která se to vůbec nehodí
před 2 hodinamiRolls-Royce zkouší trumfnout objednávku Bentley. Jedinému zákazníkovi naráz předal 6 aut, o rekordní nákupy se stará už od roku 1970
před 3 hodinamiMoskvič začal vyrábět svůj nový vrcholný model. Silné a vybavené auto je větší než Škoda Kodiaq, vyjde ale nesrovnatelně levněji
před 5 hodinamiFord zkouší zachránit svůj elektrický propadák s pomocí kdysi slavného fotbalisty. Ví ale ještě někdo, kdo to vůbec je?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva