Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britský miliardář až po představení zastavil vývoj nového elektrického off-roadu, nevěří, že má budoucnost
4.7.2024 | Petr Prokopec
Už byl odhalen a měl jasně naplánovanou budoucnost, teď nemá nic. Firma zastavila další vývoj a příchod vozu na trhu odkládá na neurčito kvůli vrtkavým náladám trhu zdeformovaném politickými tlaky.
Na počátku letošního roku jsme si mohli představit nové SUV Fusilier, za kterým stojí značka Ineos Automotive britského miliardáře Jima Ratcliffa. Ten chtěl původně pokračovat ve výrobě originálního Defenderu, jenže Land Rover mu nakonec odmítl prodat licenci. Místo toho tedy založil vlastní automobilovou firmu, pod jejíž hlavičkou dorazilo SUV Grenadier, které je moderní interpretací britské ikony. Ve srovnání s ní ale používá motory BMW, které jsou vnímány jako spolehlivější a celkově lepší. A právě díky tomu začal Ineos bodovat, převážně v Americe.
Fusilier měl nicméně kráčet trochu jiným směrem než jeho spalovací sourozenec, neboť Britové u něj počítali s elektrickým pohonem. Jenže od toho se klientela začíná odvracet. A co je podstatnější, ztrácet začíná i podporu u politiků. V důsledku toho se Ineos rozhodl zastavit další vývoj vozu a naneurčito odložit jeho příchod na trh, i když už došlo k jeho premiéře. A to může znamenat klidně i to, že Fusilier do prodeje nedorazí vůbec. Dle původních plánů se totiž měl začít vyrábět až v roce 2027, což naznačovalo, že s vývojem Britové nejsou zase tak daleko. A teď mají obavy, zda vůbec má nějakou budoucnost.
„Odložili jsme start Ineosu Fusilier ze dvou důvodů. Tím prvním je zdrženlivost zákazníků směrem k elektromobilům, druhým pak nejistoty spojené s cly, načasováním a zdaněním,“ uvedla automobilka v tiskovém prohlášení citovaném Bloombergem. Její slova jen potvrzují to, o čem si již delší dobu šuškají i vrabci na střeše. Tedy že rozvoj elektromobility je podmíněný politickými rozhodnutími, což ostatně potvrzují další slova o tom, že výsledek dnešních britských parlamentních voleb může v případě výhry Labouristů znamenat návrat zákazu spalovacích motorů od roku 2030, což by Fusilieru paradoxně zlomilo vaz. Automobilka totiž počítá s tím, že by pro něj použila spalovací motor coby tzv. prodlužovač dojezdu. Ten by takto byl zakázán tři roky po příchodu auta na trh a bez něj dle Ineosu nemá Fusilier smysl prodávat.
Změny politického klimatu se navíc neprojevují jen odložením výroby britského SUV. Jen v posledních pár týdnech začaly otáčet kormidlem automobilky jako Mercedes, VW, Ford, General Motors či Nissan. Celý automobilový svět se tak posunul blíž ještě většímu chaosu, kterému se šlo velmi snadno vyhnout, kdyby hlavní slovo zůstalo zákazníkovi - ne absurdnímu mixu zákazů, příkazů a potlačovaných, přesto dál významných zákaznických preferencí.
Co bude dál, tedy dnes nikdo neví. Elektromobilita je sice úžasná, ovšem především v teoretické rovině. V té praktické se spalovacím ústrojím prohrává již déle než století, a to přesto, že jde o méně složitý pohon. Jenže stejně jako třeba v roce 1900 jsou i dnes kamenem úrazu baterie, které jsou příliš těžké, příliš drahé, poberou jen velmi malé množství energie a příliš málo vydrží. Dokud se to nezmění, budou snahy o politicky plánovanou revoluci v globálním měřítku jen zdrojem dalších a dalších problémů. A až se to změní, žádná politická vůle nebude třeba, to lepší řešení se vždy posadí samo.



Fusilier je pouze menší kopií Grenadieru, na rozdíl od něj však měl dorazit s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu. Teď firma miliardáře Jima Ratcliffa váhá, co si s projektem vůbec počne. Foto: Ineos Automotive
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Zakladatel AMG musel nechat 60krát nabourat své nové auto, aby mohl poslat do prodeje pouhých 100 kusů
před 7 hodinami
Nešťastně zaříznutá vlajková loď amerických křižníků silnic chytila druhý dech, za 850 tisíc Kč je to neskutečný kus auta
před 8 hodinami
Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
před 10 hodinami
Slavný německý tuner si vzal do parády čínské auto, to tu ještě nebylo. Je to znak ještě překvapivějšího kroku
před 11 hodinami
VW dal u své novinky lidem možnost vybrat si mezi elektrickým a také spalovacím pohonem. 80 procent vzalo to, co si nepřál
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
