Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh
25.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Podle úřadů jsou budoucností elektroauta, podle snílka z Nového Zélandu batohy s vidlicovými čtyřválci. Jiní zase věří elektro-koloběžkám.
Blízká budoucnost v oblasti dopravy možná zahrnuje i jiné stroje, než jsou elektromobily. Na Novém Zélandu vzniká už léta stroj, který není nepodobný „raketovým batohům”, tedy přístrojům, které si vezmete na záda jako batoh a ony vás vynesou do vzduchu. Nesmysl? Možná, investoři si to ale nemyslí - už nyní, aniž by firma Martin Jetpacks nabízela jediný produkt, má podle akciových trhů tržní kapitalizaci více než 100 milionů dolarů (téměř 2,4 miliardy korun).
Projekt započal v roce 1981, kdy se Glenn Martin rozhodl postavit jednomístný létající stroj, ne nepodobný jetpackům, kterými se v 50. a 60. letech zabývala americká armáda. Pracoval na něm roky a byl schopen u něj zůstat zejména díky své manželce, která pracovala na plný úvazek a tak živila rodinu. V roce 2004 vzlétl první prototyp a okamžitě nalákal spoustu investorů.
Vývoj pokračoval a očekává se, že první komerčně dostupné kousky budou na světě v druhé půlce roku 2016. Od jetpacků s miniaturními raketovými motory se však Martin Jetpack liší tím, že na zádech máte spaloací motor, vidlicový čtyřválec o výkonu 200 koní, který pohání dvě vrtule. Ty vás vynesou až do kilometrové výšky, můžete letět rychlostí až 74 km/h a na jednu nádrž benzínu můžete být ve vzduchu až 30 minut.
Má to samozřejmě háčky. Jednak nesmíte vážit více než 120 kilogramů, jinak vás stroj neunese. Také bude nejspíš potřeba mít pilotní licenci. A problémem může být i cena, která se předběžně odhaduje na 200 tisíc dolarů, tedy asi 4,75 milionu korun za kus. Existují levnější helikoptéry, které zvládnou na jednu nádrž delší dolet - ale zase nemůžou přistát úplně všude.
Co je také levnější natolik, že si to může dovolit skoro každý, komu se jen nechce dobíhat autobus, je elektrická koloběžka v kufru, vynález nikoliv nepodobný skateboardu s elektrickým pohonem. Tento stroj zase pochází ze Spojených států, konkrétně z Kalifornie, a nic zas tak složitého na něm není potřeba hledat. Je to jednoduše koloběžka, která je spojena s malým kufrem. V zadním kole má elektromotor a na jedno nabití zvládnou baterie 10 km jízdy nebo rychlost až 20 km/h.
Podle výrobce, firmy Coolpeds, je velikost kufru dělaná na míru kabinového zavazadla u většiny aerolinek a váží 8 kg. Tím je zřejmý i účel tohoto stroje - když spěcháte ke správné bráně na letišti, právě tento stroj můžete použít, abyste své letadlo nezmeškali. Onen kufr se dá použít i jako skutečný kufr, vejde se do něj pár drobností, které si s sebou člověk do letadla bere.
Elektrická koloběžka je sice o pořádný kus levnější než onen jetpack, ale také úplně zadarmo není. Přijde na 599 dolarů, tedy lehce přes 14 tisíc korun a pokud se rozhodnete pro instalaci solárních panelů k dobíjení baterie, bude potřeba přihodit další stovku. Ceny skládacích koloběžek oproti tomu jsou velmi nízké a také budete o trochu rychlejší, než kdybyste šli pěšky.
Budoucnost individuální osobní dopravy tedy nemusí zahrnovat jen centrální plánování či automobily. Nebude levná, takže konvenční doprava bude v příštích desetiletích stále dominovat, ale zajímavá by rozhodně být mohla.









Martin Jetpack by mohl být slibný projekt, i když ne pro každého
Elektrická koloběžka má formu kufru a hodí se, když jste líní chodit
Zdroj: AutoEvolution poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.04. 12:35 - řidičBOB
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB