Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Budoucností dopravy je jetpack s V4, říká Novozélanďan a jde s ním na trh
25.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Podle úřadů jsou budoucností elektroauta, podle snílka z Nového Zélandu batohy s vidlicovými čtyřválci. Jiní zase věří elektro-koloběžkám.
Blízká budoucnost v oblasti dopravy možná zahrnuje i jiné stroje, než jsou elektromobily. Na Novém Zélandu vzniká už léta stroj, který není nepodobný „raketovým batohům”, tedy přístrojům, které si vezmete na záda jako batoh a ony vás vynesou do vzduchu. Nesmysl? Možná, investoři si to ale nemyslí - už nyní, aniž by firma Martin Jetpacks nabízela jediný produkt, má podle akciových trhů tržní kapitalizaci více než 100 milionů dolarů (téměř 2,4 miliardy korun).
Projekt započal v roce 1981, kdy se Glenn Martin rozhodl postavit jednomístný létající stroj, ne nepodobný jetpackům, kterými se v 50. a 60. letech zabývala americká armáda. Pracoval na něm roky a byl schopen u něj zůstat zejména díky své manželce, která pracovala na plný úvazek a tak živila rodinu. V roce 2004 vzlétl první prototyp a okamžitě nalákal spoustu investorů.
Vývoj pokračoval a očekává se, že první komerčně dostupné kousky budou na světě v druhé půlce roku 2016. Od jetpacků s miniaturními raketovými motory se však Martin Jetpack liší tím, že na zádech máte spaloací motor, vidlicový čtyřválec o výkonu 200 koní, který pohání dvě vrtule. Ty vás vynesou až do kilometrové výšky, můžete letět rychlostí až 74 km/h a na jednu nádrž benzínu můžete být ve vzduchu až 30 minut.
Má to samozřejmě háčky. Jednak nesmíte vážit více než 120 kilogramů, jinak vás stroj neunese. Také bude nejspíš potřeba mít pilotní licenci. A problémem může být i cena, která se předběžně odhaduje na 200 tisíc dolarů, tedy asi 4,75 milionu korun za kus. Existují levnější helikoptéry, které zvládnou na jednu nádrž delší dolet - ale zase nemůžou přistát úplně všude.
Co je také levnější natolik, že si to může dovolit skoro každý, komu se jen nechce dobíhat autobus, je elektrická koloběžka v kufru, vynález nikoliv nepodobný skateboardu s elektrickým pohonem. Tento stroj zase pochází ze Spojených států, konkrétně z Kalifornie, a nic zas tak složitého na něm není potřeba hledat. Je to jednoduše koloběžka, která je spojena s malým kufrem. V zadním kole má elektromotor a na jedno nabití zvládnou baterie 10 km jízdy nebo rychlost až 20 km/h.
Podle výrobce, firmy Coolpeds, je velikost kufru dělaná na míru kabinového zavazadla u většiny aerolinek a váží 8 kg. Tím je zřejmý i účel tohoto stroje - když spěcháte ke správné bráně na letišti, právě tento stroj můžete použít, abyste své letadlo nezmeškali. Onen kufr se dá použít i jako skutečný kufr, vejde se do něj pár drobností, které si s sebou člověk do letadla bere.
Elektrická koloběžka je sice o pořádný kus levnější než onen jetpack, ale také úplně zadarmo není. Přijde na 599 dolarů, tedy lehce přes 14 tisíc korun a pokud se rozhodnete pro instalaci solárních panelů k dobíjení baterie, bude potřeba přihodit další stovku. Ceny skládacích koloběžek oproti tomu jsou velmi nízké a také budete o trochu rychlejší, než kdybyste šli pěšky.
Budoucnost individuální osobní dopravy tedy nemusí zahrnovat jen centrální plánování či automobily. Nebude levná, takže konvenční doprava bude v příštích desetiletích stále dominovat, ale zajímavá by rozhodně být mohla.









Martin Jetpack by mohl být slibný projekt, i když ne pro každého
Elektrická koloběžka má formu kufru a hodí se, když jste líní chodit
Zdroj: AutoEvolution poprvé a podruhé
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejčtenější články
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
1.4.2025Zlobil? Šéf Seatu po kritických slovech na adresu elektromobilů a EU náhle s okamžitou platností skončil
1.4.2025Uniklý ceník příplatků Bugatti Tourbillon ukazuje, jak moc jsme všichni chudí, kupec Ferrari by neměl ani na lepší lak
1.4.2025Tohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
1.4.2025Giugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
1.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva