Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Bývalý šéfdesignér Škody je znovu na dlažbě, novému šéfovi VW se nelíbila jeho práce
21.1.2023 | Petr Miler
Za svou kariéru dal za vznik spoustě pozoruhodných aut a škodovka mu může být vděčná za to, že se změnila z ušmudlané Popelky v atraktivní dámu. Nic z toho ale nestačilo k tomu, aby si Jozef Kabaň udržel svou práci na pozici šéfa designu značky Volkswagen.
Jen velmi zřídka se stává, aby nějaká automobilová značka měla po dekády stejného designéra. I když některá z nich zaměstná skutečného designového génia, málokdy se stane, aby byl schopen permanentně vyhovovat všem měnícím se požadavkům - vyvíjí se technika, móda, mění se vkus lidí. A i kdyby tomu všemu byl dotyčný schopen skvěle sekundovat, snad nikdy se nestane, aby mu každá éra sedla stejně. Je to nakonec jako řízení auta - můžete být mimořádně skvělý a přizpůsobivý řidič, přesto vám některé vozy budou vyhovovat více a jiné méně. A podle toho je budete schopni ovládnout.
I kdybychom ale tohle všechno škrtli, je tu ještě jeden faktor - mění se také zbytek vedení firem. Vnímání designu je přitom vždy značně subjektivní záležitostí, a tak není divu, že co ohromuje jednoho, nemusí okouzlovat druhého. Je tedy docela obvyklé, že na manažerských pozicích designových oddělení automobilek probíhají téměř neustálá škatulata, přesto je třeba říci, že Jozef Kabaň mění dres i s ohledem na výše zmíněné poměrně často, zvláště pak v posledních letech.
Čerstvě pořád teprve padesátiletý designér slovenského původu působil léta ve službách koncernu VW, kde se od přispění ke vzhledům některých Seatů, Volkswagenů, Audi a - asi nejslavněji - Bugatti Veyron, přesunul ke Škodě, jejíž design vedl od roku 2008 do roku 2017. Odvedl dobrou práci, škodovky pod jeho taktovkou zůstaly velmi praktické a racionální, navíc se začaly líbit. Poté ale odešel k BMW, pak k Rolls-Roycu a pak se vrátil znovu do VW, kde od roku 2020 vedl design značky Volkswagen. Po třech letech nicméně i na této pozici končí.
Zatím to není oficiální, obvykle době informovaný magazín Automobilwoche s odvoláním na nejmenované zdroje ve vysokých kruzích VW ale uvádí, že Kabaň ve své funkci skončí 1. února, kdy jej nahradí Andreas Mindt, dosavadní šéf designu Bentley. Podle Automobilwoche se Kabaňova práce nelíbila novému generálnímu řediteli VW Thomasi Schäferovi, který též přišel ze Škody. Problémem má být hlavně jeho pojetí nového modelu ID.2, který se zatím veřejně představil jen jako koncept ID.Life (na druhé fotce níže). Na Mindtovi nyní bude, aby design napravil a posunul celý VW k poněkud atraktivnější vizáži.
Po odchodu bývalého generálního ředitele Herberta Diesse a Murata Aksela, kteří působil jako šéf nákupu, je tak Kabaň už třetí významný člověk, který k VW přišel od BMW, a nyní si balí kufry. Škatulata jsou ale větší, už v prosinci generální ředitel VW Group Oliver Blume odvolal Klause Zycioru z funkce šéfa designu celé skupiny a nahradil jej Michaelem Maurerem z Porsche. Zda Kabaň skončí u VW úplně, není zatím jasné, podle Automobilwoche mu firma měla nabídnout jinou pozici uvnitř skupiny. Zda ji přijal či přijme, ukáže až další vývoj.
Jozef Kabaň končí na pozici šéfa designu Volkswagenu jako značky, vaz mu mělo zlomit pojetí vozu na druhé fotce, budoucího modelu ID.2. Foto: Volkswagen
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před hodinou - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva