Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Česká Praga nepřeháněla, reálně začala dodávat svůj první silniční supersport. Vypadá jako Batmobil, který dokáže jezdit po stropě
9.12.2024 | Petr Prokopec
Něco si vysnít a pak to skutečně udělat jsou dvě docela jiné věci. Také Praga snila o vlastním silničním sportovním autě, jen u toho ale nezůstala. Dva roky po premiéře prototypu předala první produkční kus skutečnému zákazníkovi.
V posledních letech vykoukla na světlo světa řada nových automobilových firem, případně došlo na zmrtvýchvstání některých dávno zaniklých značek. Jenže poté, co si užily svých nových 15 minut slávy, během nichž virtuálně představily své přelomové dílo ověnčené opravdu působivými čísly, obvykle zmizely z dohledu dřív než pára nad hrncem. Česká automobilka Praga, která byla založena v roce 1907 a obnovena o 104 let později, mezi takové ale naštěstí nepatří. Místo toho nyní hrdě hlásí návrat na veřejné komunikace.
Znovuzrozená Praga se totiž dosud soustředila hlavně na okruhové vozy, případně pak na motokáry, kterých ročně vyrobí zhruba sedm tisíc, pročež je jedním z nejúspěšnějších výrobců tohoto typu strojů na světě. V listopadu 2022 se nicméně pochlubila modelem Bohema, který sice taktéž vypadá jako okruhová placka, ovšem má nárok i na registrační značky. Přitom bylo oznámeno, že celkově vznikne 89 aut, která budou po zhruba dvaceti kusech ročně vyráběna ručně. Kdy ale bude reálně předán první z nich, nebylo upřesněno.
Nad daným počinem si ale již hlavu lámat nemusíme, výroba se totiž skutečně rozeběhla a minulý pátek si první exemplář mohl převzít první majitel. Respektive majitelé, neboť černá Bohema má patřit nizozemským nadšencům známým jako McLaren Twins. Za touto přezdívkou se původně skrývali Herman a Ineke, kteří nakupovali hlavně vozy britské značky. V mezičase ovšem svou láskou nakazili i své dcery Mandy a Melissu. Stejně jako zvětšili záběr své sbírky.
I když je nicméně jejich kolekce velmi zajímavá, Bohema z ní bude pořádně vyčnívat, neboť působí jako čistokrevný závodní speciál. Stojí za tím hlavně její karoserie navržená Jurajem Mitrem, která už při rychlosti 250 km/h produkuje přítlak 900 kg a s rychlostí pochopitelně dál roste. Díky tomu vůz vážící pouhých tisíc kilogramů může teoreticky jezdit i po stropě. Praga přitom uvádí, že na okruzích má její novinka vyrovnat časy závodních speciálů kategorie GT3, a to přesto, že bude používat silniční pneumatiky.
„Jsem hrdý na to, co jsme dokázali. Naše cesta neukazovat koncept, neslibovat, ale ukázat až prototypové auto z 95 procent identické s finálním se ukázala jako správná. A navíc předat první zákaznické auto jen dva roky po představení prototypu není ve světě supersportů běžné. Bylo to velmi náročné období, ale myslím si, že výsledek dle reakcí předčil očekávání všech. Další zákaznická auta předáme v následujících měsících,“ uvedl majitel firmy Tomáš Kašpárek.
My už jen dodáme, že u předání nechyběl ani bývalý jezdec Formule 1 Romain Grosjean, který znovuzrozené automobilce napomáhal s vývojem. Bohema je poháněna 3,8litrovým šestiválcem z Nissanu GT-R, jenž ovšem ještě prošel laděním u britské společnosti Litchfield. Produkuje tak 710 koní, s nimiž zvládne lehký vůz sprint na stovku za 2,3 sekundy a dosahuje maximálky 317 km/h.
Ceny vozu startují na 34 milionech korun, přičemž Bohema má zamířit do všech koutů světa, tedy nikoli jen do Nizozemska či Velké Británie, kde má skončit nejvíc aut, ale také na Střední východ, do Asie či Spojených států. I proto Praga v uplynulých dvou letech nejen vůz ladila, ale zároveň s prototypem seznamovala movité nadšence, kde se jen dalo. Její úsilí se zřetelně vyplatilo, neboť nyní o značce s nadšením mluví nejen česká, ale i zahraniční média.


















Už po dvou letech od představení prototypu se vůbec první Bohema dostala k reálnému zákazníkovi. Další exemplář by měl být představen na jaře, od roku 2026 má výroba stoupnout z jednoho kusu měsíčně na dva. Foto: Praga
Zdroj: Praga
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včeraNěmci zkouší znovu utáhnout Číňany na tradiční levný fígl, tentokrát už to nemusí stačit
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva