Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Churavějící britská automobilka zkouší obrátit kormidlo dějin tříválcovými SUV
22.4.2020 | Petr Prokopec
Řekněme, že jde o to poslední, na co bychom v takové situaci vsadili, ale v době plné přerozdělování může fungovat leccos. Dvojice relativně velkých SUV má nyní tříválcový hybrid.
Range Rover Evoque již ze své podstaty nemůže být lehkým vozem. Je sice pravdou, že jde o kompaktní a tedy nepříliš monstrózní SUV, ovšem zároveň je koncipováno jako luxusní. Již v základu tak na ručkách vah ukáže přes 1 700 kilo, a to zde mluvíme o verzi s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem, pohonem předních kol a manuálem. Stačí však, abyste ruční řazení nahradili automatem a jednu poháněnou nápravu dvěma, a rázem jste již o více než 100 kg výše. Že tím trpí hlavně spotřeba, není třeba dodávat.
Nyní tedy Britové vyrukovali s novým provedením, u kterého lze jistojistě počítat s dalším navyšováním hmotnosti. Žíznivost však letěla dolů, a to vskutku radikálně. Dle automobilky si Evoque ve verzi P300e má říci pouze o 1,4 litru paliva na sto kilometrů. To je neuvěřitelně nízké číslo a zkušenosti naznačují, že v provozu bude nedosažitelné. Je to tak u všech vozů s elektrifikovaným ústrojím, což je podstata této nové varianty.
Pohon P300e totiž zajišťuje tříválec o objemu 1,5 l naladěný na 200 koní, kterému pomáhá elektromotor produkující dalších 109 koní. Výkonové špičky obou agregátů se zjevně potkávají v jednom bodu, má podle výrobce produkovat celkově 309 koní. Sprint na stovku tak zabere jen 6,4 sekundy, zatímco spotřeba byla vyčíslena na oněch 1,4 l/100 km. Stojí za tím přitom schopnost vozu ujet čistě na elektřinu 66 km maximální rychlosti 135 km/h.
Britové v případě hmotnosti zmiňují pouze tolik, že tříválcový motor je oproti dvoulitrovému čtyřválci o 37 kilo lehčí. O hmotnosti elektromotoru a baterií o kapacitě 15 kWh však už nehovoří. Baterie umožňují mnohem více než jen dvojí či trojí razantní sešlápnutí plynového pedálu, ovšem daných 66 km zvládnete urazit jen někdy, někde a navíc s velkým sebezapřením. Poté vám však na necelé dvě tuny zůstane především tříválec, což je na tak velké auto jistě kontroverzní volba. Britská automobilka se topí v problémech a je jistě odvážné sázet při pokusu o obrat na něco podobného.
Je nicméně jasné, proč Range Rover s touto verzí vyrukoval. Ona spotřeba je totiž v rámci emisí CO2 vyjádřena pouhými 32 gramy na kilometr, což je pouhá třetina požadovaného zpřísněného evropského limitu. Stačí tedy, aby značka udala pár exemplářů, a rázem se již nemusí obávat pokut ze strany EU. Otázkou však je, kolik zákazníků skočí na laboratorní špek a tříválcovou realitu. I proto Evoque P300e nepřichází na trh sám, ale v doprovodu Land Roveru Discovery Sport P300e.
I u něj je použito výše popsané hybridní ústrojí, jeho sprint na 100 km/h zabere 6,6 s, spotřeba vzrostla na 1,6 l a dojezd čistě na elektřinu poklesl na 62 km/h. Doba dobíjení se nicméně nemění, i nadále je tak možné počítat s nabitím na 80 % již po půl hodině při využití rychlodobíjecích stanic nebo s 2 hodinami a 12 minutami při zapojení vozu do nástěnného wallboxu.
Oba vozy jsou vybaveny trojicí jízdních režimů (Hybrid, EV a Save), přičemž vůči zbytku produkce se zvenčí liší zástrčkou na dobíjení a uvnitř pouze přidanou stránkou v palubním menu. Objednávky je pak možné zaslat dealerům již nyní, kdy však dorazí samotné vozy ke svým majitelům, zatím není přesně známo.
Nový Range Rover Evoque P300e má v průměru jezdit za 1,4 litru na sto kilometrů...
...zatímco Land Rover Discovery Sport P300e má být jen o dvě deci paliva méně úsporný. Že realita bude u obou takřka dvoutunových SUV někde zcela jinde, snad ani nemusíme dodávat, zároveň si musí vystačit hlavně s malými tříválcovými motory
Zdroj: Land Rover
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 12 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 12 minutami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 11 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz