Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané mohou brzy zcela ovládnout velký trh, který západní automobilky opustily, už mají víc než pětinu
7.7.2022 | Petr Prokopec
Co je pro některé prokletím, je pro jiné darem i v tomto případě. Jakkoli cynicky to může znít, Číňané mohutně profitují z konfliktu na Ukrajině a krom nepřímých zisků mají i jeden velmi přímý - rychle začínají vládnout jednomu z největších evropských trhů s auty.
Není žádným tajemstvím, že se ruský automobilový trh po vypuknutí konfliktu na Ukrajině značně smrskl. Záleží na tom, z jakých čísel budeme čerpat, krásná ale pro Rusy nejsou žádná. Za pozitivum musí brát, že se podle Avtostatu v červnu situace o trochu zlepšila, když bylo prodáno 32 731 nových aut. Tedy o 19 procent více než v květnu (27 458 ks). Slova o dosažení pomyslného dna v dubnu a květnu se tedy zdají být pravdivá, na oslavy je nicméně stále brzy.
Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jde stále o 77procentní propad. Za tím pochopitelně stojí proruské sankce, kvůli kterým mnohé západní značky zcela zmizely z trhu. Ty domácí často nemohou vyrábět tolik aut, kolik by chtěly, a mnoho Rusů jistě nemá na koupi nového vozu pomyšlení. Ne všichni jsou tím ale biti.
Na místa absentujících výrobců nastupují Číňané, kteří nemají s dodávkami problém. Lídrem v zemi je ale nadále Lada, která v červnu dosáhla na 7 848 registrací. Po ní následuje dvojblok korejských výrobců (Kia 4 307 aut, Hynudai 3 687 aut), kteří nadále v zemi s omezeními působí, nově však pod pódiem již nenajdeme Renault (2 150 aut). Před Francouze se totiž dostalo Chery s 2 317 prodanými vozy na kontě. Šesté je Geely (1 626 aut) a sedmý Haval (1 598), což znamená, že v top 10 nyní figurují hned tři čínští výrobci. Celkově pak bylo v červnu v Rusku prodáno 6 875 aut z Říše středu, což odpovídá 21procentnímu podílu na trhu. To je více jak pětina všech prodejů, o tom si Číňané dosud mohli nechat jen zdát.
Číňané tedy skutečně využili výhod, které dostali naservírované na stříbrném podnosu. A v Rusku, které je sice momentálně dole, dlouhodobě patří ale mezi největší evropské trhy s auty, masivně zvyšují svou přítomnost. Ještě do března na ně totiž připadal pouze 9,5procentní tržní podíl. V dubnu ale již šlo o 12,6procentní a v květnu o 16,9procentní. Se stávajícími 21 procenty přitom čínské automobilky zaostávají pouze za těmi ruskými, na které připadá 25,3 procent, a korejskými (24,9 %). Japonské značky se oproti tomu propadly z 18 na 11 procent, německé z 12 na 6 procent a francouzské z 10,5 na 7 procent.
„Z výsledků posledního červnového týdne je navíc patrné, že čínské automobilky se téměř staly lídry na trhu. Chyběly k tomu pouhé dva tucty aut. Pokud tedy udrží úroveň zásobování a výroby, dostanou se před Korejce a možná dokonce budou moci vyzvat na souboj i ruské výrobce,“ popsal aktuální situaci šéf agentury Avtostat Azat Timerchanov. Dá se tedy předpokládat, že již v červenci mohou být Číňané číslem dvě, neboť se k mezinárodním sankcím nepřipojili a nejsou jimi omezováni.
Timerchanov navíc dodává, že další růst ruského trhu je závislý především na importu, z onoho podnosu se tak pro Číňany stává doslova podnos zlatý. Jaký dopad to bude mít na Evropu, a to po všech stránkách, snad raději ani nechceme odhadovat. Aktuálně tak už jen dodáme, že čínské vozy figurují i v žebříčku deseti nejprodávanějších modelů. Chery Tiggo 7 Pro je s 913 registracemi osmé, Haval Jolion s 836 kusy devátý a Chery Tiggo 4 s 825 kusy desáté.
Prvních sedm příček si pak mezi sebe rozebraly Lada, Kia a Hyundai. Čelo pelotonu opanovala s 3 359 prodanými vozy Granta, po které následuje Vesta (2 185 ks), Rio (1 568 ks), Solaris (1 445 ks), Creta (1 290 ks), Niva (1 003 ks) a Largus (927 ks). Škoda Rapid či Octavia tak mezi nejlepšími chybí, ostatně na mladoboleslavskou značku připadlo v červnu už jen 962 registrací. To je v rámci trhu, který byl ještě loni jejím druhým největším na celém světě, opravdu velmi málo. A jde bez výjimky o skladové vozy.
Číňané v Rusku stále více bodují, Chery Tiggo 7 Pro se tak v červnu stalo osmým nejprodávanějším vozem v zemi, celkově mají Číňané už více než pětinu trhu. Jakmile se celkové prodeje zvýší, mohou na tom velmi dobře profitovat. Foto: Chery
Zdroj: Avtostat
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 4 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 5 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 7 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 8 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda