Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané představili pětimetrové luxusní auto se spotřebou jen 3,7 litru benzinu na 100 km, tady zas někdo zaspal?
7.3.2025 | Petr Prokopec
Představa, že Číňané sází vše na elektromobily a my jim v tom musíme sekundovat, je jen mylně vyvolávaný dojem. Čínské automobilky jsou technologicky velmi otevřené a nejnovější Geely je toho dalším důkazem.
V Evropě je motor pod kapotou auta pořád vnímán jako symbol prestiže. Asi 97 procent řidičů sice jezdí po silnicích 50-90-130 bez špetky ambic, což by obsloužili s čímkoli, přesto se málokomu chtělo či chce kupovat auta jako Octavii s motorem 1,6 TDI nebo BMW 5 s benzinovým dvoulitrem. Přitom zrovna takové motory mohou být velmi úsporné, pakliže je využíváte k jízdě, kterou většina lidí tak jako tak praktikuje.
Tím nekritizujeme jiné preference, ostatně sami si na trochu jiných motorech potrpíme. Asi nejezdíme výše popsaným způsobem, ale i kdyby ano, jistý zvuk, noblesa, výkon dostupný při akceleraci, to vše se také počítá. V Číně ale vládnou jiné pořádky, tam jsou schopni napěchovat motor 1,5 turbo (nebo i bez něj) pod kapotu skoro čehokoli a málokoho to rozladí.
Právě takový motor vyfasoval u nový čínský sedan Geely Galaxy Starshine 8. A jakkoli je spalovací jednotka spojena s plug-in hybridní technikou, je to opravdu titěrný agregát. Novinka totiž měří 5 018 milimetrů na délku, 1 918 mm na šířku, 1 480 mm na výšku a počítá s rozvorem 2 928 mm. Jinými slovy zde tak máme konkurenci pro Audi A6, BMW řady 5 či Mercedes-Benz třídy E, a to nikoli jen rozměry - Číňané totiž vůz popisují jako „novou generaci luxusu“.
Úplně slabý motor auta není. Zmíněná jedna-pětka produkuje 161 koní výkonu, k čemuž se přidává dalších 215 kobyl produkovaných elektromotorem. Zrychlení z klidu na stovku by tak mělo proběhnout za 6,9 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost činí 200 km/h. To už nejsou špatné hodnoty, závislé však budou na stavu baterií. Galaxy Starshine 8 přitom dorazí se dvěma pakety, kdy základní verze počítá s 18,4 kWh a ta výše postavená s 27,69 kWh. Dojezd čistě na elektřinu pak má činit 104 a 161 km.
Spotřeba čistě spalovacího motoru je pak vypočítána na 3,7 litru benzinu na 100 km, což zní skoro kouzelně. Nevíme, jak přesně tohoto výsledku bylo dosaženo, s využitím (zanedbané) elektřiny by to zase takový zázrak nebyl. Jestli Evropa zas jednou zaspala, se tedy teprve ukáže, Číňané ale dnes umí vyrobit extrémně efektivní spalovací motory, ne že ne. Tak či onak všechna zmíněná čísla odpovídají čínskému cyklu měření spotřeby CLTC, který má k realistickému daleko. Otázkou tak je i udávaný celkový dojezd verze s větší baterií, který činí 1 200 km. Další technické informace zůstávají nejasné, známa je jen hmotnost 1 908 či 1 950 kg podle velikosti baterky.
Čínská automobilka se ale rozpovídala o technologiích, kterými je její novinka prošpikovaná. Vůz tedy může počítat s autonomním řízením úrovně SAE 2,9, s čímž v nemalé míře napomáhá LiDAR instalovaný na střeše. Uvnitř pak chytrý digitální kokpit Flyme Auto používá procesor Snapdragon 8155 od Qualcommu. Počítat s ním přitom může jíž základní varianta, na samotné snímky kabiny si ovšem budeme muset ještě chvíli počkat. Stejně jako na cenu či termín, ke kterému bude zahájen prodej. Dá se ale předpokládat, že ta bude i přes onen luxus velmi příznivá, alespoň českou optikou.





Galaxy Starshine 8 se zatím ukázalo pouze zvenčí, uvnitř by ale na klientelu měl čekat nemalý luxus, stejně jako pokročilá digitální technika, pod kapotou bude velmi úsporný 1,5litrový motor s hybridní podporou. Foto: Geely
Zdroj: Geely
Bleskovky
Číňané hodili na své auto vzrostlý palmový strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
před 5 hodinami
Unikl celý katalog laků pro nové BMW řady 3, je to pozoruhodná směsice klasických hitů i moderních výstřelků
5.12.2025
V této zemi ze dne na den zrušili všechna měření rychlosti, místo nich instalují obří dopravní značky
2.12.2025
Nejčtenější články
„Bugatti pro chudé” si ve sprintu s otočkou namazalo na chleba veškerou konkurenci, i když s ním nikdo neměl odvahu soutěžit
8.11.2025
Dánů se zmocnila panika kvůli čínským autobusům MHD, které lze potají vzdáleně ovládat, provozují jich stovky
8.11.2025
Stellantis v Evropě nabídne drsný sen českých zahrádkářů, neúspěchy konkurentů ho zjevně neodradily
8.11.2025
První elektrický Rolls-Royce je už takový propadák, že na něj automobilka musela začít nabízet slevy
8.11.2025
Dosud neznámá firma stvořila neuvěřitelné Ferrari, na jaké by si už Italové netroufli. Roků práce ale může rychle začít litovat
8.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.07. 17:04 - Stepan
- Politický koutek 12.07. 16:55 - Stepan
- BMW Divize 12.07. 14:30 - pavproch
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
- Malé lehké a výkonné auto do 20.000 EUR 12.06. 18:04 - jerry
- Motor/Spotřeba 1.4 TSI 90kw CAXA 12.05. 16:09 - Snowman000
- whitelist & blacklist 12.05. 13:13 - řidičBOB
