Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo

V Číně se dnes vyrábí obrovské množství aut, ovšem obvykle se orientují na spodní patra trhu, náročnější klientelu nechávají prestižnějším automobilkám zejména z Německa. Toto SUV míří mnohem výš.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo

1.1.2022 | Petr Miler

Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo

/

Foto: Voyah

V Číně se dnes vyrábí obrovské množství aut, ovšem obvykle se orientují na spodní patra trhu, náročnější klientelu nechávají prestižnějším automobilkám zejména z Německa. Toto SUV míří mnohem výš.

Vyznat se v čínském automobilovém prostředí není jednoduché ani pro ty, kteří v nejlidnatější zemi světa žijí, natož pak ty, kteří vše vnímají zpovzdálí. Trh zatím není příliš konsolidovaný, působí na něm spousta pro nás zcela neznámých automobilek a aby toho nebylo málo, i ty známé vytváří další a další nové značky, s nimž se snaží oslovit tu či onu specifickou klientelu. Jedno ale o tamní nabídce aut platí obecně - většina se snaží oslovit mainstreamovou klientelu a činí tak hlavně s pomocí nízkých cen.

Pravidelně tak vídáme auta jako čínské soupeře Škody Octavia nebo Škody Kodiaq, výše Číňané obvykle nemíří. Má to svou logiku, přes veškerý posun vpřed jejich auta nejsou tak technologicky vyspělá, nemají image značek sto let bojujících o srdce náročné klientely a nakonec i tamní bohatí lidé dají raději přednost prestižní značce než bezejmennému domácímu výrobci. I zde se ale zdá být jen otázkou času, než se domácí výrobci prosadí také v těchto vodách.

Jedním z prvních opravdu velkých pokusů oslovit náročné je loni uvedená značka Voyah. Patří dobře situované, státem ovládané automobilce Dongfeng, která spolupracuje i s řadou nám známých značek, mj. Kiou, Hondou či Renaultem na čínské výrobě jejich aut. A vlastní také významný podíl ve Stellantisu, stále novém konglomerátu sestávajícím ze značek jako Fiat, Peugeot nebo Citroën. Právě Voyah loni odhalil a na sklonku roku začal prodávat model Free, který míří opravdu hodně vysoko.

Je to vážně velké, chce se říci až obří SUV s délkou 4 905 mm, šířkou 1 950 mm, výškou 1 690 mm a rozvorem 2 955 mm. Existuje skutečně jen málo aut této třídy, která by byla ještě větší, např. BMW X7, taková Škoda Kodiaq je ale vedle modelu Free pomalu prcek a menší je třeba i současný VW Touareg. Velké auto ale Číňané umí postavit už dávno, podstata zajímavosti Free je jinde.

Jednak je to luxus a technologie na palubě. Nechceme přehánět, ale tohle auto by si klidně mohlo říkat Audi, BMW nebo Mercedes a v některých ohledech se snaží přiblížit ještě vyšší lize. Zajímavá je jak „čistá” základní architektura, tak věci jako dvoubarevné kožené čalounění. Zaujmou i technologie - jsou tu tři displeje na palubní desce, z čehož jeden slouží spolujezdci, skoro žádná tlačítka a spousta výbavových vychytávek od komfortních funkcí až po bezpečnostní neobvyklosti, jako je systém nočního vidění.

To zajímavější je ale ještě jinde, v útrobách vozu. Jde o velmi silné auto disponující dvojicí elektromotorů, které posílají na všechna kola 680 koní výkonu a 1 000 Nm točivého momentu. I když tedy z podstaty nejde o malý a lehký automobil, na stovku takto vystřelí za 4,5 sekundy a podobně rychle jistě dosáhne i elektronicky omezené maximálky 200 km/h.

Auto pracuje s 88kWh akumulátory, a tak lze udávaný dojezd až 500 km na jedno nabití označit za velký optimismus, pokud ale už ohrnujete nos nad tím, že jde o elektromobil se všemi jeho nedostatky, není to tak úplně pravda. Vůz dále dostal motor 1,5 turbo se 109 koňmi, který slouží jako generátor elektrické energie, bude-li třeba. Pak Voyah Free bez nutnosti kdekoli zastavit ujede až 860 km, tedy alespoň podle výrobce.

To úplně nejzajímavější jsme si ale přece jen ještě nechali v zásobě, neboť u takového vozu byste jistě čekali, že bude velmi drahý. Velké SUV? S luxusním interiérem a hromadou výbavy? S 680 koňmi a dynamikou sporťáku z přelomu století? A to všechno na elektřinu se spalovacím motorem jako generátorem? To přece musí být extrémně drahé. Jenže není.

Voyah Free ve své nejrychlejší verzi startuje na 313 600 yuanech, tedy asi 1,08 milionu Kč. Není to v absolutní rovině málo peněz a už vůbec to není „free”, nicméně za takové peníze dnes dostanete leda Škodu Kodiaq 2,0 TDI s prostřední výbavou, který nebude mít ani velikost, ani výbavu, natož pak 680 koní a vlastně tři motory. Je to zajímavá nabídka a byť po prvních pár týdnech prodeje není možné dělat dalekosáhlé závěry o zájmu o tento vůz, vyloženě s nezájmem se nesetkává - statistiky hovoří o 3 101 prodaných vozech jen na podzim roku 2021. Uvidíme, jak se této novince povede letos.


Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 1 - Voyah Free 2021 prvni 01Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 2 - Voyah Free 2021 prvni 02Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 3 - Voyah Free 2021 prvni 02aČíňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 4 - Voyah Free 2021 prvni 03Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 5 - Voyah Free 2021 prvni 04Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 6 - Voyah Free 2021 prvni 05Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 7 - Voyah Free 2021 prvni 06Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 8 - Voyah Free 2021 prvni 07Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 9 - Voyah Free 2021 prvni 08Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 10 - Voyah Free 2021 prvni 09Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 11 - Voyah Free 2021 prvni 10Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 12 - Voyah Free 2021 prvni 11Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 13 - Voyah Free 2021 prvni 12Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 14 - Voyah Free 2021 prvni 14
Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 15 - Voyah Free 2021 prvni 15Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 16 - Voyah Free 2021 prvni 16Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 17 - Voyah Free 2021 prvni 17Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 18 - Voyah Free 2021 prvni 18Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 19 - Voyah Free 2021 prvni 19Číňané prodávají velké luxusní SUV s 680 koňmi a stovkou za 4,5 s, i to stojí neuvěřitelně málo - 20 - Voyah Free 2021 prvni 20
Voyah Free je velké, výkonné, výbavou nabušené čínské SUV, přesto ani tak není zdaleka tak drahé, jak by člověk mohl očekávat. Foto: Voyah

Zdroj: Voyah, CAAM

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.