Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní
7.9.2020 | Petr Prokopec
Podle Elona Muska mají být Tesly do konce roku schopné plně autonomní jízdy. Realita necelé čtyři měsíce před tímto termínem je ale tak smutná, že rozpaky těžko skrývá i americký CR.
Pro Teslu jsou autonomní technologie jedním ze stěžejních pilířů dalšího rozvoje. Šéf značky Elon Musk dokonce již před čtyřmi lety prohlašoval, že v roce 2018 Tesla přejde celé Spojené státy jen za pomoci umělé inteligence. Na žádnou takovou akci nicméně nedošlo dodnes, optimismus jej ale neopustil - Musk slibuje autopilot úrovně SAE5 do konce letošního roku. Prakticky všichni ostatní ale tvrdí, že to spíše přistane na Marsu, než aby doopravdy dostal na veřejné silnice formu autonomního řízení, kdy veškerou kontrolu nad vozem udržují jedničky a nuly a posádka vozu se ani nemusí dívat na silnici.
Při pohledu na nabídku značky se přitom nezasvěcenému může zdát, že Tesla je víceméně na půl cesty od splnění svého snu. Autopilot se stal součástí standardní výbavy, v příplatkové figuruje technologie zvaná FSD (Full Self-Driving). Pokud se ovšem rozhodnete zaplatit dodatečných 8 000 USD (cca 179 tisíc Kč), skutečně plnohodnotného autonomního řízení se nedočkáte. Místo toho přichází vozy Tesly osazené kamerami a senzory a software, který zvládá něco, ale ne všechno. Další funkce mají dorazit později.
Taková strategie nemusí na první pohled působit jako zajíc v pytli. Víte totiž, co dostanete nyní a co můžete očekávat do budoucna, neboť to přeci slíbil Musk. Pro toho se nicméně nedodržování vlastních závazků stalo denním chlebem, načež je třeba se skutečně ptát, zda autonomní řízení opravdu dorazí. A pokud ano, tak zda se to stane nikoliv jen za našeho života, ale zejména v době, kdy stále ještě vlastníme vůz, u nějž jsme si za daný systém zaplatili. Aby se vám totiž technologie FSD skutečně vyplatila, je pochopitelně třeba, aby dorazila dříve než s autem z jakéhokoli důvodu dojezdíte.
Něco takového se ovšem nezdá být příliš reálné. V tuto chvíli jen zaplatíte nemalé peníze za to, že se stanete pokusným králíkem Tesly, která vám navíc do rukou dá systémy, jež přináší více škody než užitku. To není náš pohled, jde o názor magazínu Consumer Reports, který již nějaký ten pátek vlastní Model 3, a jenž se aktuálně rozhodl na vlastní kůži vyzkoušet, jak daleko značka s autonomními technologiemi je a co se za FSD v tento moment skrývá. Vyzkoušeny tak byly veškeré dostupné systémy v jejich nejmodernější podobě, a to navíc několika lidmi a na různých místech, aby objektivitě bylo učiněno zadost.
S čím tedy lze počítat? Prvky jako s automatické parkování, automatická změna jízdních pruhů či vyjížděním vozu z garáže a opětovným zajížděním používat lze, i když jsou tu jisté mouchy. Vůz se kupříkladu na své parkovací místo nepostaví rovně. Kromě toho je nesvůj v těsných prostranstvích, tedy tam, kde by měl fungovat především. Pokud máte obrovskou garáž i výjezd z ní, budete do vozu nastupovat již uvnitř a nikoliv čekat venku, než se Tesla dostane s cukáním před vás.
Suma sumárum však Consumer Reports funkčnost těchto systémů uznává. Kde ovšem nastávají problémy, to jsou technologie jako Summon Mode, Navigate on Autopilot či detekce dopravního značení. Jakmile tyto finesy aktivujete, může se z Tesly stát pověstný slon v porcelánu. Značky přikazující zastavení neregistruje, zatímco před semaforem se svítící zelenou zastaví. Kvůli tomu je však vážným rizikem pro veškeré ostatní motoristy, ať už jde o ty, kterým elektromobily z Fremontu vjedou do cesty, nebo o ty, před nimiž Tesly náhle zastaví.
Vedle samotných nedotažených technologií a nezodpovědného zacházení Tesly s nimi, jsou ale problémem i fanoušci značky, kteří chovají velmi podobně. Ač totiž Tesla uvádí, že některé z technologií mohou být aktivovány pouze mimo veřejné komunikace, reálně se tak neděje. V provozu kvůli tomu nebezpečí pochopitelně jen narůstá, nikoli naopak, jak by si Tesla přála.
Tesla sice na autonomní technologii buduje svou image, realita však slovům Elona Muska neodpovídá. Model 3 v testu FSD ze strany Consumer Reports nezvládl mimo jiné ani zastavit na stopce. Foto: Consumer Reports@YouTube
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
Nejnovější články
- Škoda chystá závodní elektrický Enyaq, to už je opravdu tragédie v přímém přenosu
před hodinou - Fisker padá stále níž, poškozená auta má opravovat díly z vraků a vyřazených vývojových vozů
před 2 hodinami - Nové Ferrari zaskočilo jménem i vzhledem, jeho motor ale stačí k tomu, aby se vyprodalo na léta dopředu
před 4 hodinami - Stellantis si už naplno otevřel zadní vrátka, ke spalovacím autům se může vrátit kdykoli
před 5 hodinami - Další automobilka zrušila plán prodávat od roku 2030 jen elektromobily, bylo to prý jen „prohlášení o misi”
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva