CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní

Podle Elona Muska mají být Tesly do konce roku schopné plně autonomní jízdy. Realita necelé čtyři měsíce před tímto termínem je ale tak smutná, že rozpaky těžko skrývá i americký CR.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní

7.9.2020 | Petr Prokopec

CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní

/

Foto: Consumer Reports@YouTube

Podle Elona Muska mají být Tesly do konce roku schopné plně autonomní jízdy. Realita necelé čtyři měsíce před tímto termínem je ale tak smutná, že rozpaky těžko skrývá i americký CR.

Pro Teslu jsou autonomní technologie jedním ze stěžejních pilířů dalšího rozvoje. Šéf značky Elon Musk dokonce již před čtyřmi lety prohlašoval, že v roce 2018 Tesla přejde celé Spojené státy jen za pomoci umělé inteligence. Na žádnou takovou akci nicméně nedošlo dodnes, optimismus jej ale neopustil - Musk slibuje autopilot úrovně SAE5 do konce letošního roku. Prakticky všichni ostatní ale tvrdí, že to spíše přistane na Marsu, než aby doopravdy dostal na veřejné silnice formu autonomního řízení, kdy veškerou kontrolu nad vozem udržují jedničky a nuly a posádka vozu se ani nemusí dívat na silnici.

Při pohledu na nabídku značky se přitom nezasvěcenému může zdát, že Tesla je víceméně na půl cesty od splnění svého snu. Autopilot se stal součástí standardní výbavy, v příplatkové figuruje technologie zvaná FSD (Full Self-Driving). Pokud se ovšem rozhodnete zaplatit dodatečných 8 000 USD (cca 179 tisíc Kč), skutečně plnohodnotného autonomního řízení se nedočkáte. Místo toho přichází vozy Tesly osazené kamerami a senzory a software, který zvládá něco, ale ne všechno. Další funkce mají dorazit později.

Taková strategie nemusí na první pohled působit jako zajíc v pytli. Víte totiž, co dostanete nyní a co můžete očekávat do budoucna, neboť to přeci slíbil Musk. Pro toho se nicméně nedodržování vlastních závazků stalo denním chlebem, načež je třeba se skutečně ptát, zda autonomní řízení opravdu dorazí. A pokud ano, tak zda se to stane nikoliv jen za našeho života, ale zejména v době, kdy stále ještě vlastníme vůz, u nějž jsme si za daný systém zaplatili. Aby se vám totiž technologie FSD skutečně vyplatila, je pochopitelně třeba, aby dorazila dříve než s autem z jakéhokoli důvodu dojezdíte.

Něco takového se ovšem nezdá být příliš reálné. V tuto chvíli jen zaplatíte nemalé peníze za to, že se stanete pokusným králíkem Tesly, která vám navíc do rukou dá systémy, jež přináší více škody než užitku. To není náš pohled, jde o názor magazínu Consumer Reports, který již nějaký ten pátek vlastní Model 3, a jenž se aktuálně rozhodl na vlastní kůži vyzkoušet, jak daleko značka s autonomními technologiemi je a co se za FSD v tento moment skrývá. Vyzkoušeny tak byly veškeré dostupné systémy v jejich nejmodernější podobě, a to navíc několika lidmi a na různých místech, aby objektivitě bylo učiněno zadost.

S čím tedy lze počítat? Prvky jako s automatické parkování, automatická změna jízdních pruhů či vyjížděním vozu z garáže a opětovným zajížděním používat lze, i když jsou tu jisté mouchy. Vůz se kupříkladu na své parkovací místo nepostaví rovně. Kromě toho je nesvůj v těsných prostranstvích, tedy tam, kde by měl fungovat především. Pokud máte obrovskou garáž i výjezd z ní, budete do vozu nastupovat již uvnitř a nikoliv čekat venku, než se Tesla dostane s cukáním před vás.

Suma sumárum však Consumer Reports funkčnost těchto systémů uznává. Kde ovšem nastávají problémy, to jsou technologie jako Summon Mode, Navigate on Autopilot či detekce dopravního značení. Jakmile tyto finesy aktivujete, může se z Tesly stát pověstný slon v porcelánu. Značky přikazující zastavení neregistruje, zatímco před semaforem se svítící zelenou zastaví. Kvůli tomu je však vážným rizikem pro veškeré ostatní motoristy, ať už jde o ty, kterým elektromobily z Fremontu vjedou do cesty, nebo o ty, před nimiž Tesly náhle zastaví.

Vedle samotných nedotažených technologií a nezodpovědného zacházení Tesly s nimi, jsou ale problémem i fanoušci značky, kteří chovají velmi podobně. Ač totiž Tesla uvádí, že některé z technologií mohou být aktivovány pouze mimo veřejné komunikace, reálně se tak neděje. V provozu kvůli tomu nebezpečí pochopitelně jen narůstá, nikoli naopak, jak by si Tesla přála.


CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 1 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 01CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 2 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 02CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 3 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 03CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 4 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 04CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 5 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 05CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 6 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 06CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 7 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 07CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 8 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 08CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 9 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 09CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 10 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 10CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 11 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 11CR otestoval „plně autonomní řízení” Tesly v praxi, výsledky jsou tristní - 12 - Tesla Model 3 2020 Consumer Reports videoscreen 12
Tesla sice na autonomní technologii buduje svou image, realita však slovům Elona Muska neodpovídá. Model 3 v testu FSD ze strany Consumer Reports nezvládl mimo jiné ani zastavit na stopce. Foto: Consumer Reports@YouTube

Zdroj: Consumer Reports

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.