Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash test moderního auta bez airbagů připomene éru Škod 120 a Favorit
3.12.2019 | Petr Prokopec
Ač se píše rok 2019, stále existují místa, kde je možné koupit jinak moderní auta, která nemají ani tu nejzákladnější bezpečnostní výbavu. Jejich crash testy dopadají podle toho.
Před několika málo dny jsme oslavili třicáté výročí Sametové revoluce. Za tu dobu došlo v Česku k mnoha změnám, opravdu zásadně se proměnil vozový park. Souběžně s tím se však musely měnit také řidičské návyky, neboť zatímco u někdejších škodovek neexistoval airbag a plandající bezpečnostní pásy zůstávaly často nezapnuté, u moderních vozů již bylo třeba pás nasadit tak, jak se má. Důvodem byly nejen předpínače, ale především airbagy, jež by v opačném případě nepomohly, nýbrž naopak uškodily.
Dnes airbagy bereme jako naprostou samozřejmost i proto, že je Evropská unie ve vozech vyžaduje povinně. Na mnoha místech světa je legislativa daleko benevolentnější a požadavky zákazníků v tomto ohledu nejsou tak vysoké. I když se zpevnila samotná struktura aut, což následky nárazu zmirňuje především, hlava se snadno může dostat do kontaktu s tvrdými částmi interiéru.
Že nejde jen o fikci, dokazuje crash test soudobého Mitsubishi L200, který provedla organizace Latin NCAP. Obětí testu byla varianta nabízená v Jižní Americe, kterou japonská automobilka vybavuje airbagy jen na přání. Prodejci této značky prý dokonce tvrdí zákazníkům, že „airbagy nejsou potřeba, neboť struktura je robustní“.
Čelní nárazová zkouška ale dokládá, že jen struktura nestačí, neboť setrvačné síly vystřelí hlavu řidiče přímo do volantu. U spolujezdce pak sice ke kontaktu s palubkou nedojde, ovšem jen proto, že sedí o trochu dále. Ovšem i tak je tu riziko vážných úrazů, neboť celá váha těla jde kupředu, aby následně došlo k prudkému škubnutí dozadu. Může dojít na zlomení vazu. Crash test byl uskutečněn při rychlosti 64 km/h, tedy rychlosti standardní i v testech Euro NCAP.
Ve výsledku tedy není překvapením, že se Mitsubishi L200 zůstalo v rámci ochrany dospělých bez hvězd. Ochrana dětí je pak hodnocena dvouhvězdičkově, nicméně také v tomto případě má organizace Latin NCAP nemalé výtky. Automobilka přišla s doporučením, že úchyty Isofix nejsou v Jižní Americe potřeba. A aby toho nebylo málo, prostředek zadní lavice osadila bezpečnostním pásem bez předpínače.
Na značku se tedy snáší kritika, neboť absence tak základních bezpečnostních prvků je v roce 2019 tristní, ať už je auto prodáváno kdekoli. Uvědomit by si to měli především zákazníci v Chile, kde je Mitsubishi L200 nejprodávanějším pick-upem. Japonská automobilka již ale na výtky zareagovala a uvedla, že v dubnu dorazí nový modelový ročník, v jehož případě již budou součástí standardu čelní airbagy a pásy s předpínači.
Pro nás je tento crash test spíše zajímavým pohledem do minulosti. Auta úplně bez airbagů jsou v Evropě dávnou minulostí a byť se některá prodávala ještě na přelomu tisíciletí, poslední auta nabízená výlučně bez airbagů chtějí návrat až někam do dob Škod 120 a Favorit - do Felicie už se airbag nabízel a první Octavia už ho měla standardně.
Mitsubishi L200 je jihoamerickými prodejci popisováno jako bezpečné díky robustní struktuře, airbagy tak prý nepotřebuje. Crash test Latin NCAP dokazuje pravý opak, bez airbagů i náraz v moderním autě bolí víc
Zdroj: Latin NCAP
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před hodinou - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 3 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 4 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 6 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera