Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Crash testy pro nová auta se výrazně mění, pro výrobce SUV budou noční můrou
21.5.2020 | Petr Prokopec
Bruselská organizace bude nově požadovat větší ohledy od výrobců velkých aut, jež mají lépe pohlcovat energii při srážce. Za přílišnou tuhost mohou být penalizována, i když posádce prospívá.
Na moderní auta lze mít jakýkoliv názor, jedno ale zpochybnit nelze - jsou o poznání bezpečnější než jejich předchůdci. Za to do jisté míry vděčíme i organizaci Euro NCAP, jakkoliv některé její kroky jsou značně kontroverzní. Kritizovat lze kupříkladu podmínění zisku pěti hvězd přítomností monitoringu jízdních pruhů či autonomních brzd, což jsou systémy, jejichž přínos aktivní bezpečnosti je sporný a té pasivní nulový.
Na tomto hrobu jsme ovšem plakali již mnohokrát a na pojetí testů jsme nic nezměnili. I proto naše zprávy stavíme spíše na dílčích výsledcích z jednotlivých kategorií, z nichž lze lépe vyčíst, jaká je skutečná bezpečnost daného vozu. Od letoška ovšem budeme muset číst mezi řádky o poznání obezřetněji, neboť Euro NCAP mění testovací proceduru a přitvrzuje své protokoly.
Hned na úvod je třeba říci, že i tentokrát se bruselská organizace vydala kontroverzním směrem, zvláště z pohledu majitelů SUV a větších aut. V jejich případě majitelé očekávají vyšší míru bezpečí než třeba u malých hatchbacků a není to neoprávněné. Jejich výhody demonstroval například někdejší simulovaný náraz Citroënu C3 do Audi Q7. I když jde v obou případech o dobře hodnocené vozy, srážku jasně více odskákalo menší a lehčí auto.
Nově proto budou testy Euro NCAP zahrnovat i čelní náraz vozu do pohyblivé bariéry. Cílem je donutit automobilky, aby čelní partie svých novinek navrhovaly s ohledem na ostatní účastníky silničního provozu. Tedy jinými slovy, aby jejich přídě zvládaly pohlcovat mnohem větší část energie. Pokud se tak nestane, pak daný vůz bude za svou tuhost penalizován, třebaže jde o aspekt, který posádce vozu prospívá. Kontakt s překážkou bude mít polovina přídě, rychlost pak byla stanovena na 50 km/h u obou objektů.
Nový nárazový test nahrazuje dosavadní čelní náraz 40 procenty čelních partií, jenž byl Euro NCAP využíván po dobu posledních 23 let. Změny nicméně proběhnou také u simulací bočních nárazů, neboť bruselská organizace hodlá nově měřit pohyb všech osob ve voze, nikoliv pouze těch na inkriminované straně. To je s ohledem na skutečnost, že automobilky své vozy uzpůsobovaly spíše laboratorním testům než realitě, jistě prospěšné.
Další novinkou je představení testovací figuríny zvané Thor, která má mnohem blíže reprezentovat lidskou postavu a ze které mají být lépe odečítána potřebná data. Měnit se bude i kategorie elektronických berliček, do které přibude monitoring řidiče. Kromě toho se Euro NCAP ještě více zaměří na autonomní brzdy, u kterých již bude potřeba, aby dokázaly zabránit srážce či zredukovaly její následky i při odbočování a na křižovatkách.
Stále ovšem ještě nekončíme, bruselská organizace se rozhodla pamatovat také na moment, kdy k havárii skutečně dojde. Větší důraz tak bude zaměřen na systém eCall a veškeré informace, které vůz předává operátorovi. To je podstatná informace hlavně pro koncern VW, jehož Golf a Octavia právě s touto technologií mají aktuálně nemalé problémy. Na jejich řešení pak mají čas během léta, s testy dle nových procedur se začne letos po prázdninách.


Euro NCAP pro letošek znovu mění své testovací procedury, radost z nich nebudou mít hlavně výrobci SUV
Zdroj: Euro NCAP
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nejnovější články
Potopená obří loď zapálená podle všeho elektromobily pohřbila na dně oceánu auta za miliardy. A účet za celé fiasko dál roste
před 3 hodinamiOjetá Audi A6 a A7 lákají na image držáku ve spojení s nízkými cenami, pozor ale na typický nešvar prestižních aut
včeraKlání německých superkombíků a supersedanů znovu ukázalo pomíjivost hybridních pohonů, s prázdnými baterkami budou nahrané
včeraČíňané musí mít vždy o něco víc. Zatímco Audi končí u A8, oni ukázali A9L, na svou velikost a luxus uvnitř stojí pakatel
včeraNejvětší dnešní propadák Škody dál líže dno prodejních tabulek. Prodává se ještě 4x hůř než beztak nechtěná Scala
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral