Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dacia skutečně nabídne nejlevnější elektromobil v Evropě, ani to ale nemusí stačit
8.4.2020 | Petr Prokopec
Dacia boduje hlavně nízkými cenami, a tak nepřekvapí, že Rumuni nabídnou svým zákazníkům vůbec nejlevnější auto i na elektřinu. Problém je, že i tak může být příliš drahé.
Letos v Ženevě si pro sebe Dacia chtěla usurpovat více než 15 minut slávy. Rumunská automobilka chtěla ve Švýcarsku představit svůj první elektromobil, respektive koncept, který předchází sériové verzi. Nicméně starý kontinent již v té době začal ohrožovat koronavirus, který se následně stal největším světovým nepřítelem. Na kontě již má desetitisíce mrtvých a přes milion nakažených, stejně jako zrušení oné ženevské motor show. Koncepční Dacia Spring si tak svůj debut neužila naživo, nýbrž pouze virtuálně.
Je samozřejmě otázkou, jak dlouho tu s námi nová pandemie bude a jakým způsobem změní svět. Nicméně se dá předpokládat, že za rok by již mohlo jít o nepříjemnou vzpomínku. Na trh tak bude opětovně mířit plejáda nových modelů a produkční Spring bude mezi nimi. Vedení rumunské automobilky přitom již potvrdilo, že novinka Dacie bude nejlevnějším elektromobilem v Evropě. Znamená to tedy, že bude k mání za méně než 499 900 Kč, na kterých aktuálně startuje Škoda Citigo-e iV.
Pohled na cenu českého elektromobilu přitom naznačuje, že mladoboleslavská automobilka učinila v této době poněkud nepopulární krok. Ještě před pár týdny bylo Citigo-e iV k mání o 20 tisíc korun levněji. Nyní, v době ekonomické nejistoty, kdy lidé otáčí každou korunu, však došlo na zdražení dané pravděpodobně oslabením koruny. To nejspíše povede k nižšímu zájmu, což Škodu může mrzet méně než u jiných modelů. Nesmíme totiž zapomínat na skutečnost, že na každém prodaném kusu prodělává zhruba 200 000 Kč.
Vrátit se můžeme k Dacii Spring, která pro rumunskou značku dost možná nebude přímo tak prodělečná. Elektromobil vychází z Renaultu K-ZE, který se již prodává v Číně. Na trh přitom zamířil v říjnu, kdy bylo prodáno pouze 185 kusů. Nicméně o měsíc později to již bylo 1 330 exemplářů a zájem jen rostl. Posléze ho sice utnul koronavirus, ovšem dá se předpokládat, že po opadnutí restrikcí registrace opět porostou. I proto, že Čína nakonec prodloužila platnost dotací.
Od čínského příbuzného se Dacia bude v mnoha ohledech lišit. Nejde přitom pouze o logo či venkovní vzhled, ale rovněž o techniku. Momentálně je K-ZE nabízen s bateriemi o kapacitě 26,8 kWh, jež mají stačit na dojezd 271 km dle cyklu NEDC. Reálně lze však počítat spíše s porcí o 100 km nižší. Dacia nicméně chce nabídnout 200kilometrový dojezd dle WLTP.
Je tedy možné, že vůz se dočká hned několika bateriových paketů, které budou udávat jeho cenu. Základ tak dost možná bude startovat pod Škodou, ovšem spojen bude také s nižším dojezdem. A to by mohla být stěžejní slabina, neboť zákazníci Dacie obvykle mají pouze jeden vůz, který jim musí vystačit na vše. Takovou roli ale může elektrický Spring zastávat obtížněji. Ani nízká cena tedy v tomto případě nemusí být nezbytně nutně klíčem k úspěchu.
Prozatím však jakékoliv prognózy nemají smysl, neboť nikdo neví, co bude za týden, natož za rok. Jakkoliv je tedy jisté, že Dacia usilovně pracuje na transformaci Renaultu K-ZE na zmíněný model Spring, všemu nyní vládne boj proti koronaviru. A čím déle jej budeme svádět, tím více se bude snižovat kupní síla obyvatel. Řada z nich tak zakrátko již nemusí mít ani na benzinovou Dacii startující pod 200 tisíci korunami, o více než dvakrát dražším elektromobilu ani nemluvě.
Produkční Dacia Spring má dorazit příští rok, nízkou cenu ale vykoupí nižším dojezdem, který by pro tradiční klientelu značky mohl být velkým problémem
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva