Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Daihatsu D-R: Copen se vrátí, i s „terénním” D-X a malým MPV UFC
21.9.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Japonská v Evropě končí, asijské trhy ale zanedbávat nehodlá. Na autosalonu v Indonésii proto představila hned několik nových konceptů.
Některým automobilkám prostě pšenka v Evropě nekvete. Přesvědčila se o tom i nejstarší japonská značka Daihatsu, která na Starý kontinent expandovala již v 60. letech minulého století. Nikdy však nebyla považována za extra silného hráče, což se potvrdilo s aplikací mnohdy absurdních restrikcí Evropské unie, které od automobilek vyžadují velké investice jen do „evropského portfolia”, aby vůbec byly konkurenceschopné. Dříve prodávala ve vybraných evropských showroomech okolo 60 000 vozů, v roce 2011 to však již nebylo ani 11 000 exemplářů. Není proto divu, že se Daihatsu rozhodlo od roku 2013 operovat hlavně na asijském trhu, kde se mu přece jen dýchá volněji a kde má více stálé klientely. Společně s Hondou tak značka opanovala autosalon v indonéské Jakartě, který se koná tento týden.
Představena byla celá řada konceptů, z nichž s největší pravděpodobností na evropských silnicích neuvidíme jediný. Leda by někdo extrémně toužil po individuálním dovozu. Tomu bychom se možná ani nedivili v případě studií D-R a D-X. Stačí ovšem zavzpomínat na model Copen, který mají tyto koncepty v nabídce Daihatsu nahrazovat, a rázem je jasné, že takový import by vyšel na nekřesťanskou sumu.
Copen se totiž prodával za nějakých 22 000 Eur (v přepočtu 550 000 Kč) již v momentu, kdy zde značka působila oficiálně. Nyní, při započítání dovozu, cla a homologačních procesů by již vyšel na větší částku než plně vybavená Škoda Octavia. Pod kapotou by vám přitom nedrnčel dvoulitrový turbodiesel, nýbrž benzinový čtyřválec o objemu 1,3 l, výkonu 87 koní a točivém momentu 120 Nm.
V tomto ohledu ostatně koncepty D-R a D-X zacházejí ještě dále, jejich pohon totiž má na starosti přeplňovaný dvouválec 0,66 l. Doufáme proto, že Daihatsu nenavýší příliš hmotnost, která u minulé generace Copenu činila 850 kg. Jinak by totiž pohonná jednotka (menší a méně výkonná než dýchavičný TwinAir od Fiatu) měla problém dvoumístné roadstery vůbec rozpohybovat.
Pravdou ovšem je, že v Indonésii a dalších asijských oblastech se na udávaný výkon příliš nehledí. Důležité je, že to alespoň nějak jede. A hlavně, že to vypadá jaksepatří atraktivně. V tomto ohledu přitom koncept D-X opravdu má co nabídnout. Jak jsme totiž psali již loni, je možné jednotlivé panely jeho karoserie přeskládat a z roadsteru tak vytvořit třeba Shooting Brake.
Automobilka však dodává, že hodlá vůz ještě otestovat před dalšími zákazníky a na základě jejich reakcí teprve rozhodnout o výrobě. Když ale zvážíme, jak dlouho už je koncept D-X na cestě, vyjde nám, že o něj zřejmě nikdo nestojí. Větší šanci na úspěch tak asi bude mít standardněji vyhlížející D-R, které se možná blýskne i v Paříži. Jako taková labutí píseň Daihatsu.
Nic podobného ovšem nečeká koncept UFC (Ultra Functional Compact), který by mohl být konkurencí třeba pro Ford B-Max. Automobilka totiž vůz postavila „přesně podle požadavku zákazníků v Indonésii.“ Což znamená, že na tamním trhu jsou žádané posuvné boční dveře. A také tři řady sedadel, které hostí šest cestujících a jsou otočné jakýmkoliv směrem.
O pohonné jednotce se Daihatsu vůbec nezmiňuje, vůbec bychom se ale nedivili, kdyby pod kapotu nakonec našel cestu zmiňovaný dvouválec. UFC by nabídlo nízkou spotřebu i cenu, což je přesně ten faktor, na který miliardy zákazníků na tamních trzích slyší.





Koncept D-R by měl představovat nástupce roadsteru Daihatsu Copen. Automobilka s ním ale hodlá nejprve objet pár autosalonů, než potvrdí sériovou výrobu
Terénní verze dvoumístného otevřeného konceptu Daihatsu má zřejmě nejmenší šanci na sériovou výrobu. Přestože nabízí neuvěřitelnou variabilitu karoserie díky odnímatelným panelům
Koncept Daihatsu UFC je jakousi konkurencí pro Ford B-Max. Prodávat se bude, ale jen na vymezených asijských trzích
Zdroje: Carscoop, Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Slavný německý úpravce omylem ukázal, jak moc špatným směrem se BMW vydalo s novou M5
17.7.2025Tragický výsledek Volkswagenu ID v dlouhodobém testu: Baterie ztratila skoro desetinu kapacity za pouhé 4 roky
18.7.2025Přiměla by vás sleva 3,2 milionu Kč oproti ceníkové ceně zadat si s téměř nikým nechtěným sporťákem Maserati?
18.7.2025Ford Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
18.7.2025Majitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
18.7.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 08.16. 09:35 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 08.15. 21:46 - M.Z.
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB