Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka se rozhodla ponechat svým autům ovládání tlačítky, má pro to dobré důvody
22.3.2023 | Petr Prokopec
Fyzická tlačítka jsou v posledních letech na ústupu a v některých nových modelech chybí skoro úplně. Považujeme to za jednu z nemocí doby a někteří výrobci s námi kupodivu souhlasí. Hyundai patří mezi ně.
Jedním z moderních trendů je eliminace fyzických tlačítek v kabinách aut. Je nutné uznat, že interiéry díky tomu mohou vypadat designově čistě a elegantně, pro výrobce jsou také podstatně levnější na výrobu. Tím ovšem klady v podstatě končí. Ve zbytku je třeba počítat se zápory, zejména s negativními dopady na bezpečnost celého silničního provozu. Něco takového bylo ostatně patrné již od chvíle, kdy od tlačítek k dotykovým displejům přešli výrobci mobilních telefonů. Zatímco dříve jste mohli napsat textovou zprávu i poslepu, nyní se bez koukání na obrazovku neobejdete.
Proti proudu se přitom odváží jít jen málokterá automobilka, Hyundai je nicméně jednou z nich. To ostatně Korejci dokázali poměrně nedávno, když představili SUV Kona druhé generace. To v motorovém prostoru hodlá jít ve stopách svého předchůdce, neboť navrátit se má jak benzinové, tak hybridní i elektrické ústrojí. Otázkou je pak dieselová varianta, vůz však zatím spatřil světlo světa pouze ve verzi pro korejský trh. V případě Evropy tedy může dojít na rozšíření nabídky, i když s tím moc nepočítáme.
Pohonné jednotky nicméně na voze nejsou tím, co bychom dnes chtěli probírat. Zaměřit se místo toho musíme na interiér, nová Kona totiž disponuje pomalu stejným množstvím tlačítek, jako tomu bylo v případě celé branže ještě několik let zpátky. Nenajdete je pouze na volantu, ale rovněž na středové konzoli. Konkrétní tlačítko má přitom pomalu vše od klimatizace přes vyhřívání sedadel až třeba po volbu radiových stanic nebo písní. A opomenuto pochopitelně nebylo ani ovládání hlasitosti.
O krok zpátky se ale rozhodně nejedná, i když vlastně v tomto případě bychom třeba řadu pod dotykovým displejem oželeli - vypadá totiž docela levně. Nicméně je třeba zároveň zmínit, že Korejci ale mají pro tento přístup dobré důvody - lpěním na fyzických tlačítcích dělají pro bezpečnost daleko víc než konkurence. „Když řídíte, je velmi těžké ovládat dotykový displej,“ uvedl pravý důvod k setrvání u přístupu ze staré školy šéfdesignér značky Sang Yup Lee.
Dodal však, že i Korejci plánují změny. Přijít mají ve chvíli, kdy auta budou osazena autonomním řízením úrovně SAE4. V té chvíli bude možné nejen pustit z rukou volant, ale i sundat oči z vozovky. A pokud vás nebude třeba k ovládání vozu a zajištění bezpečnosti, není důvod, proč byste se nemohli v plné míře věnovat dotykovému displeji. Ostatně v daný moment se již výrobci dostanou do bodu, kdy auta přestanou osazovat také volantem a pedály a vše nechají pouze na umělé inteligenci.
Kdy ovšem taková doba přijde, je momentálně ve hvězdách. Můžeme proto vlastně být Korejcům jen vděčni, že nesklouzli na moderní vlnu. Platí to dokonce i v případě jejich elektromobilů, třeba Ioniq 6 i přes venkovní futuristický design uvnitř stále sází na tlačítka určená těm nejpoužívanějším funkcím. Jak totiž Lee dodává, v současné době je stále „nejbezpečnější mít oči na silnici a ruce na volantu“. Mluví nám z duše.
Nová Kona zvenčí vypadá nadmíru futuristicky, uvnitř však sází na tradiční techniku, tedy fyzická tlačítka. Podle Korejců za tím stojí hlavně bezpečnost, dotykové displeje se totiž během jízdy špatně ovládají. Foto: Hyundai
Zdroj: Cars Guide
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 15:08 - Truck Daškam
- BMW Divize 03.28. 14:53 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch