Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Dealeři VW nechápou, značka i v těžkých časech plošně zdraží auta, s jedinou výjimkou
24.2.2021 | Petr Miler
Prodejci Volkswagenu v Německu hlásí za leden o 30 % nižší prodeje a v dalších týdnech stejně významný pokles přijatých objednávek. Za takové situace by člověk očekával stimulaci poptávky nižšími cenami, VW ale zdraží.
Nemusíte mít doktorát z ekonomie, abyste tušili, že pokud se prodejům toho či onoho zboží nedaří, je jedním z nejjednodušších nástrojů stimulace poptávky snížení jeho cen. Něco takového by bylo na místě i v současné době, kdy prodeje nových aut klesají. Pravdou tedy je, že v některých případech je ze známých příčin problémem i výroba, to ale zdaleka neplatí o autech všech modelů a všech značek - poklesy odbytu jsou někdy tak významné, že snížení výrobních kapacit dalece překonávají.
Je to i případ Volkswagenu v domácím Německu, kde prodeje za leden klesly meziročně o masivních 30 %. A není to jen tím, že by lidé auta nemohli či nechtěli převzít, oni je nekupují - stejnou měrou klesl a dále klesá počet nově přijatých objednávek. Přimět alespoň u modelů, kterých VW umí vyrobit dost, lidi nakupovat více snížením cen by tak dávalo smysl, Volkswagen se ale rozhodl jít přesně opačnou cestou.
Informuje o tom německý Handelsblatt, který se dostal k dopisu rozeslanému automobilkou svým německým dealerům. Auta tak od 1. března zdraží plošně od 1,2 % u malých a vozů s malými motory do přibližně 4 % u velkých modelů s výkonnějšími pohonnými jednotkami. A dá se očekávat, že podobná změna stihne i nabídku českého zastoupení značky v závislosti na vývoji kursu eura - aby se ta samá auta hned v sousední zemi prodávala za diametrálně odlišné ceny, není reálné.
Jaký tohle dává za nastalé situace smysl? Pokud věc nebudeme vnímat v širších souvislostech, pak žádný - tento krok způsobí leda skokový nárůst objednávek s koncem února za původní ceny, dlouhodobý efekt na celkový odbyt bude ale nepochybně záporný. Pokud si ovšem souvislosti uvědomíme, je jasné, co Volkswagen dělá - zdražuje auta, o která lidé stojí, aby z nich mohl hradit pravděpodobně ztrátové obchodování s auty, o něž lidé nestojí.
Pokud by vám to přišlo jako konspirační teorie, pak vás zklameme - zdražení se týká všeho od malých aut jako Up! (1,2 %) přes větších vozů typu Passat (1,7 %) až po velká auta jako Touareg (4 %), elektrické modely bez rozdílu jsou ale jedinou výjimkou - těch se zdražení netýká v žádném případě. Automobilka to zdůvodňuje svou strategií „Way to Zero” (Cesta k nule), což není cesta k nulovým prodejům, ale ke karbonové neutrálnímu stavu v roce 2050. „S konzistentním zaváděním 'Volkswagen Way to Zero' se bude úprava cen poprvé odvíjet od emisí CO2,” stojí v dopise automobilky.
Dealeři to ale nechápou a bojí se dalšího snížení prodejů po už tak těžkém koronavirovém roce. „Potřebujeme znovu rozjet obchody a potřebujeme to hned,” říká Dirk Weddigen von Knap, šéf asociace dealerů VW a Audi v Německu. Právě on zmiňuje, že dealeři nyní evidují o 30 % méně objednávek na nová auta než loni a pochopitelně se obává toho, že zvýšení cen způsobí jen další odliv zákazníků.
Už dříve jsme opakovaně zmiňovali, že běžné mechanismy na trhu přestávají fungovat a toto je další důkaz. VW i v těžkých časech zdražuje auta, kterých by snadno mohl prodat více a uměle vedle nich zvýhodňuje vozy, o které je malý zájem z podstaty, nikoli jen kvůli cenám (ty jsou ostatně v Německu u elektromobilů o statisíce uměle snižovány dotacemi).
Na jednu stranu to chápeme, VW tak činí pod tlakem regulací EU, které jej nutí registrovat maximum aut s na oko nulovými emisemi CO2, aby mohl prodávat cokoli dalšího. A kdyby to neudělal, bude platit pokuty jako mourovatý. To ale měl řešit s regulátory, ne se zákazníky, jinak jeho Cesta k nule může nabrat nevítané podoby - když bude zdražovat auta lidmi chtěná a nutit jim auta nechtěná, může se také stát, že jim neprodá nic.
VW i přes propad prodejů a objednávek zdražuje. Auta na benzin a naftu půjdou nahoru až o 4 %, což má být třeba případ Touaregu, ... Foto: Volkswagen
...elektrické modely jako ID.3 ale nezdraží ani o cent. Foto: Volkswagen
Zdroj: Handelsblatt
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda