Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Designéři vrátili život legendě silnic východního bloku, u nás jí kdysi jezdila spousta
16.10.2020 | Petr Miler
Bylo to sympatické malé auto, které motorizovalo i značnou část Čechů a Slováků, akorát u nás se stalo hitem dávno poté, co bylo technicky na špici. Nová iterace Fiatu 126 by to mohla dohnat.
Když se řekne legenda silnic východního bloku, co se vám vybaví? Pochopitelně staré škodovky s motorem vzadu, jistě žigulíky, Trabanty, Wartburgy, některým možná i Volhy nebo někdejší Dacie. Zapomínat bychom ale neměli ani na jedno auto, které se svého času též postaralo o motorizaci milionů lidí žijících za železnou oponou, Čechoslováky nevyjímaje - Fiat 126p.
Polská verze nástupce Fiatu 500, který se představil v roce 1972, vstoupila do prodeje jen rok později a svého času byla moderním malým vozem, schopným navzdory drobným vnějším rozměrům odvézt i mladší rodinu. Jenže zatímco italský originál byl v roce 1980 vyřazen z prodejního programu a nahrazen novějším nástupcem, polská varianta zůstala ve výrobě až do roku 2000, skutečně o 20 let déle. A navzdory dílčím inovacím byla už o mnoho let dříve zoufale zastaralým zbožím, které na automobilovou mapu světa nevrátily ani její dílčí vylepšení.
I tak se Fiatu 126p prodaly přes 3 miliony kusů a pokud jste zažili komunistickou éru Československa na vlastní kůži, tohle auto jste nevyhnutelně museli pravidelně vídat a možná v něm i jezdit. A pokud ne, ale přesto si získalo vaše sympatie, můžete se nyní modlit, aby do prodeje doputoval jeho moderní nástupce.
O jeho ztvárnění se postarali designéři z italského studia MA-DE, kteří si dali za cíl vrátit život právě tomuto Fiatu. Pokusili se tak zachovat jeho designový svéráz, ale přidat mu moderní šmrnc a aktuální technické pojetí. Auto tedy počítá s elektrickým pohonem, je o něco větší než originál, jinak siale zachovává svůj sympatický krabicoidní vzhled s řadou současných vizuálních prvků - od řešení světel až třeba po velikost kol.
Autoři studie ve své tiskové zprávě k projektu nezmiňují detaily o technice krom zmíněného elektrického pohonu, nepokusili se ztvárnit interiér a neříkají, co jejich nápad čeká. Zřejmě tedy doufají, že by se jej Fiat mohl chytit a vedle moderní, elektrické interpretace modelu 500, postavit totéž v případě stodvacetšestky. Popravdě, nezlobili bychom se, auto je to zajímavé. A to předpokládáme, že v Polsku by byly naděje takového auta okouzlit ještě mnohem větší.








Zdroj: MA-DE Studio
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nejnovější články
Sázka Fordu na elektromobily nese své ovoce, v Kolíně firma propouští dalších tisíc lidí
před 2 hodinamiLand Rover nemůže najít 40 tisíc vyrobených aut, kvůli trvajícím problémům má prodělávat až 280 milionů každý den
před 3 hodinamiPo léta nejdražší nové auto světa je znovu na prodej. Ponurý přízrak silnic si miliardáři prodají skoro potají
před 5 hodinamiČas na bojkot: Šéf Audi i po všech selháních aktivně bojuje za to, aby vám zakázali koupit si auto, které ve skutečnosti chcete
před 6 hodinamiMercedes po poprasku okolo říká, že motory BMW odebírat nebude. Prý má skvělé vlastní, za vlastní považuje i ty z Číny
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring