Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Do Velké Británie se díky Brexitu vrací auto, o němž si u nás můžeme nechat jen zdát
16.3.2021 | Petr Prokopec
Až dosud se zdálo, že vystoupení Velké Británie z Evropské unie přinese tamním automobilistům jen ještě větší tlak na elektrickou mobilitu. Než ale dojde na tvrdá omezení, mohou si Britové koupit novou Ladu Niva.
S koncem loňského roku Velká Británie definitivně uzavřela svůj odchod z Evropské unie. Pro tamní motoristy se dosud jednalo spíše o negativně vnímaný krok, zejména v souladu se záměry tamní vlády. Ta chce být zelenější než Brusel a rozhodla, že od roku 2030 zcela zakáže prodej nových benzinových a dieselových aut. O pět let později pak mají skončit i hybridy a nastat elektrická éra. Tedy alespoň dle plánů, které se pořád mohou a nemusí stát realitou.
Elektrifikaci nicméně ponechme stranou, podíváme se i na jiné věci, které Brexit zemi dal. Výrobci mají sice předepsané kvóty nařizující používání lokálně vyrobených komponentů, pakliže chtějí místní vozy bez cel vyvážet do EU a vůbec komplikovaný vztah ze zeměmi Unie, pokud jde ale o dovoz aut z jiných koutů světa, komplikací ubylo. Pokud se tedy najde pro ten či onen vůz dostatek zákazníků a budou dodržena minimální pravidla pro místní homologaci, lze na britském trhu prodávat prakticky cokoliv. Na rozdíl od českého či jakéhokoliv jiného evropského trhu je tak v Británii znovu oficiálně k mání Lada Niva.
Nejde přitom o provedení, jež svého času nosilo logo Chevroletu, nýbrž o ruského klasika, který svůj život odstartoval již v roce 1977. Po loňské modernizaci pak letos zamířil do prodeje pod novým označením Legend. Právě v této podobě má být Niva prodávána ještě minimálně do konce roku 2023, neboť v tom následujícím má přijít opravdu zcela nová generace. A je pořád možné, že oba modely budou po nějaký čas na některých trzích v prodávány současně.
O import ruského off-roadu do Británie se postará Mark Key, jehož společnost Blackheath Development Ladu zastupovala na britském trhu již od roku 2010. Po šesti letech však musela v důsledku zpřísněných emisních limitů Evropské unie zavřít krám, tedy alespoň v případě zaštítění dovozu Lad. Nyní navazuje tam, kde skončila, přičemž si nejspíše musí být vědoma jak nemalého zájmu, tak loajální komunity. Cena i proto byla stanovena na ne zcela skromných 12 300 liber (cca 376 tisíc Kč), k čemuž je navíc třeba přičíst místní DPH.
Za zmíněné peníze se prodává krátká verze se standardním 1,7litrovým motorem, jenž 83 koňmi zásobuje všechna čtyři kola skrze pětistupňový manuál. V této konfiguraci Niva na domácí scéně startuje na 607 900 rublech (183 tisíc Kč), což znamená, že cesta přes Evropu a nejspíše zejména přes uzavřené hranice českých okresů přijde britské zájemce docela draho. Na durhou stranu je ale 12 300 liber na jakýkoli nový vůz ve Velké Británii pořád extrémně málo (i Škoda Fabia stojí citelně více) a o zájmu o Nivu nepochybujeme. A i kdyby nic jiného, pořád si aspoň mohou Britové svobodně vybrat, za jaké auto utratí své peníze, u nás připadá v úvahu už jen individuální či jinak neoficiální dovoz se všemi problémy, které s ním souvisí.
Návrat Lady do Velké Británie je skutečný. Foto: Lada4x4 UK
Stalo se tak díky Brexitu, levně ale vůz za kanálem La Manche k mání skutečně není. Tamním off-roadovým nadšencům to ale nejspíše vadit nebude, neboť je absolutně pořád levný. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: Lada4x4.co.uk
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 2 hodinami - V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 3 hodinami - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 5 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 6 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23