Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche

Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají emisní normy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche

21.8.2020 | Petr Prokopec

Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche

/

Foto: Porsche

Po létech až absurdního zmenšování objemů motorů a počtu jejich válců se stane pravý opak, říká Frank-Steffen Walliser. A není to z jeho hlavy, zvětšení si paradoxně opět vyžádají emisní normy.

Poslední roky se v automobilové branži nesly ve znamení downsizingu, přeplňování a elektrifikace. Výrobci těmito kroky zareagovali na přísnější emisní limity, které nebylo možné s objemnými jednotkami splnit. Zajímavé nicméně je, že v budoucnu nás čeká pravý opak. Objemy spalovacích agregátů a počty jejich válců opět vzrostou, uvádí Frank-Steffen Walliser, technický šéf Porsche pro řadu 911.

Walliser říká, že norma Euro 7, která začne v Evropské unii platit v roce 2026, bude ještě větší výzvou než stávající limity. Nová pravidla mají totiž co nejvíce eliminovat propast mezi laboratorními výsledky a spotřebou z reálného světa, navíc budou dále minimalizovat emise oxidů dusíku. Obojí bude mít nevyhnutelně za následek omezení litrového výkonu, který za poslední léta díky kombinaci downsizingu a přeplňování zásadně narostl. Dorazily tak extrémně maloobjemové motory, které ve skutečném světě generují mnohem více emisí než v laboratořích a jejich emise NOx rostou.

Walliser tak říká, že doby downsizingu skončily a čeká nás to, čemu říká supersizing. Objem jednotek plnících normu Euro 7 podle něj naroste až o 20 procent, dokonce očekává, že může znamenat více šesti- a osmiválcových motorů v prodeji. A zároveň dodává, že ani tato změna nemusí znamenat definitivní konec atmosférických jednotek, třebaže turbomotorů se již nezbavíme. Šéftechnik Porsche předpokládá, že v nabídce značky je najdeme až do konce brzy začínající dekády, jakkoliv jde o prognózy, která může vlivem zlepšení techniky změnit.

Cesty, jak udržet spalovací a nepřeplňované motory v prodeji jsou podle něj dvě. Jednak jde o hybridizaci, která si s nepřeplňovanými benziny podle něj rozumí nejlépe, neboť jim přidává výkon tam, kde jim nejvíce chybí. A pak jde pochopitelně o prodeje elektrických aut, kterými by Porsche vyvážilo odbyt vozů s konvenčními motory - Taycan nebude jediným modelem, který pomůže zejména 911, aby mohla zůstat „svá”. V jejím případě si kvůli hmotnosti nedovede představit ani hybridizaci.

Pro konzervativní příznivce aut jsou to dobré zprávy, kterým lze věřit. Ostatně, stejně jako v minulosti emisní regulace nedávají mnoho prostoru dělat věci jinak a Walliser je dostatečně schopný a zkušený člověk, aby věděl, jak jim půjde vyhovět nejlépe. Jeho slova nakonec vysvětlují třeba i zprávy o tom, že Mazda vyvíjí novou zadokolkovou platformu osazenou šestiválcovými motory. Takové motory Mazda nyní nemá a bude muset utratit spoustu peněz za jejich vývoj. S ohledem na ono přitvrzení norem se dosud zdálo překvapivé, že Japonci míří upsizingovým směrem, šéftechnik Porsche ale vše zasazuje do správného kontextu.


Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 1 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 02Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 2 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 04Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 3 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 05Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 4 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 06Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 5 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 07Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 6 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 09Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 7 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 11Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 8 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 12Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 9 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 13Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 10 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 14Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 11 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 15Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 12 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 16Downsizing končí, nové motory budou citelně větší, říká šéftechnik Porsche - 13 - Porsche 718 Cayman a Boxster GTS 4.0 2020 prvni sada 17
Porsche se k objemným motorům vrátilo už s novými modely Cayman a Boxster GTS, které dostaly čtyřlitrový šestiválec bez turba. S příchodem normy Euro 7 mají možná paradoxně následovat další. Foto: Porsche

Zdroj: Autoweek

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.