Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou

Německo stoprocentně skončilo s dotacemi pro firmy, šrouby postupně utahuje i Nizozemsko, Dánsko či Rakousko. Ještě dál jsou ale v Austrálii a na Novém Zélandu, tam už otočili hru. Proč si někdo myslí, že by tomu jinde mělo být jinak?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou

20.9.2023 | Petr Prokopec

Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou

/

Foto: Škoda Auto

Německo stoprocentně skončilo s dotacemi pro firmy, šrouby postupně utahuje i Nizozemsko, Dánsko či Rakousko. Ještě dál jsou ale v Austrálii a na Novém Zélandu, tam už otočili hru. Proč si někdo myslí, že by tomu jinde mělo být jinak?

Když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají, říká se. Platí to ve všech možných ohledech a tato slova lze aplikovat i na snahy politiků a výrobců nahradit spalovací pohon aut tím elektrickým. První zmínění se tedy od rána do večera ohánějí všemožnými granty a dotacemi, zatímco druzí byli minimálně zpočátku ochotni vzít na svá bedra také podstatnou část vývojových nákladů. Mimo jiné i proto, že nejspíše skutečně naivně věřili, že dojde k dramatickému propadu cen, jakmile se produkce stane masovou. Nic takového se ale nestalo.

Nejspíše není třeba dodávat, že stěžejní jsou v tomto ohledu vzácné kovy, bez kterých se baterie v současné době neobejdou. Jejich těžba nicméně byla nedostačující již před pár let, se vzedmutím výroby elektrických aut pak dalece zaostává za požadavky odběratelů. A kde je vysoká poptávka a nízká nabídka, tam jednoduše dochází na růst cen. Elektromobily tak v podstatě nemají šanci, aby se staly cenově dostupnými - ne bez technologického velkého třesku. A to je třeba dodat, že i kdyby nestály víc než spalovací vozy, pořád toho z hlediska použitelnosti nabídnou nesrovnatelně míň.

„Elektrická revoluce” tak stále nepřišla, přesto si politici zjevně řekli, že cestičku elektrickému pohonu už umetli dost. A to i proto, že jsme stále častěji svědky všemožných zákazů a omezení pro spalovací auta - místo cukru zkrátka přišel bič. „Peníze těch druhých” navíc začínají docházet, takže vývoj stále více směřuje nikoli jen k redukci či úplnému rušení dotací a dalších výhod, objevovat se začíná i „aktivní dojení” majitelů elektrických aut.

V těchto ohledech asi nejdál zachází u protinožců. Vláda australského Nového Jižního Walesu totiž už definitivně rozhodla, že dotace ve výši 3 000 AUD (cca 44 100 Kč) na každý elektromobil skončí předčasně, a to již k 1. lednu 2024. Původně se s jejich stažením počítalo až v květnu příštího roku. Politici pak zmiňují, že tento krok vládní kase ušetří 527 milionů australských dolarů (7,745 mld. Kč). Zhruba polovina z dané sumy (260 mil. AUD/3,921 mld. Kč) nicméně i tak zamíří na konto elektromobility, jen trochu jiným způsobem - vláda za ni prý vylepší dobíjecí infrastrukturu.

Takový krok nepřekvapivě rozezlil Sdružení pro elektrické vozy EVC, který jej popisuje jako „zradu na voličích“. Otázkou ovšem je, koho tím zastánci bateriových aut myslí. Vláda totiž onu dotaci spojovala s prvními 25 tisíci prodanými elektromobily, a to bez ohledu na jejich značku. Dosud si nicméně se štědrou politickou rukou potřáslo pouze 4 125 lidí, což znamená, že přes 20 tisíc elektromobilů si Australané žijící v Novém Jižním Walesu stále mohou koupit se značnou slevou. Zájem o to ale jak je vidno přílišný nemají.

Navíc se nedá předpokládat, že by se po oznámení konce vládní podpory lidé hnali do showroomů s elektromobily jako smyslů zbavení. Austrálie totiž nemíní omezit jen další rozhazování veřejných peněz, zároveň hodlá majitele bateriových vozů začít i „dojit“. Tamní politici totiž oprávněně došli k názoru, že když neplatí daně skrze pohonné hmoty, budou muset platit za každý ujetý kilometr. Ve finále tak dražší nebude jen pořízení, ale rovněž i samotný provoz, byť zatím nebyla určena částka a termín, ke kterému party skončí.

Na Novém Zélandu jsou však již o krok dál, zdanění provozu elektrických aut totiž započne 31. března 2024. Poplatek za každý ujetý kilometr bude docela tučný, má jít o 0,076 NZ (1 Kč), za každý ujetý kilometr. I při dnešních cenách benzinu a nafty to bude jako jezdit se spotřebou o 2,5 litru paliva na 100 km vyšší. Ani to elektromobilům v rozmachu nemůže pomoci.

Zdá se to být daleko, je ale skoro jisté, že tato „móda“ dorazí také do Evropy. Ostatně první kroky tímto směrem tu už máme - končící dotace a další podpory jsou běžné, třeba takové Nizozemsko pak chce od roku 2025 zavést vysoké silniční daně pro majitele elektromobilů odvozené od hmotnosti jejich aut. Pít zadarmo nebo se slevou už se zkrátka nebude, teď přichází ke slovu přirážky.


Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou - 1 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 01Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou - 2 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 02Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou - 3 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 03Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou - 4 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 04Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou - 5 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 05Elektrická party definitivně končí. Už se přestává nalévat se slevou, na řadě je pití s přirážkou - 6 - Pocet elektromobilu EU 2030 Skoda Enyaq 06
Škoda Enyaq se do Austrálie teprve chystá, na vysoké prodeje ale mladoboleslavská automobilka může předem zapomenout. Již totiž nebude moci počítat s vládními dotacemi, místo nich naopak motoristé budou muset počítat s podporou vládní kasy skrze poplatky za ujeté kilometry. Foto: Škoda Auto

Zdroj: Car Sales, Drive

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše