Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie
17.3.2025 | Petr Prokopec
Že nepřímo je to s elektrickými auty kvůli jejich emisím z výroby a emisím spojených s produkcí elektřiny složitější, než se traduje, se tak nějak ví. Ale tady nejde jen o to, bavíme se o škodlivinách produkovaných přímo provozem.
Elektrická auta bývají prezentována jako bezemisní, což je pochopitelně lež, jak už někde konstatovali i oficiálně a dokonce zakazují tuto frázi používat pod hrozbou pokut. Špinavých tajemství je hromada už při výrobě baterek, stejně tak finalizace samotného auta je výrazně emisně náročnější - třeba BMW mluví o 40 % emisí navíc vznikajících už výrobou. A to pořád není vše.
Elektromobily takto dostává majitel s pomyslným batohem emisí na zádech, který v závislosti na zdroji elektřiny nemusí shodit také nikdy. Však i organizace podřízené EU přiznávají, že obyčejná Škoda Octavia TDI umí být „čistší” než elektromobily. Ale pokud jde o lokálně produkované škodliviny, mají elektromobily navrch, ne? No, ani to nemusí být pravda, jak uvádí studie britské univerzity v Southamptonu.
Tamní vědci se na věc podívali jinou než obvyklou optikou a zaměřili se primárně na prach z brzd. Právě ten může lidské zdraví poškodit víc, než kdybyste si dali seanci s čoudícími kamny. Důvodem je především materiál použitý u brzdových desek, který se dostává do ovzduší a škodí přímo.
Vědci ony materiály rozdělili na čtyři kategorie - nízkometalické, semimetalické, neazbestové organické a keramické. V případě každé z nich pak zkoumali částice PM2.5 a menší, tedy takové, které jsou 30krát menší než průměr lidského vlasu. Neazbestové organické a keramické brzdové destičky vycházejí jako nejvíc toxické, neboť obsahují největší množství vláken mědi. Prach z nich je pak spojován s rakovinou, astmatem a chronickým plicním onemocněním.
Právě proto, že na brzdný prach a stejně tak na částice produkované opotřebením pneumatik se legislativa většinou nevztahuje, i když v Evropě to v roce 2027 má změnit norma Euro 7, vědci pro srovnání do studie zařadili také výfukové zplodiny. Navíc produkované dieselovým automobilem. Nicméně zjistili, že ty jsou méně toxické. Souběžně s tím i proto poukazují na elektromobily, které jsou těžší a tudíž je k jejich zastavení zapotřebí větší brzdná síla, která tak vede k vyšší produkci brzdného prachu.
„Lidé mají obecně nečistoty, které produkují automobily, spojené s jejich výfuky a proto o elektromobilech smýšlí jako o bezemisních. Ovšem elektromobily stále produkují jemné částice, a to kvůli tření a opotřebení pneumatik a brzd,“ říká vedoucí autor studie doktor James Parkin. A dodává, že cílem nebylo bateriový pohon bezdůvodně očernit (ještě aby to, že?), nýbrž pouze „pochopit, jak různé složení destiček ovlivňuje toxicitu emitovaných částic a jaký ty mají vliv na lidské zdraví“.
Fakt, že většina aut užívá právě brzdové destičky s vyšším obsahem mědi, neboť jsou levné a mají velkou výdrž, ovšem skutečně nevede ku prospěchu elektromobilů. Jakkoli budou jejich zastánci namítat, že u nich lze využívat a brzdění motorem rekuperace, zrovna s dieselem jde motorem decelerovat též velmi intenzivně a využití brzd minimalizovat - známe majitele, co jim i desky, natož pak kotouče vydrží na dieselech statisíce kilometrů. Takže jejich použití může být omezené bez ohledu na pohon, jakmile ale brzdíte s elektromobilem, do ovzduší letí více výrazně víc škodlivin právě z něj.
„Protože se odkláníme od dieselových a benzinových aut, mimo-výfukové částice tak časem mohou dokonce vzrůst,“ dodává profesor Matthew Loxham. Ale nač si pokládat nepříjemné otázky, že? Budoucnost jsme si naplánovali, tak plán splníme, i kdybychom za něj měli zemřít...



Součástí brzd jsou měděná vlákna, jejichž prach způsobuje vážné plicní choroby. Elektromobily kvůli své vyšší hmotnosti jsou pak logicky větší hrozbou než spalovací auta - pokud už u nich použijete brzdy, starají se o produkci většího množství škodlivin. Foto: Tesla
Zdroj: University of Southampton
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
dnes„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejčtenější články
Moderní Ferrari skutečně stíhá nezájem, majitelé se musí při prodeji smiřovat s mnohamilionovými ztrátami
17.5.2025Čínská novinka působí jako sportovní sedan Lamborghini, i s 500 koňmi má ale stát jako Octavie 1,5 TSI
17.5.2025Jakou ojetou Škodu Octavia zvolit? Podle detailních dat TÜV se ta vůbec nejlepší už pár let nedělá
18.5.2025VW to vymyslel. Svým elektromobilům přestane dávat bezduchá jména a lidé je začnou kupovat!
18.5.2025Tohle je přinejmenším nález dekády. Nikdy pořádně nevyužitá osina v zadnici Enza Ferrariho byla nalezena po 43 letech schovávání
18.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva