Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Elektromobily mají na lidské zdraví i přímo horší dopad než dieselová auta, zjistila univerzitní studie
17.3.2025 | Petr Prokopec
Že nepřímo je to s elektrickými auty kvůli jejich emisím z výroby a emisím spojených s produkcí elektřiny složitější, než se traduje, se tak nějak ví. Ale tady nejde jen o to, bavíme se o škodlivinách produkovaných přímo provozem.
Elektrická auta bývají prezentována jako bezemisní, což je pochopitelně lež, jak už někde konstatovali i oficiálně a dokonce zakazují tuto frázi používat pod hrozbou pokut. Špinavých tajemství je hromada už při výrobě baterek, stejně tak finalizace samotného auta je výrazně emisně náročnější - třeba BMW mluví o 40 % emisí navíc vznikajících už výrobou. A to pořád není vše.
Elektromobily takto dostává majitel s pomyslným batohem emisí na zádech, který v závislosti na zdroji elektřiny nemusí shodit také nikdy. Však i organizace podřízené EU přiznávají, že obyčejná Škoda Octavia TDI umí být „čistší” než elektromobily. Ale pokud jde o lokálně produkované škodliviny, mají elektromobily navrch, ne? No, ani to nemusí být pravda, jak uvádí studie britské univerzity v Southamptonu.
Tamní vědci se na věc podívali jinou než obvyklou optikou a zaměřili se primárně na prach z brzd. Právě ten může lidské zdraví poškodit víc, než kdybyste si dali seanci s čoudícími kamny. Důvodem je především materiál použitý u brzdových desek, který se dostává do ovzduší a škodí přímo.
Vědci ony materiály rozdělili na čtyři kategorie - nízkometalické, semimetalické, neazbestové organické a keramické. V případě každé z nich pak zkoumali částice PM2.5 a menší, tedy takové, které jsou 30krát menší než průměr lidského vlasu. Neazbestové organické a keramické brzdové destičky vycházejí jako nejvíc toxické, neboť obsahují největší množství vláken mědi. Prach z nich je pak spojován s rakovinou, astmatem a chronickým plicním onemocněním.
Právě proto, že na brzdný prach a stejně tak na částice produkované opotřebením pneumatik se legislativa většinou nevztahuje, i když v Evropě to v roce 2027 má změnit norma Euro 7, vědci pro srovnání do studie zařadili také výfukové zplodiny. Navíc produkované dieselovým automobilem. Nicméně zjistili, že ty jsou méně toxické. Souběžně s tím i proto poukazují na elektromobily, které jsou těžší a tudíž je k jejich zastavení zapotřebí větší brzdná síla, která tak vede k vyšší produkci brzdného prachu.
„Lidé mají obecně nečistoty, které produkují automobily, spojené s jejich výfuky a proto o elektromobilech smýšlí jako o bezemisních. Ovšem elektromobily stále produkují jemné částice, a to kvůli tření a opotřebení pneumatik a brzd,“ říká vedoucí autor studie doktor James Parkin. A dodává, že cílem nebylo bateriový pohon bezdůvodně očernit (ještě aby to, že?), nýbrž pouze „pochopit, jak různé složení destiček ovlivňuje toxicitu emitovaných částic a jaký ty mají vliv na lidské zdraví“.
Fakt, že většina aut užívá právě brzdové destičky s vyšším obsahem mědi, neboť jsou levné a mají velkou výdrž, ovšem skutečně nevede ku prospěchu elektromobilů. Jakkoli budou jejich zastánci namítat, že u nich lze využívat a brzdění motorem rekuperace, zrovna s dieselem jde motorem decelerovat též velmi intenzivně a využití brzd minimalizovat - známe majitele, co jim i desky, natož pak kotouče vydrží na dieselech statisíce kilometrů. Takže jejich použití může být omezené bez ohledu na pohon, jakmile ale brzdíte s elektromobilem, do ovzduší letí více výrazně víc škodlivin právě z něj.
„Protože se odkláníme od dieselových a benzinových aut, mimo-výfukové částice tak časem mohou dokonce vzrůst,“ dodává profesor Matthew Loxham. Ale nač si pokládat nepříjemné otázky, že? Budoucnost jsme si naplánovali, tak plán splníme, i kdybychom za něj měli zemřít...



Součástí brzd jsou měděná vlákna, jejichž prach způsobuje vážné plicní choroby. Elektromobily kvůli své vyšší hmotnosti jsou pak logicky větší hrozbou než spalovací auta - pokud už u nich použijete brzdy, starají se o produkci většího množství škodlivin. Foto: Tesla
Zdroj: University of Southampton
Bleskovky
Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
dnesNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včera
Nejnovější články
Němci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 6 hodinamiJeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 7 hodinamiSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
před 9 hodinamiFerrari za cenu Škody od čínského výrobce mobilů odhalilo interiér a další detaily, tohle budou soupeři rozdýchávat těžko
před 10 hodinamiLidé na elektromobily přejdou sami, říkali. A rádi, říkali. Dnešní realita v Belgii a Nizozemsku ukazuje něco úplně jiného
dnes
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha