Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
EU nařídila sledovat už od roku 2020 spotřebu každého řidiče, někteří na to doplatí
9.12.2019 | Mirek Mazal
Hon EU na minimalizaci spotřeby resp. emisí CO2 jednoho každého auta nezná mezí, a tak už za měsíc přijdou další obstrukce. Každý nový vůz bude individuálně monitorovat vaši spotřebu.
Smutná očekávání se naplnila, je čas smířit se s dalším ekologickým nařízením přicházejícím z Bruselu. Po zavedení měření spotřeby cyklem Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (WLTP) v září 2018 na trhu skončila řada zajímavých modelů, které bylo vzhledem k jejich okrajovému zaměření příliš drahé novým měřením „protáhnout”. A letos je v menší míře následovaly další, neboť druhá fáze implementace WLTP zkoušku doplnila o povinný test odpařování paliva EVAP trvající 48 hodin. To homologace dále zkomplikovalo a některým specifickým verzím aut opět vystavilo stopku.
WTLP tedy nyní přesněji zjišťuje reálný apetit zkoušených vozidel, některým je to ale pořád málo. Evropská unie si tak vymínila právo sledovat reálnou spotřebu každého nového auta, které se od roku 2020 objeví na trhu. Brusel zatím neupřesnil, jak si sledování spáleného paliva představuje, v autě ale musí být instalováno řešení oficiálně nazývané FCM (Fuel Consumption Monitor), které něco takového fyzicky nebo vzdáleně dovolí.
Data z provozu tedy budou muset být ukládána v paměti a později budou zatím blíže neupřesněným způsobem vyhodnocována. Litry prohnané výfukem by měly ideálně co nejvíce odpovídat katalogovým specifikacím, aby EU mohla prohlásit, že zajistila produkci dokonale hospodárných vozidel. Elektronika by měla umět dozorovat konvenční pohonné jednotky i elektromobily, v jejich případě ale pochopitelně nepůjde o litry paliva, nýbrž o spotřebované kilowatthodiny.
Od 1. ledna 2020 se povinnost evidovat skutečnou spotřebu dotkne každého nově homologovaného vozidla, současně pak začne platit dvanáctiměsíční přechodné období pro auta, která se na trh dostala dříve. Od roku 2021 ale budou jakékoliv úlevy zrušeny a všechna nově zaregistrovaná auta budou muset umět odhalit informace o spotřebě.
V této souvislosti bude upřesněno fungování palubních počítačů, neboť odchylka od reality bude moci činit nanejvýš pět procent. Systém už dnes zapisuje skutečnou spotřebu, která je dostupná přes konektor OBD, ale s údaji nikdo hromadně neoperuje a ni je nemá právo zjišťovat. Od 1. ledna se to změní. Byrokraté zatím nevymysleli přesný způsob získávání zaznamenaných dat, ve hře je ale leccos od jejich nahrání během STK až po přenos za jízdy v reálném čase u automobilů permanentně připojených k internetu (např. nová Škoda Octavia, nový VW Golf a další vozy).
K čemu budou získaná data použita, zatím nepadlo, nápady EU jsou ale známé. Nejčastěji směřují k nové dani za emise CO2 (jimž je spotřeba paliva přímo úměrná) vypuštěné každým řidičem, a tak by někteří na novinku jistě doplnili. Lidé s vyšší spotřebou by posílali do společné kasy víc peněz, protože více zatěžují planetu bez ohledu na důvod. Více by nejspíše platili nejen fanoušci okruhového ježdění, ale i rodiny s naloženými kombíky na cestě za odpočinkem.
Sledování skutečné spotřeby by mohlo být problematické hlavně u tzv. plug-in hybridů, které papírově jezdí klidně jen za 1 až 2 litry paliva, ve skutečnosti je ale jejich spotřeba dlouhodobě prakticky stejná jako u konvenčních aut, zvláště pokud elektřinu přestaneme vnímat jako vzduch. Studie v jednotlivých evropských zemích ukázaly, že mnoho lidí si koupilo plug-in hybridy především kvůli vysokým dotacím a nabíjecí kabel zůstává v kufru jejich auta bez opakovaného využití, což dělá i z na oko dvoulitrové spotřeba ryzí iluzi. Podfuk EU s vypočítáváním spotřeb podobných aut by se tak rychle provalil, on ale Brusel jistě najde cestu, jak se domoci svého bez podobných rizik.



Od Nového roku začne EU sledovat spotřebu všech nově homologovaných a od roku 2021 všech nově prodaných aut, některé to může vyjít draho
Zdroje: Focus, Mercedes-Benz
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejčtenější články
Tragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
16.8.2025VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025Nejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
16.8.2025Už i mladí lidé preferují spalovací auta před elektrickými, říká studie, která vyděsila šéfy automobilek
16.8.2025Mercedes udělal další sebevražedný krok ve svém směřování, uvnitř firmy dokonce zakázal používat „slovo na L”
17.8.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB