Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Evropské automobilky pořád umí vyrábět levná rodinná auta, Evropanům už je ale nenabízí
2.5.2023 | Petr Prokopec
Opravdu potřebujeme, aby každý nový vůz byl počítačem na kolech vybaveným asi milionem položek povinné výbavy? Asi ne, v EU ale už nemáte na výběr. Přitom výrobci z EU pořád umí nabídnout relativně jednoduché a moderní auto za dobré peníze, Citroën patří mezi ně.
„Na tuhle srandu jsem už trochu moc starej,“ prohlašoval v každém díle Smrtonosné pasti herec Danny Glover alias seržant Roger Murtaugh. Při pohledu na současnou automobilovou produkci se s ním přitom dokážu snadno ztotožnit. Nechápu totiž, komu jsou moderní vozy šity na míru. Osazeny jsou totiž takovým množstvím elektroniky, že označení „počítač na kolech“ není přehnané. Asistenční systémy se přitom snaží eliminovat vaše veškeré možné chyby, zatímco nesmysly jako integrované selfie kamery vám mají umožnit neustálý pobyt na sociálních sítích.
Pokud se přitom skutečně věnujete řízení, nepotřebujete ani systém monitorující vaši jízdu v tom či onom pruhu, ani autonomní brzdy. Hlavou lze zavrtět i nad onou kamerou, stejně jako nad mnoha hrami, které se stávají součástí palubního menu. Místo toho totiž většině lidí stačí běžné rádio a klimatizace. Vše ostatní jsou zbytné věcí, které někteří ocení a jiní ne, zbytečně ale šroubuje ceny nahoru všem. Evropská unie se ale bohužel rozhodla, že bez mnohého takového balastu se dnes již neobejdeme. A výrobci ji s chutí následují.
Co je výsledkem těchto kroků, vidíme kolem sebe. Za novou Škodu Fabia je třeba dát 370 tisíc korun, přičemž jde o základní hatchback s atmosférickým tříválcem. Ona suma je nicméně vyšší, než na kolik mne před deseti lety vyšla o poznání větší Kia Cee'd SW. Tu jsem navíc kupoval s tehdejší nejlepší motorizací i výbavou. Úroveň Exclusive nicméně nezahrnovala žádné zbytečné hračičky odvádějící pozornost, místo toho jsem za pár drobných navíc získal lepší čalounění či audiosystém doplněný USB portem.
Pohled na ceník mladoboleslavského hatchbacku nicméně odhalí třeba přítomnost systému monitorujícího únavu řidiče. A pochopitelně další plejádu elektronických systémů, které jsou tu povětšinou z vůle EU. Brusel ale naštěstí neúřaduje všude, i evropské automobilky tak ve finále mohou přijít s jinak moderním a přitom levným autem. Jedním z nich je nový Citroën C3 Aircross, který míří do Jižní Ameriky, stejně jako na indický trh. Stejně jako evropská verze přitom stojí na platformě CMP, ta však byla prodloužena.
Novinka tak měří 4,32 metru na délku a svého příbuzného překonává o 170 mm. Francouzi uvádí, že podvozek byl odlišně naladěn a bude doplněn jiným pohonným ústrojím. Při vývoji pak byl zároveň kladen důraz na místní podmínky, což koresponduje jak s lokalizací mnoha komponentů, tak s požadavky a finančními možnostmi klientely. Na zbytnou elektroniku tak ani v tiskové zprávě - natož pak v samotném autě - nenarazíte, místo toho je zmiňována třeba maximální snaha o to, aby vůz byl „skutečně žádoucí a dostupný“.
Klientela tak může počítat s pěti- či sedmimístnou konfigurací, která se v základu musí obejít bez 10palcové obrazovky multimédií - určena je jen pro vyšší stupně výbavy. Klimatizace nicméně nechybí, stejně jako speciální ventilační modul určený pro cestující ve třetí řadě. Tu lze navíc zcela vyjmout. Na opačné straně vozu pak lze zpočátku počítat pouze s přeplňovanou jedna-dvojkou (110 koní), postupně by nicméně měly dorazit i méně výkonné agregáty.
Přesnou cenu automobilka nezmínila, ostatně se zahájením prodeje se počítá až ve druhém letošním pololetí. Nedá se nicméně předpokládat, že by šlo o sumu, po jejímž spatření by lidé zalapali po dechu. Výchozí C3 stojí v Indii od 855 140 INR, tedy asi 223 tisíc Kč. Aircross tak může vyjít o pár desítek dráž? Ostatně v případě obou továren, kde se vůz vyrábí (indický Thiruvallur a brazilské Porto Real), má míra lokálních komponentů dosáhnout 90 procent. Auto tak rozhodně nebude drahé ani na pořízení, ani na provoz. I takový je dnes život mimo EU.






















C3 Aircross u nás startuje na 489 900 Kč. To je na 4 150 milimetrů dlouhé SUV opravdu značná částka. Provedení pro Jižní Ameriku či Indii a Indonésii je větší, počítat však u něj lze snadno s i 200 tisíc Kč nižší sumou. Nejde totiž o počítač na kolech, jako je tomu v EU. Foto: Citroën
Zdroj: Citroën
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 10 hodinami
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
 Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    