Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Panda 2012: nová generace zbavena tajemství
30.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+video) Letošní Frankfurt bude jako Vánoce, kdy se vám povedlo předem objevit skrýš s dárky. Spousta nových věcí, ale překvapení žádné.
Mezi automobilky, které nechtěly čekat na sdílenou pozornost veřejnosti pod reflektory výstavních stánků, se zařazuje také Fiat, který v předstihu zveřejnil první fotografie nové generace Pandy. Potvrzuje tím právoplatnost zařazení tohoto modelu do našeho velkého přehledu novinek letošního IAA, kterým jsme si po předchozích událostech byli prakticky jisti.
Z dostupných záběrů můžete seznat, že co do designu se žádná velká revoluce nekoná. Italové vsadili na umírněnou evoluci původních tvarů smíchaných s některými prvky viděnými u sesterských modelů Qubo nebo Doblò - třeba zvětšený centrální otvor v předním nárazníku, jednoduchá ale poněkud oblejší světla, výrazné blatníky a robustnější vhled, který bude později dobře korespondovat s plánovanou čtyřkolkou.
Jak je možné vyčíst z tiskové zprávy, ne náhodou má nová Panda zapadat do užitkověji zaměřeného spektra nabídky Fiatu. „Jde o konzistentní vývoj úspěšného městského automobilu, který byl ve své jednatřicetileté historii vždycky synonymem pro funkční design, manévrovací schopnosti, prostor, spolehlivost a komfort,“ tvrdí Fiat ve své správě a zároveň zdůrazňuje, že při návrhu pro něj byla důležitá jednoduchá denní mobilita. Nemusíte sice souhlasit se vším, ale musíte uznat, že je opravdu osvěžující, když nemusíte pořád číst něco o sportovnosti a ekologii.
Přestože karoserie nápadně připomíná předchůdce, nová Panda kousek povyrostla. Na délku měří 365 cm, na šířku má jen 164 cm a výška činí 155 cm. Nechceme vás příliš zatěžovat čísly, ale srovnáním s minulou generací to znamená, že malý Fiat byl prodloužen, rozšířen a je malinko nižší. Jak bývá tradičním zvykem, automobilka opět slibuje více prostoru v kabině, dokonce pro pět cestujících, což ale bude v oblasti ramen i po rozšíření karoserie asi značně diskutabilní.
Výrazně jinak vypadá kabina třetí generace Pandy. Ta předtím sice odpovídala nízké ceně, a proto nebyl důvod nějak zvlášť ji kritizovat, ale Fiat se evidentně poučil. Místo skoro až spartánské palubní desky tady máme vcelku šmrncovní ukázku italského stylu adaptujícího motiv obdélníku. Pochopitelně nelze vycházet z pár fotografií modelu nacpaného všemi dostupnými prvky výbavy, ale nutno uznat, že základní designový nápad stojí na solidním základu. Pokud můžeme usuzovat, v podstatě zde byl zachován pouze nápad umístit řadicí páku na vyvýšenou konzolu hned vedle volantu, což usnadňuje její dosažitelnost.
Výroba nového Fiatu Panda odstartuje ještě letos, v neapolském závodě Giambattista Vico místo Alfy Romeo 159, a k mání bude pouze pětidveřový model. Skromné cíle karosářských verzí bude docela slušně vyvažovat bohatá nabídka motorů. Základem se stane atmosféricky plněný řadový dvouválec 0,9 TwinAir o výkonu 65 koní známý z pětistovky, jeho přeplňovaná verze zase stane na vrcholu - turbo varianta bude mít 85 koní. Obě jednotky standardně dostanou systém stop-start.
Mezi tím se usadí dvanáctistovka Fire o výkonu 69 koní a diesel Multijet o objemu 1,3 l a výkonu 75 koní, rovněž se stop-startem bez příplatku. Později též dorazí v podstatě už tradiční jednotky kombinující možnost jezdit na benzín nebo zemný plyn (80koňový 0,9 TwinAir Turbo Natural Power), respektive benzín a LPG (1.2 EasyPower s 69 koni).
Převodovky by měly být dvě, ale pouze manuální s blíže nespecifikovaným počtem stupňů bude k dispozici pro všechny motorizace. Robotizovaný manuál Dualogic si budete moci pořídit pouze s agregátem TwinAir. Právě ve spojení s poloautomatem Fiat v průběhu roku nabídne aktivní brzdový systém, který bude schopen v rychlostech do 30 km/h detekovat překážky a automaticky zastavit.
Vše dosud zmíněné platí pro verzi s pohonem předních kol, a přestože Fiat nezveřejnil detaily, slibuje, že ani varianta 4x4 nezůstane ochuzena - „nabídne 4 motory, 3 stupně výbavy, 10 odstínů laku, 4 barevné koncepty kabiny a dva rozměry kol (14 a 15 palců),“ ujišťuje Fiat. Rovněž prozradil, že Panda dostane v základu třeba čtyři airbagy, brzdového asistenta nebo aktivní přední opěrky. Výbava na přání bude obsahovat položky jako elektricky ovládanou prosklenou střechu Skydome nebo demontovatelnou navigaci Blue&Me TomTom Live s dalšími integrovanými funkcemi, jež budou součástí „infotainmentu”.





Revoluční změny v designu karoserie od nové Pandy nečekejte, kabina ale vypadá svébytněji
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
dnesNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
VW Touareg se nakonec vrátí, na povahu nástupce se ale radši ani neptejte, to nechcete slyšet
před hodinouJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 3 hodinamiLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 4 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 7 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva