Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fiat Panda 4x4 2013: nová generace konečně odhalena
30.8.2012 | Petr Prokopec | 4 příspěvky
Malý „off-road” od Fiatu se konečně odhalil ve své další generaci. Bude kombinovat stálý pohon všech kol s motory TwinAir a Multijet.
Italská automobilka zřejmě nevydržela současný tlak, kdy z autosalonu v Moskvě létá jedna novinka za druhou. Sama totiž v ruském ohni žádné žhavé želízko nemá. Své naděje místo toho směřuje do Paříže, kde se oficiálně představí nová Panda 4x4. Tu jsme po technické stránce předběžně rozebrali již v červnu, nyní nám ovšem Fiat servíruje doplňující informace v doprovodu prvních oficiálních fotografií.
Snímky dokazují přesně to, s čím jsme počítali. Tedy vyšší světlou výšku a ochranné plasty podél spodku celé karoserie, které doplňují ochranné či spíše ozdobné hliníkové pláty vpředu a vzadu. Představena je zároveň i zelená metalíza Tuscany, která vedle oranžového pastelového laku Sicily rozšiřuje nabídku barev.
Mnohem zajímavější věci se ale skrývají pod povrchem, který je 368 cm dlouhý, 167 cm široký, 160 cm vysoký. Panda 4x4 je totiž vybavena systémem „Torque-on-demand“, který používá dvou elektronicky řízených diferenciálů. Ty dle trendu snižování spotřeby standardně vysílají většinu výkonu dopředu, v případě prokluzu ale může být síla motoru přerozdělena v poměru 50:50.
Se stabilizačním programem přitom spolupracuje systém ELD (Electronic Locking Differential), který v případě potřeby dokáže zcela přibrzdit jedno z prokluzujících kol a veškerý výkon vyslat na ta zbylá. Působivé přitom je, že Fiat ponechal využití této funkce na řidiči. K její aktivaci je tak nutný stisk tlačítka. Při překročení rychlosti 50 km/h navíc dochází k deaktivaci.
U pohonných jednotek Fiat dle našeho předpokladu vsadil na nepříliš povedený dvouválec TwinAir a turbodiesel Multijet 1,3. Oba dva motory dostanou standardně systém start/stop a spjaty budou s šestistupňovým manuálem. V případě benzinového 0,9litrového motoru ovšem převodovka dostane zkrácené dráhy prvního stupně pro lepší rozjezdy.
Uvnitř vás čeká hned patnáct odkládacích schránek, tedy o jednu více než v případě Pandy s pohonem předních kol. Zelenou palubní desku pak doplňují sedadla kombinující tři barvy (zelenou, béžovou a oranžovou) s koženým lemováním. Fiat přitom dodává, že se jedná o eko-kůži. Bohužel ale již nekonkretizuje, jaký má přínos pro životní prostředí či zda vychází z rostlinného základu.
Standardem se má stát manuální klimatizace, rádio s přehrávačem CD a MP3, zrcátka v elektrice, patnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 175/65 R15 M + S nebo centrální zamykání na dálkové ovládání. Za příplatek se pak Panda 4x4 může změnit k obrazu majitele svého, a to dle off-roadového nebo městského využití.
Mimo tuto novinku ovšem Fiat představí v Paříži také verzi Panda Trekking, která by měla být mezistupněm mezi čtyřkolkou a předokolkou. Vybavena má být speciálně naladěným trakčním systémem, který by měl umožňovat jízdu i na povrchu s horší adhezí. Do třetice pak na stánku italské automobilky budete moci obdivovat verzi Natural Power, která k pohonu dvouválce TwinAir používá stlačeného zemního plynu.
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.




První oficiální snímky nového Fiatu Panda 4x4 přicházejí měsíc před debutem vozu na pařížském autosalonu. Vedle něj se představí i verze Trekking se systémem zlepšujícím trakci poháněných předních kol
Diskuze 4 příspěvky
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejčtenější články
- Němci otestovali dieselovou Octavii III s 200 tisíci km, zůstala jim jen hořkost v ústech
16.12.2020 - Firma, která i v ČR prodávala velmi levné, sportovní sedany, šla i proti Dacii, pak ale přišel krach
16.12.2020 - Dvojnásobný mistr světa F1 se tváří jako nováček, ten čtyřnásobný říká, že je to cirkus
16.12.2020 - Dacia Duster jako Renault pro Evropu ukázala interiér, vypadá o hodně líp než ta „naše”
17.12.2020 - Zklamání z nové generace japonské ikony je tak velké, že 1,5 milionu stojí i olítané kusy
17.12.2020 - Korejci jdou proti proudu, i v roce 2020 chystají nový velký spalovací motor
17.12.2020 - Zajímavá novinka Kie pro rychle vymírající třídu aut míří do Evropy, 11 lidí už nesveze
17.12.2020 - VW postavil obří dobíjecí stanici uprostřed pouště, působí to jako dotační podvod
17.12.2020 - Nová Škoda Fabia část Čechů zklame, svůj největší trumf si nechá dlouho v rukávu
17.12.2020 - K mání je dodnes nejetá, vývozní Škoda Favorit. Může vám vydělat slušné peníze
17.12.2020
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 22:31 - honziss
- Zabavne kabrio kolem 300tis 22:14 - Jenyk
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss