Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?
23.3.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Měl to být první hybridní sportovní sedan, jeho příchod na trh byl ale odkládán. Nyní se skutečně dostává do výroby, a tak si o něm pojďme říci více.
Řekněme, že jste bohatý obchodník a rád byste si pořídil něco více sportovněji laděného, než vaše dosavadní BMW řady 7. Kupé ale nechcete, přece jen s vámi stále relativně často kromě sekretářky jezdí i někdo další, třeba ta blonďatá recepční. Musí to tedy mít nejen čtyři místa, ale i čtyři sedla. Bude se vám líbit Maserati Quattroporte s V8, 430 koňmi a úžasným zvukem? Možná. Nebo snad přetechnizovaná Porsche Panamera Turbo? Nebo dokonce zamíříte ještě výš a bude to Aston Martin Rapide? Že to je vše příliš konvenční? Pak nezbývá, než zamířit do exotických vod a pořádně prostudovat první výtvor americké firmy Fisker Automotive, tzv. plug-in hybrid Karma.



První koncept tohoto průkopníka na poli hybridních vozů, u kterých hlavní roli hrají elektromotory a spalovací motor funguje jen jako pomocná síla, byl představen v roce 2008 v Detroitu. O rok později se na tomtéž místě představila produkční verze. Už v té době se automobilka chlubila tím, že eviduje přes 1000 objednávek. Trvaly ale další dva roky, než začaly z výrobní linky finské firmy Valmet Automotive, která pro Fisker zajišťuje výrobu, sjíždět první zákaznické vozy. A jak prozradil mluvčí Fiskeru, výroba bude tempo nabírat hodně pozvolným tempem, prioritou je kvalita. I tak má být letos vyrobeno a dodáno 7 000 kusů tohoto futuristického vozu.
On už dnes vlastně ani futuristický není, s hybridy se na našich stránkách setkáváme stále častěji. Přesto stojí za připomenutí jeho technické parametry. Základem je prostorový rám z hliníku, v jehož podélné ose je tunel ukrývající Li-ion baterie. Jejich kapacita je 20 kWh, což má vystačit na dojezd přes 80 km. Pohon zajišťují dva elektromotory, jejichž kombinovaný výkon dosahuje 300 kW. Za zmínku jistě stojí maximum točivého momentu 1 300 Nm. V okamžiku, kdy jsou baterie vyčerpány, přichází ke slovu přeplňovaný benzínový dvoulitr Ecotec s výkonem 260 k, který funguje čistě jako generátor elektrické energie (jde tedy o stejné řešení jako u Opelu Ampera). Jeho zapojení do rovnice zvyšuje dojezd o 400 km. V tomto případě už ale určitě musíte zapomenout na využívání maximálního výkonu elektromotorů.
Ty při plné síle dokáží Karmu zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 s a následně pokračovat až na 200 km/h. To ale, pokud vezmeme v potaz dostupný výkon, nejsou nějak oslnivé parametru. Na vině je jednak celková hmotnost o 100 kg překračující dvě tuny a také snaha o omezení spotřeby energie ze strany elektromotorů, která při trvale vysoké zátěži výrazně stoupá. Asi nebudu sám, kdo v tuto chvíli začne pochybovat o reálném smyslu tohoto vozu. Na druhou stranu ale Karma umí být úsporná, kombinovaná spotřeba 2,4 l na 100 km je hezké číslo. Obávám se ale, že prvních 80 km se jede na baterky, které bylo nejdříve nutno celou noc nabíjet ze zásuvky...
Ať tak či onak, Karma má vůči svým konvenčním konkurentům jedno velké plus. Tím je cena. Na evropském trhu bude stát 78 780 Eur. Za Quattroporte zaplatíte cca o třetinu víc, za Rapide dokonce dvakrát tolik.
Fisker Karma v produkční verzi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 5 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 6 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 8 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 9 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva