Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Fisker Karma jde konečně do výroby, co nabídne?
23.3.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Měl to být první hybridní sportovní sedan, jeho příchod na trh byl ale odkládán. Nyní se skutečně dostává do výroby, a tak si o něm pojďme říci více.
Řekněme, že jste bohatý obchodník a rád byste si pořídil něco více sportovněji laděného, než vaše dosavadní BMW řady 7. Kupé ale nechcete, přece jen s vámi stále relativně často kromě sekretářky jezdí i někdo další, třeba ta blonďatá recepční. Musí to tedy mít nejen čtyři místa, ale i čtyři sedla. Bude se vám líbit Maserati Quattroporte s V8, 430 koňmi a úžasným zvukem? Možná. Nebo snad přetechnizovaná Porsche Panamera Turbo? Nebo dokonce zamíříte ještě výš a bude to Aston Martin Rapide? Že to je vše příliš konvenční? Pak nezbývá, než zamířit do exotických vod a pořádně prostudovat první výtvor americké firmy Fisker Automotive, tzv. plug-in hybrid Karma.



První koncept tohoto průkopníka na poli hybridních vozů, u kterých hlavní roli hrají elektromotory a spalovací motor funguje jen jako pomocná síla, byl představen v roce 2008 v Detroitu. O rok později se na tomtéž místě představila produkční verze. Už v té době se automobilka chlubila tím, že eviduje přes 1000 objednávek. Trvaly ale další dva roky, než začaly z výrobní linky finské firmy Valmet Automotive, která pro Fisker zajišťuje výrobu, sjíždět první zákaznické vozy. A jak prozradil mluvčí Fiskeru, výroba bude tempo nabírat hodně pozvolným tempem, prioritou je kvalita. I tak má být letos vyrobeno a dodáno 7 000 kusů tohoto futuristického vozu.
On už dnes vlastně ani futuristický není, s hybridy se na našich stránkách setkáváme stále častěji. Přesto stojí za připomenutí jeho technické parametry. Základem je prostorový rám z hliníku, v jehož podélné ose je tunel ukrývající Li-ion baterie. Jejich kapacita je 20 kWh, což má vystačit na dojezd přes 80 km. Pohon zajišťují dva elektromotory, jejichž kombinovaný výkon dosahuje 300 kW. Za zmínku jistě stojí maximum točivého momentu 1 300 Nm. V okamžiku, kdy jsou baterie vyčerpány, přichází ke slovu přeplňovaný benzínový dvoulitr Ecotec s výkonem 260 k, který funguje čistě jako generátor elektrické energie (jde tedy o stejné řešení jako u Opelu Ampera). Jeho zapojení do rovnice zvyšuje dojezd o 400 km. V tomto případě už ale určitě musíte zapomenout na využívání maximálního výkonu elektromotorů.
Ty při plné síle dokáží Karmu zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,9 s a následně pokračovat až na 200 km/h. To ale, pokud vezmeme v potaz dostupný výkon, nejsou nějak oslnivé parametru. Na vině je jednak celková hmotnost o 100 kg překračující dvě tuny a také snaha o omezení spotřeby energie ze strany elektromotorů, která při trvale vysoké zátěži výrazně stoupá. Asi nebudu sám, kdo v tuto chvíli začne pochybovat o reálném smyslu tohoto vozu. Na druhou stranu ale Karma umí být úsporná, kombinovaná spotřeba 2,4 l na 100 km je hezké číslo. Obávám se ale, že prvních 80 km se jede na baterky, které bylo nejdříve nutno celou noc nabíjet ze zásuvky...
Ať tak či onak, Karma má vůči svým konvenčním konkurentům jedno velké plus. Tím je cena. Na evropském trhu bude stát 78 780 Eur. Za Quattroporte zaplatíte cca o třetinu víc, za Rapide dokonce dvakrát tolik.
Fisker Karma v produkční verzi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
včeraVW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 1. den včera 22:03
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
- Hlavní změny pro Moto2 a Moto3 podle nových pravidel Liberty 15.9.2025
- Marquez a Bezzecchi jak z jiného světa 14.9.2025
Nejčtenější články
Korejci se pokusili dokázat, že nepotřebují logo slavné značky, aby uspěli v luxusním segmentu, ale zjevně narazili
18.8.2025Autor McLarenu F1 odhalil úplně nové auto inspirované právě jeho slavným strojem, všech pět kusů koupil jediný člověk
18.8.2025Elektrický propadák Mercedesu nikdo nechce tak moc, že na něj automobilka nabízí slevy, za jaké jinde koupíte celé auto
18.8.2025Posedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
18.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva